|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Nej nej Newman. Bilen ägs av företaget om det är en juridisk person (AB) såvida inte "ditt" företag är en enskild firma. |
|
| karlhilding: Haha...jaja....du har rätt. Vad petigt det ska vara då :D Vi släpper det nu! | |
|
Petig är du ja.......... |
|
|
Grattis till AMG:n. Håller med dom som säger att E39 är tidernas bästa BMW, utifrån dom konkurenetrna som fanns då. Mercedes hade w210 att komma med.Audi hade till en början första A6, men den nya A6:an som kom 97, var inte heller mycket hänga i granen tycker jag.Saab körde på med 9000,Volvo hade 960. BMW knockade helt enkelt konkurenterna när den kom. Sedan när BMW kom med E60, hade Mercedes ett mycket stärkare kort i W211:n, och A6:an som kom 2004 var också ett seriöst steg framåt, jämfört med tidigare. Personligen håller jag E60 som en bättre bil än E39. Dock så skilljer dom sig lite åt. Dels är ju E60 en 7 år nyare konstruktion, med allt vad det betyder av ny teknik och säkerhetskrav. Mina synpunkter baserar jag på min förra manuella 523i e39 och min nuvarande 530iA e60. E39 har lite rappare köregenskaper, styr in lite bättre i kurvorna. Medan E60 klår E39 i komfortdelen. När det gäller designen, är ju E60 mycket mer kontroversiell. Den bröt ju mycket mer med traditonell BMW-design jämfört med E39, som ju imångt och mycket var en evolution på E32/E34/E38. Dock så kan ju ingen förneka att dom allra flesta tillverkarna har på nåt sätt härmat E60:s flamesurfacing. Finns ju inte många nya bilar som t.ex. har sidolister idag. Om man står ivalet och kvalet mellan en E39 och E60, så skulle jag säga att det beror på hur man använder sin bil. Kör man många mil, och har små barn, tycker jag helt klart att man ska välja en E60. Mycket pga. av komforten,men framför allt den utökade säkerheten. Men om man kör lite mindre och inte använder baksätet, skulle jag nog valt en sen 530i E39. Dom är ju grymt billiga numera. Sen hade jag investerat mellanskillnaden mot en likvärdig E60 i bankaktier. Sedan när vi lagt finanskrisen bakom oss, hade jag sålt aktierna och E39:an, och köpt en F10 istället:-) Otveksamt den bästa 5-serien man kan köpa idag. Detta blev lite långt och tråkigt, men svårt att motstå att disskutera E39 konta E60 med Lasse:-) |
|
|
Vad är det som är bra med e39 rent kvalitetsmässigt? Jag är inte så där jätteimponerad av kvaliten men den är fin att titta på. |
|
|
Det var en seriöst och bra inlägg tycker jag men du har nog råkat blanda ihop några modelkoder eller skrivit fel i all hast. Det står "..en evolution på E32/E34/E38...". Du menar E28/E34/E39. :-) Annars ett trevligt inlägg. BMW 4 Life |
|
|
"E39 sista riktiga bmw?" e32 34? har du en annan rubrik på tråden? |
|
|
M.A. ovan råkade blanda ihop lite olika modeler från 5- och 7-serien så jag bara korrigerade hans replay. Nåt fel med det ? BMW 4 Life |
|
| Trodde det var ett replay på mitt svar... | |
|
Okej, får förtydliga nästa gång BMW 4 Life |
|
|
Om jag får lägga mig i så tolkade jag M.A. som att han menade att 5 och 7-serien under dessa år hade rätt mycket gemensamt i designspråket, men att e60 blev ett ganska tvärt avbrott, en annan riktning. Kontroversiell, en verklig "vattendelare", vissa har svårt för den, andra älskar den. Kvalitet vet jag inte. Alla bilar är ju stål, plast och gummibussningar. Dom rostar, slits och går sönder, oavsett om det är e39 eller e60. Skulle personligen gissa att dom håller samma kvalitet, ganska hög. Alla coola killar kör ju faceliftad e39 Touring med dragkrok ;), haha. :) Den är väl inte riktigt lika snygg som sedanen tycker jag själv. E61 är dock snyggare än sedanen tycker jag själv, men det är ju en smaksak. Med vanliga "tråkfälgar" är båda modellerna rätt grå, men med sänkning och fälgar blir dom fina. Med ett plus för e60, eftersom den är modernare. Men eftersom e38, e39 och e46 blev såna framgångar på sin tid (upplevs av dom flesta som väldigt vackra bilar) har det varit svårt för efterföljarna. Min "tuffing-bil" är ju ovanligt välutrustad inuti, bla utökat mjukläder m.m. Det kanske är därför som jag upplevt e60 som lite sämre material med sin idrive och plastytor, för att jag inte jämfört riktigt rättvist? |
|
|
Det jag reagerade på var "...E39, som ju imångt och mycket var en evolution på E32/E34/E38..." det håller jag inte alls med om E38 är en 7-serie som kom -94. E39 5 serie som kom -96 dvs båda modelerna levde ungefär samtidig. Sedan om man nu ska blanda in E38 här så tycker jag personligen att den slår E39 i allt utom möjligtvis prestanda. BMW 4 Life |
