AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.163

Batteribyte Nyckel

Visa användare
11
Raggstrumpan
540iA Touring -99
Hej san något man ska tänka på innan man byter batteri i nycklen?

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kolla det här, kan funka till din nyckel, Länk

628csi
Har du den rombformade nyckeln med BMW-märke på mittknappen så är det inget utbytbart batteri i denna. Dvs allt går ju men nyckeln är inte avsedd att öppnas och batteriet (laddbar Li-MnO2 cell) brukar räcka bilen (nyckeln) ut.
Nyckelns batteri laddas induktivt när den sitter i tändningslåset, har du haft nyckeln liggande oanvänd i ett halvår eller mera så behöver den säkert laddas.
Mina nycklar är drygt 10 år och än märks ingen avmattning på funktionen.

FP
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Detta stämmer inte! Jag har fått byta batteri i nycklarna till båda mina bilar jag har/haft. Även ett uppladdningsbart batteri tar slut ( se tex mobiltelefoner, rakapparater, laptops) men visst du (folke) kan ha haft tur. Lättast är att åka till BMW och låta dem hjälpa dig då det kan vara lite pill att få isär nyckeln samt då vet du att du får rätt batteri. Lycka till!
Mvh
Visst, men man har inte celler av typ Litium-Mangandioxid i någon av dessa utrustningar. Nyckelmodellen som jag pratar om har svetsat plasthölje och cellen är inlödad på kortet. Jag tror BMW väljer att byta nyckel i detta fallet, de brukar inte gå ner på komponentnivå på elektroniska produkter. Men kanske nycklar är ett undantag, jag har inte kikat in i dessa nycklarna.
Man kan inte riktigt jämföra denna celltyp med vanliga laddbara celler i konsumentprodukter, och de vanliga knappcellerna i nycklar osv byts givetvis vid behov.

FP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Folke:
JAg har den nyare nyckeln med bmw märket på mitt knappen. JAg kallar det diamant nyckel.
Har en nyckel som är nog aldrig använd. Har velat använda den men det är problem med den.
Den fungerar inte. Men stoppar man in den och kör med den och sedan vill låsa den så stängs den. Ibland går det även att öppna med den. Och ibland fungerar den inte. Det känns som om batteriet laddas under körningen men laddas ur snabbt eller så går det inte att ladda den så mycket. Har haft det på semestern för då körde vi en massa och då tänkte jag att den får den tid den behöver för att laddas, men det hjälper inte. Den fungerar typ i max 2-4 låsningar /upplåsningar.
KAn man göra nåt med denna nyckeln för att den ska fungera som vanligt?
Dom andra ser inte lika snygga ut så det hade varit kul att byta till den oanvända.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det tar 30 timmar för att ladda nyckeln fullt om den är tom och då ska den hålla funktionen i 1½år.
Efter 30 minuters laddning ska den funka ca 15 ggr.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Om nyckeln är sedan -01 och inte använts på många år så finns risken att cellen är djupurladdad och har permanent fel, man får inte tillbaka mer än en bråkdel av kapaciteten vid laddning.
Byte av cell är det som gäller isf, och om man bara kan öppna plasthöljet snyggt så att det går att försluta igen så bör det gå att hitta en cell. Jag har inte försökt eller kollat på innehållet men det bör finnas en beteckning på cellen som man kan använda för att söka fram en ny.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.