|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
E39 har jag aldrig känt något för, den är för slätstruken i designen. Men detaljkvalitetsmässigt känns den bättre än E60 som inte imponerar på den punkten med div. knirr/knak och bitvis plastig inredning. Är tidiga E39 bättre än senare? Jag får intrycket av att det är mest problem med de senare årsmodellerna. |
|
|
Tror inte de tidiga är mer problemfria däremot så varierar nog typen av problem om det är en tidig eller sen. ___ //Ulf |
|
|
Har inte haft någon e39 men visst är den snygg.....MEN...E60 är -givetvis enligt mitt tycke- en av de klassiska designerna. Jag kände i själen när den kom att detta är min nästa bil. Det har tagit mig 7 år men i januari köpte jag en 525 e60. Jag gjorde misstaget att prova en e39 och en e60 samma dag. Men, åter i mitt tycke, e39:s design känns.....gammal. Jag hade annars bestämt mig för e39. Jag jobbar med 3d-cad och jag ser kanske design på ett annat, kallare sätt än de flesta. Jag ser linjer där andra ser helhet. Jag kan titta på e60 hur länge som helst och varje dag se på ett annat sätt. Yrkessjukdom? Ja kanske. Hur som helst, den kommer att kännas modern om 10 år också. BMW är en föregångare. Och min har den gamla M54-motorn med riktig oljesticka. Säkert många nackdelar med den motorn men oljesticka är tryggt. Så nej, e39 är inte den sista BMW:n, bara en i raden av fantastiska bilar från BMW. |
|
|
Grattis till din 525 e60. Jag tycker inte att e39:s design känns "gammal", jag tycker den är snygg och jag trivs så himla bra med den ombonade förarmiljön med panelen svängd mot föraren och alla lampor och knappar som lyser varmt orange. Själv har jag min e39 540 mest som praktisk vardagsbil (det är en Touring och den har dragkrok, praktiskt när man ska lasta byggmaterial till huset osv) Jag tycker e60 är jättesnygg bak, men har svårt för det plirande skelögda underbettet fram. Jag tycker det hade varit bättre om BMW hållit kvar vid sin hajnos och stirrande blick. Men det är jag det, åt var och en sitt eget. En bil är mycket mer än ett utseende. Det kommer nya modeller hela tiden så man inte ska tröttna. Annars skulle ju inte biltillverkarna tjäna pengar, så meningen är väl att e39 ska kännas lite omodern (och nu e60 ska kännas lite omodern), trots att det är i princip samma sak under karossen. För många (särskilt leasing-folk som inte kan skruva själva) "känns" det bättre med något som ser nytt ut. Det handlar om hjärnans belöningssystem, man "unnar" sig något nytt och då känns det bra, serotonin flödar i blodet när vissa "shoppar sig lyckliga". För oss som är trygga i oss själva är det viktigare att det är en cool kille / tjej bakom ratten. En ny kaross gör tyvärr inte en osäker person coolare... ;) |
|
Verdi |
Förlåt Lasse, men trygg i dig själv är väl det sista du är? Du verkar ju bygga din självkänsla på att du "kan skruva" och har bilar med stora motorer. Har jag inte rätt så säg? ;-) Själv är jag uppväxt på en lantgård och jag hjälpte ofta till med maskinerna och annat redan som barn. Jag vet mycket väl vad det innebär att jobba hårt och bli smutsig under naglarna om man säger så... Därför känner jag inget behov av det i vuxen ålder. Och jag behöver verkligen ingen V8:a för att känna mig manlig. Jag är en stolt IT-fjolla med konsultdiesel. ;-) |
| hmm....om inte vi fanns som köper nytt...hur skulle det då kunna finnas något begagnat att köpa?? E39 lämnade ju också fabriken som ny till något leasing-folk. | |
|
Kul att du vaknade Verdi, jag trodde du hade somnat som vanligt. ;) Stolt IT-fjolla med konsult-diesel låter bra tycker jag. En cool kille bakom ratten. Inget fel med det. Det är inget fel om killar vill ha klänning heller, det är jättetufft. Men erkänn, du VILL ha en v8, du är bara för snål för det, eller hur?? Du unnar inte dig själv det, för du tycker inte du är värd det, eller hur? Man har den motor man tycker att man själv är värd. :) ;) :) |
|
| 320d, är det två cylindrar i den? | |
Verdi |