|
|
Jag menade som Lasse säger. E39:an design har rätt mycket gemensamt med E32/E34/E38. Evolution på E38 var kanske fel ordval. När det gäller kvaliten på E39 valde jag bort det som en faktor. Jag baserade mina tankar endast på design och egenskaper. Hade min E39 i 7 år, var vel lite mer strul med den än man kunde önska sig. Dock inte tillräckligt mycket för att byta märke:-) |
|
|
Jag tycker också E38 slår 5-serien i allt, utom möjligen prestanda. Men det är ju meningen, annars hade BMW misslyckats med sin produktplacering. 7:an ska vara en fetare bil. Den är några dm större både på längden och bredden, lite tystare, lyxigare, fetare och ungefär dubbelt så dyr. Sjukt mycket bil för pengarna begagnad. I mitt fall är det utrymmen som 7:an saknar, eftersom det inte finns en touring. Hunden Tiger är en del av familjen, och han kan inte åka med i sjuan... Sjukt mysig bil, vilken bil ger mer för pengarna än en E38 i fint skick? |
|
|
Hej! Håller inte med, E39 523 Ia -99, är den tråkigaste och mest opersonliga BMW jag haft, och krånglat kontinuerligt 2005-2010, det senaste, sprucket topplock. Jag har kört BMW sedan 1976 (6 st 5-serie + leksaksbilen Z3 2.8 -99 roadster) och har nyligen bytt bort "tråkmånsen" mot en e60 525d -05 MANUELL, vilken känsla att få "köra själv igen. TOPPENBIL. Tobbe |
|
|
Håller inte riktigt med om att e38 klår E39 på alla punkter. Har visserligen kört e38 mycket sparsamt. Personligen håller jag 6:orna som dom bästa e39-modellerna, om man bortser från M5. Favoriterna är 530i, och i mina ögon den ultimata e39:an Alpina B10 3.3. Detta pga. att det blir en rappare styrning med kuggstången. Sen har givetvis inte e39 nån chans i komfort-ronden. Men tycker att dom sportigare kör-egenskaparna tillsammans med drift-kostnaderna ( på 6:orna) väger upp för sämre komfort. |
|
|
Är inne på min andra E61-.a nu, har även en e39 528-98. Tyvärr måste jag säga att rent körmässigt så är gammel bilen roligare att köra, då jag tycker att känslan i e61:an inte är lika rolig men att komforten i e61:an är bättre. Livet är för kort för att ha tråkigt! |
|
|
540 är den ultimata e39:an, eftersom sexorna är alldeles för slöa och M5 inte finns som Touring och är för törstig. Raka sexor har dock fint ljud, men original är dom tyvärr alldeles för tysta. Facelift och sänkt sportchassie är ett måste tycker jag personligen, de gamla e39:arna med orange blinkers, matta lyktglas och trista fälgar ser verkligen enormt tråkiga ut. Bland det mysigaste med min 540 är inredningen. Man verkligen trivs bland trevliga material (i mitt fall kolsvart mjukläder, ljusa lister och mycket utrustning). SAMT: den har den ultimata utrustingsdetaljen; det som borde vara standard på alla bilar i vårt isiga land här uppe vid nordpolen: den har RATTVÄRME. Mums för kalla tassar när man skrapat rutor. :) Har sneglat lite på en E53 X5 - är det någon som har erfarenhet av båda och kan säga något om hur ombonad kupén känns i X5:an om man jämför med e39 ?? |
|
|
Lasse, det hänger ju lite på ens egna preferenser. Antigen föredrar man den finare styrningen på 6:orna, eller så är det ljudet och draget i V8:an som gäller. Har vel igentligen kört alldeles för lite 540, för att vara bränn-säker på mitt val. Derimot så räckte 523:ans prestanda rätt bra för mig. Dock så kan den ju inte jämföras med en 540. Men för mig så är en Alpina B10 3.3 den ultimata E39:an. Där får man 6:ans finare styrning tillsammans med 280hk. En sådan vill jag ha som hobby-bil. |
|
|
M.A. visst har du rätt, egna preferenser. Jag provade min polares 528, men märkte ingen skillnad i styrningen, för jag svänger aldrig -- jag kör alltid rakt fram! ;) Allvarligt skojat, jag gillar att rejsa, men bara på bana, och jag har faktiskt aldrig tänkt på att styrningen skulle vara "svår". Är du säker på det? Ljudet i 540:n blev himmelskt med byte av slutdämp, det är så håret reser sig på armarna vid fullt pådrag (den låter faktiskt bättre än en M5:a), men är ändå inte påträngande. Men min egen personliga uppfattning är att raka 6:or faktiskt har förutsättning att låta ännu bättre än en V8. Raka motorer har ett turbinliknande ljud på höga varv som är svårslaget. Lyssna på det här så förstår du vad du skulle kunna locka ur Alpinan: (vissrligen en MC, men rak 6:a) Länk Önskar dig en Alpina B3, och chansen att göra något åt ljudet. Byt slutdämp, tung högerfot och framför allt: sväng inte, alltid rakt fram! ;) Trevlig kväll |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.