|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Körede till Allborg (danmark) och tillbaka. ca 60 mil enkel resa. påväg hem var det rätt lugn trafik så jag låg i 130km/h större delen av vägen. Tankade fullt i danmark och sen när jag kom hem så gjorde jag som du. blev rätt smått chockad när miniräknarn sa att bilen hade tagit 0,78. Efter det har jag kollat nogrant på förbrukningsmätaren och min bil tar lite mer bensin runt 100sträcket än vad 120-130km/h |
|
|
Helt Ok förbrukning ju! På vår E60 525iA 06 visade alltid färddatorn mellan 11 och 13 Liter / 100km, stads körning. Om man varvar ur/drar ur motorn med "jämna mellanrum" kanske motorn går bättre i längden och därmed får lägre förbrukning, om man ofta kör lugnt med bilen. :) :) Mvh, |
|
|
Så fort det kommer upp trådar om förbrukning här så kommer folk och pratar om vad deras bilar drog på motorväg på semestern eller vad den drog när vi åkte till fjällen med full packning m.m. Det är INTE intressant vad bilar drar på långsträckor. Då är ju alla bilar billiga. Min ligger på ca 0,75 landsväg laglig fart ca 100. Det som är intressant är vad bilen drar när man blandar lite stadskörning och lite landsväg och 30 vägar (vilket drar massor med automat) och 70 vägar (klart billigast). Kör man 1 timma i stan och 1 timma landsväg så får man ut en blandad förbrukning. Är inte sträckan som räknas utan tiden man kör! Min ligger nu i vinter på 1,15-,1,25 beronde på hur mycket stadskörning det vart. Ca 70% stad och 30% landsväg. Kör man 50/50 så kan jag tänka mig att man kommer ner i 1-1,1. Allt detta med min 525 touring 04:a med M-Sport och automat. |
|
|
Craile: Ja, bilar drar mindre på långkörningar generellt, du har rätt.. Möjligt dock att vissa bilar med stora motorer dock kan vara snålare än små motorer vid höga marschfarter (för att inte nämna den betydligt lugnare gången). Ang blandad körning samt stadskörning: Frågan är vilka stora familjebilar (bensinare med vikt som 5 serien och uppåt) som drar under litern i Stockholmstrafik oavsett märke och modell? En absolut majoritet av alla stora familjebilar tror jag är törstiga under sådana brutala omständigheter. Jag hävdar absolut inte att de inte existerar men jag är nyfiken på vilka de är? Ett fåtal bensinare med under 2 liter i motorstorlek samt en och annan diesel? |
|
|
Audi A6 2.0T manuell, är i princip omöjligt att få över 1.0 l/mil, alltså normal blandad körning. Jag körde den på 0.75-0.8 under min tid. (80% / 20%) Nuvarande 325 visar på f.d. 0.77, medan den uppmätta förbrukningen ligger på 0.8 de senaste 10 tankningarna. |
|
|
0,85-0,90 blandad körning, 525i 2002 manuell. Tycker det är ok. //Lasse |
|
| Lasse: Imponerande lågt. :-) Något motsvarande med E39 blandad körning i Stockholm tror jag dock vore helt omöjligt. | |
| Syftar på 525 nu, exempelvis 520 bör vara betydligt snålare. | |
|
Brukar ligga runt 0,9 blandad, landsväg ca 0,7 om man kör lagligt, fick faktiskt ner min på 0,66 under en körning på ca 4mil med vinterhjulen 205/55/16 i 90km/h. Länk |
|
|
Mats. Hade en 520 också paralellt. Inge större skillnad.. //Lasse |
|
| 520 har ju ofördelaktig utväxling med högre varvtal på femman, så 520 har bara en fördel i stadstrafik/kortkörning med kall motor. | |
| Min ligger på 1,2 blandad 0.75 laglig långkörning utan ac | |
|
Hej! 525i Touring -04 e39 automat Stadskörning 0-50 km ca 1.5-1.7 Landsväg 70-90 km/h ca 0.8-0.85 Motorväg 110-130 km/h ca 0.85-0.9 Sedan har kick down som jag använder imellanåt! Blandad körning beror på hur mkt stads respektive motorvägskörning det blir ju! Mvh |
|
| Hur mätar man ut exakt per/l ? | |
| Det närmaste du kan komma är väl att tanka fullt och nolla trippmätaren: Nästa tankning tankar du lika fullt och tar literantalet delat med milen du kört från förra tankningen. Det som kan fela är väl om man tankar vid olika pumpar som stoppar vid olika nivå (eller så toppfyller man så man ser ytan). Eller att trippmätaren inte visar helt verklig sträcka. | |
| Vän av ordning kalibrerar även trippmätaren mot verklig sträcka (låt dig inte luras av en gps bara). | |
| Hur kalibrerar du den då? Måttband, avståndslaser, mäthjul? | |
|
Hehe, sarkasmen ekar. ;-) Jag tror på måttband. |
|
|
Måttband så klart, gärna ett 5-meters. Obs! Det måste vara av klass 1, annars får det skilja över en millimeter på fem meter och glöm inte att kompensera måttbandets längd pga utetemperaturen, just nu mellan 0,6-1,2mm/5m. Lägg sedan upp 200 längder på en raka. :) Jag menade att om man mäter med GPSen som färddator och jämför kan man bli lurad, särskilt på en kortare sträcka. De kan även räkna på olika sätt, t.ex. med/utan höjd och med/utan hänsyn tagit till nuvarande höjd vilket kan bli fel beroende på var man provar (gäller både GPSens sträcka och hastiget). Det finns en del fina långa platta rakor som är bra, man kan ta fram gps-koordinaterna i varje ändå med god noggrannhet o sen ta ut längden, eller tom bara kolla i Google Earth. Jag menar, OM man nu skall kalibrera sin trippmätare så behöver man en mätsträcka med mindre än 1% fel annars blir det ju inte ett dugg bättre efter kalibrering... Min visar ca 2,7% för mycket (allt original, även fälg och däckdimension). Dvs både vägmätare, trippmätare, färddatorns snitthastighet, hastighetsmätaren (+5 km/h som läggs på som en säkerhetsmarginal) visar 2,7% för mycket. Och bränsleförbrukningen således 2,7% för lite, förutom att den ev. mäter bränslet fel också. Men det gör den inte! Multiplicerar jag färddatorns siffror med 1,027 får jag exakt samma siffror som vid pumpen. Jag stör mig på att det inte går att slå in en faktor 1,027 nånstans så att det visar EXAKT rätt. Färddatorn går att justera l/mil så att den blir rätt, men inte hastighet/sträcka. (Är hemma sjuk och har fint med tid till både sarkasm, ironi och en aning seriositet :) |
|
| Vadå sarkasm? Jag frågade och nu fick jag ju ett svar med bra sakinnehåll från Marin849 ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.