AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.339

svajig tomgång samt avgasvärdes problem.

Har nu införskaffat min första bmw som då är en 525i -91 som jag då har förstått är en e50 motor om jag förstått det rätt.

Köpte bilen trots en del brister.

Följande fel är efter underkänt på sbp.

avgasvärdena är den stora boven i det hela.
co0,7 (0,5)
co 2500 3,3 (0,3)
hc 231 (100)
lamda 0.91 (0,97)

har även märkt en svajig tomgång vid arbetstemperatur ej vid kall motor.
snabbt sökande på google kommit fram till luft bäljen om den nu heter så mellan lmm o insug brukar spricka o så var fallet.
Snabbt ner till bmw i lund o fick tag i en ny.
I hopp om det skulle vara lösningen på tomgången staratr jag bilen.
Inte hjälpte det.
Tog av kontakten till lmm o fick då en aning högre tomgång samt renare gång.

min undran till alla er erfarna bila skruvare är, kan det vara så att det är givet att lmm som är sönder i sådana fall, eller ett billigare alternativ finns?

Kan avgas värdena vara en följd av defekt lmm?

Såg även att oljan kändes tjock och svart även en aning unken doft.
Stiften kände jag ett tvång o kolla samtidigt o dem tyckte jag såg lite "sotiga" ut.

Ville se om jag kunde få lite svar här pga sökande aldrig ledde till något svar ifall några av råden hjälpt.

Vill inte lägga ner för mycket pengar på servic ifall det är en dyrare historia att fixa avgas värdena samt tomgången.

om ni har några bra råd och möjligen tips att fixa dem utan någon sorts fusk med k sprit o dylikt så skulle jag bli veldans glad över dem. Ps kan ni försöka föränkla dem en aning då min moter kunskap inte är den bästa.

MVH Andy
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Hej ! Jag har haft samma problem som dig. För mig funkade det med att byta lambdasonden,då hade min bil gått 20k mil så de va väl lagom att den skulle ge upp. du kan ju alltid kolla så att det inte läcker i grenrörs packingen mellan grenrör och främre avgasröret? gör det inte det så tippar jag iaf på lambda

Do you know the muffinman?
hade du båda symtomerna då? med tomgång o avgas värdena?
biltemas universala är det något äns att fundera på?
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
tyvärr inns jag inte mina avgas värden förutom lambda 0.95. tomgången gick upp o ner från 500-1500 varv/min. Biltemas kan jag inte uttala mig om då jag inte provat. Jag köpte en universal på www.motornord.se för 425kronor och den har fungerat ypperlligt i över 4k mil. den fick jag skarva ihop kablarna med min gamla lambdas kablar, men man kan köpa en med färdig kontakt för 950kr :)

okey,
Har läst det innan på någon annan sida ang tomgången.
Glömde redovisa det tidigare att min tomgång har inte någon stor variabel. Ganska jämn men ändån en symtom av dålig gång.
Tror min ligger på ca 600 kanske ännu lägre och sedan går upp strax över 700 och ganska ren gång vid kontakten till lmm avtagen. vill ha det till en aning misstänning vid tomgången med kontakten i.
skall kolla lamdan i morgon. tänkte mäta den som jag då hoppas går. har programmet auto data hemma och det fans några värden som jag tänkt jämföra.

Kanske någon som har en lmm som slutar på 011 med sex stift på liggandes till salu i fall det är denna som är dålig.
MVH andy
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Min tomgång började pendla ytterst lite men ett par veckor senare rätt som de var när jag hade kört en bit så va de katastrof me tomgången:) när du kopplar ur lmm så går den i failsafe läge( går efter fasta värden) så det är ändå rätt svårt att avgöra vad som felar via den vägen. Men får du tag i en lmm så hoppas jag att de funkar mumma, den är ju trots allt mkt enklare o byta än en lambda!

ny luft bälj och ny olja i bilen fick co:n att gå ner till noll. men dock så steg hc till 304 o lamda till 1,21. nu bytt stift samt bytat filter och till rek olja då jag tog en billigare innan. Bilen går något bättre vid tomgång o färd men ganska orolig vid tomgång ändån. låter som den missar ibland.
Jag tänkte kan det vara så att det läcker i avgasröret så lamdan får fel signaler o det gör att bilen misständer så hc:n går upp? (oförbränt bränsle då) eller lamda som e kass så den går så dåligt i gången?
Har gjort en felsökning på verkstaden men inga felkåder där.
Men inte första gången det hänt så det kan ju vara hur många fel ändån. tacksam för tankar och möjliga lösningar då bes snart går ut o behöver göra nu bes kanske fler fel då.
MVH Andy
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Hej:) en lambda behöver inte ge felkoder när den e kass. Läcka i avgasröret före lambdan kan med största sannolikhet få lambdan att reglera fel, då det kommer in oförbränt syre som lambdan försöker er kompensera med mer bränsle. Du kan lätt känna om det läcker i grenrörspackningen, men gör de när grenröret är kallt;) ett annat sätt kan vara att be en kompis hålla emot avgasrören så kan du olla efter läckor:) läcker de så lär de iaf puffa rejält. MVh Patrik

Okey. fick förslag att byta bränslefilter av en kille som skulle kunna dessa motorer, men nu går den ännu sämre. skall testa lambdan i morgon om den är kass.. ska kolla efter läcka i avgasröret i morgon med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.