AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
928

Rättigheter gentemot märkesoberoende bilhandlare (reparation)

cy
42
cyprus
Bmw 530d GT
Porsche 964 Turbo -91
Hejsan!

Söker lite åsikter och synpunkter på ett dilemma jag råkat ut för. Köpte för ca 3 veckor sedan en bil av en märkesoberoende handlare utan egen verkstad. Bilen är en svensksåld bil av årdmodell 2007 och såldes till mig med 3 månaders garanti/500 mil. Bilhandlaren finns belägen 20 mil bort från mig och har som jag nämnt tidigare ingen egen verkstad.

Jag har nu upptäckt ett fel på bilen som kräver reparation. Jag har kontaktat handlaren och yttryckt mina synpunkter om att jag önskar bilen reparerad i min hemstad där verkstad för det specifika märket finns.

Handlare vill dock inte gå med på detta utan vill att jag skall köra bilen 20 mil för att lämna den till honom. Han skall i sin tur lämna den till märkesverkstaden på hans ort.

Jag tycker detta verkar lite onödigt och omständigt eftersom samma bilmärke har verkstad/bilförsäljning även där jag bor. Vilka rättigheter har jag i detta fall? Hade handlaren haft egen verkstad kunde jag köpa hans resonemang men nu känns allt bara väldigt fånigt. Tilläggas skall att jag är väldigt beroende av bilen för transport till och från mitt arbete. ca 6 mil om dagen.

Tacksam för synpunkter.
Jag tror inte du kan kräva att lämna bilen till någon annan än säljaren. Det är ju en risk man tar när man köper bilen på annan ort.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har ingen rättighet alls här utan det faller på dig att åka de 20 milen.

Sedan kan man tycka att det är väldigt osmidigt av handlaren, framförallt eftersom han ändå måste lämna bort reparationen. Du lär ju knappast köpa bil där igen.

Har själv fått igenom reparation av fel på bil hos märkesverkstad på annan ort så det går ju. Beror på hur seriös handlaren är.

-------
//Lövet
Var tacksam att han inte kommer med andra invändningar, sådant här kan bli riktigt krångligt om du har otur.

Det kan vara så att handlaren har möjlighet att spara lite pengar genom att göra det på verkstad han själv väljer, i form av kontakter osv. Åk dit och få bilen reparerad så snart som möjligt och se till att få något bevis att så verkligen sker! Jag blev vithårig av att försöka få rätt mot en bilhandlare, så jag vet vad jag pratar om.

Lycka till!

Vorsprung durch freude am fahren
Konsumentköpslagen ger konsumenten rätt till ersättning för sina kostnader i samband med reklamation.

Säljaren får alltså betala resor osv.
I princip alla skäliga kostnader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.