AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.793

Jag har råkat fylla på min servobehållare med grön olja =o

Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hej,
jag hade lite för lite servoolja i min behållare och fyllde på med kanske 1 dl grön Pentosin CHF-11S. Det var nämligen det som stod på locket. Nu när jag tänker efter så var den befintliga oljan röd. Förmodligen så har nån ägare innan bytt till ATF olja. Hur allvarligt är detta?

Det har funkat bra ända tills nu, när bilen är kall låter som om jag har en lös metallbit (Storlek, skruv) i systemet. Men detta försvinner när bilen blir varm.

Va tycker ni jag ska göra?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Quickie: Vet inte hur allvarligt det är att av misstag blanda två olika oljor i servon, men det låter inte riktigt bra. Hade det varit jag hade jag omedelbart låtit byta ut all olja till den röda Atf oljan (om det nu var en sådan i från början).

Hoppas det löser sig:)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Quickie: Sökte lite på forumet och hittade ett intressant inlägg. Dock är jag osäker på hur jag länkar till det inlägget. Sök på " olja servostyrning" och leta upp inlägget som heter " Servo olja".

Tydligen är det inte bra att blanda dessa oljor eftersom det kan leda till att packningarna börjar läcka. Mitt råd....byt bums:)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Quickie: Provar att länka. Hoppas det funkar------>Länk

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Försök dränera hela systemet och fyll i rätt olja!

Att blanda CHF och ATF brukar tyvärr leda till ganska omfattande läckage - i värsta fall kan det skada packningarna i styrväxeln som då måste bytas....DYRT!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Först och främst stort Tack för visat intresse grabbar.

Jag var ute och titta på oljan igen för säkerhets skull. Den är typ genomskinligt brunaktig vilket gör mig osäker på om den verkligen var röd från början? =S Hur som helst så ska jag byta oljan ikväll, till min bil går det åt 1.2 l. Kostar ca 145 kr/l på BMW men då kan jag iaf sova lugnt även om det inte får bårt det där konstiga skrammel ljudet.

Det låter verkligen som om nåt är löst och åker runt i mitt servosystem...

Jag bytte från ATF till CHF-7 när jag köpte min 535a för 8 år sedan pga det norrländska klimatet (rekommendation från BMW-verkstaden). Inga problem med läckage eller annat fortfarande. Dock sög dem ur så mycket de kunde av ATF-oljan samt att jag tömde ur och fyllde på med ny olja i behållaren 3 ggr efter det.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Största problemen vid fel olja i servosystemet, är de läckage som kan uppstå, främst på de bilar med nivåreglering.
Utöver det brukar bara servopumpen kunna väsnas lite onödigt.

Mvh Patrik

Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Nu har jag iaf hittat varifrån oljudet kom. Spännrullen mellan servo och vattenpump. Den har tydligen inte bytts i samband med rembytena och vattenpumpsbytet. Credit till BMW, not!

Nu är det såhär att jag kommer behöva köra ca 150 mil i helgen så frågan är,
hur länge håller en spännrulle som har börjat väsnas??
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Rullen kan hålla länge men visst den kan ju även ge med sig fort ..ser du bor i Segeltorp du kan ju höra med verkstan på gamla macken i Lövdalen det är fd.BMW mekar som har den..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.