|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Skulle såklart kunna brottas med det finstilta i leasingavtalet, eller rentav ta kontakt med min handlare. Men frågar här istället, sådär lite generellt. Är "lösen"-priset på en leasad bil "linjär"? Alltså, om jag köpt en bil för x kr´ med 50% rest efter 36 månader, kan man då mellan tummen och pekfingret säga att restvärdet vid lösen torde vara kring 75% efter 18 månader? Hur ser värdeminskningen ut i verkliga livet, på säg t.ex en 120dM -09 med 3000mil/år tro? Antar att det blir en sämre affär desto tidigare man byter, och den minst dåliga blir att köra bilen i de planerade 36 månaderna? Såna här uppgivna tankar är lätt att få när snön är djup och xDriven saknas :) Men i praktiken så blir det såklart inget byte, en ny bil skulle kosta $$ och dessutom aldrig levereras före högsommaren är här :) Men kan ju vara ett trevlig diskussionsunderlag ändå? | |
|
Det brukar inte vara några problem att lösa leasingen i förtid - lösenvärdet per dagens datum kan ditt leasingbolag enkelt ge dig. De flesta leasing avtal ligger linjärt nedåt - så om du vet vad som är leasingkostnad och vad som är ränta på din månadsavgift så kan du räkna baklänges. Tänk dock på att räntan varierar med Stibor, så månadsavgiften kan skilja månad till månad. De finns dock en del leasingbolag som jobbar med belopp som är högre/månad i början och sen går nedåt. /Andreas. |
|
|
Som mistafizz säger så går de flesta leasingavtalt linjärt men ta kontakt med ditt bolag så får du ett exakt värde. Borde de kunna ta fram till dig över telefon snabbt. München |
|
|
En leasingavgift är konstruerad som en annuitet, vilket innebär att leasingavgiften (som egentligen består av ränta och amortering) i början innehåller mycket ränta och lite amortering och i slutet tvärtom. Alltså inte en rak avskrivning. Svaret på din fråga är alltså att lösenpriset sannolikt är högre efter 18 månader än enligt ditt antagande, dessutom så tar bolaget betalt för att lösa avtalet i förtid. Det varierar från bolag till bolag, ring och fråga vetja. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Som ovan skrivs så kan avgifterna för förtidslösen vara ett riktigt stort hinder. På mitt förra jobb var avgifterna för förtidslösen så höga så jag sade nej till avtalet helt och hållet. Tror att det var 20% av alla framtida månadsbetalningar + en massa annat om man ville säga upp avtalet i förtid. ------- //Lövet |
|
|
Härligt, ni hjälper mig att slå tankarna ur huvudet. Är ju supernöjd med bilen, mindre nöjd med vädret :D |
|
|
Förra året åkte jag fyrhjulsdriven bil. Det var snö i sisådär 4 dagar i Sthlm då. Sålde bilen då och köpte en cab istället ("eftersom det ändå inte snöar vintertid"). Ha! Se vad bra det går att köpa bil efter aktuellt väder... ------- //Lövet |
|
|
Man köper resa efter väder inte bil :-))) Och att lösa leasing i förtid blir nog som de flesta här skriver dyrt men det är gratis att fråga Hoppas att det löser sig Ha deT |
|
| Beställer du nya bilen på samma firma borde det inte vara några problem, då har de bundit dig som kund i ytterliggare 18 månader.? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.