Haha. Och du sa att du var trygg i dig själv? ;-) Låter inte riktigt som det va? |
|
Hahah, vilken löjlig debatt, alla vet att en IT-ingenjör aldrig kan vara ballast. ;) :) |
|
|
Haha ska vi jämföra antal cylindrar i favo bilen får jag nästan vara med här BMW V12 power 4 Life ! :-D Små knatterfyror överlåter jag åt fattiga, tjejer och miljösadisterna. BMW 4 Life |
|
Verdi |
Lasse liten, att du är snart 50 och tycker att det är viktigt att vara "ball" skrämmer mig på nåt sätt... Ynkligt. CTech, Nåja, jag bjuder på det. Jag är faktiskt trygg i mig själv på riktigt till skillnad från Lasse liten. |
|
Tjenare Blev tyvärr varken en e39 eller e60. Fastnade helt enkelt för en C32 AMG av sista tillverkade årsmodell 04 och fy vad det går undan! |
|
| Vad härligt att jag trots min ringa ålder ändå kan känna mig betydligt mer mogen än vissa i denna tråd ;-) Ingen nämnd, ingen glömd. :-) | |
|
Verdi: jag är vad jag är, en cool kille, har aldrig påstått något annat. Det är du som antagligen inte ens kör MC som piper om stora motorer hela tiden, så jag antog att det måste ligga något oförlöst bakom det. Knattrar V3:an fint idag? ;) |
|
| Alla som har en Audi A4 som första bil är väl rätt ynkliga? Är schlager-festivalen den allra bästa musiken också, för att den är "så frän"? | |
Verdi |
Men Lasse, du använder ju bara yttre markörer för att beskriva din personlighet. Att du är "cool kille" för att du har de bilar du har och nu lägger du till att du minsann även kör MC. Wow. Typisk medelåldersgubbe med åldersnoja med andra ord. Vem är du egentligen? Skulle du vara någon alls om man tog bort dina leksaker och andra yttre attribut? Att köpa en A4:a för nästan 200 tusen som 21-åring utan hjälp av pappsen är jag faktiskt fortfarande stolt över så den bet inte alls... :-) Du, jag kollade faktiskt på Melodifestivalen. Vissa låtar var väl ok men det var väl inte det bästa jag har hört. Du då, kollade du? Vann rätt låt? ;-) |
|
Marw007 - grattis, C32 är fina bilar. W203 är jäkligt snygga bilar. Carl L: grattis till dig också, för din mognad. Glöm inte bort att leka bara, bli inte lillgammal. ;) Jag gillar personligen att "tjöta", och skriver ofta retsamt. Men jag menar aldrig illa. Igår kanske det blev lite tramsigt, jag var väl inte helt nykter, hehe... Angående det där med att vara trygg i sig själv så stämmer det faktiskt. Det har med ålder att göra, när man hunnit med att driva flera egna företag, relationer och familj, äga sitt eget hus, bott i andra länder, haft dom flesta bilar och MC man velat. Men även gått på nitar i livet, dödsfall, skilsmässor etc. Kort sagt, erfarenhet lär en människa så att man till slut vet vad man vill. Därmed inte sagt att man är "bättre" på något sätt, alla åldrar har sin fördel. I mitt fall har jag valt att skaffa vissa bilar, för att jag trivs med dom och för att jag inte vill vara snål mot mig själv. Jag har dom för att det är en hobby, jag gillar bilar. Företrädesvis V8:or eller V12:or beroende på deras gångkultur och ljud. Eller det kanske är det jag är, snål? :) Dom två nya bilar som jag "köpt" är nämligen dom sämsta affärer jag gjort (Nästan ingen äger sin egen nya bil, det är nästan alltid lån från banken eller leasing på företaget där man har månadslön) Newman: har du köpt din nya bil, som du säger, eller leasar du den? Då är det ju företagets eller bankens bil, inte din, eller hur? Så gjorde jag också, jag leasade två nya bilar. Ser man ekonomiskt på det så är det nog dom sämsta affärer jag gjort. Spelar ingen roll hur mycket/litet drivmedel dom förbrukade -- den stora kostaden var amortering/räntor och den enskilt största kostnaden var värdefallet. Skulle jag t ex köpa en ny SL (och i mitt fall menar jag köpa, inte leasa/låna) så är det en affär på ca 1.1 miljon. Efter sex år har den fallit till ca 450 000, ett värdefall på 650 000 på sex år, det blir ca 10 000 kr per månad bara i värdeminskning. Tar man en mer Svensson-bil, en BMW t ex, för 450 000 ny som faller till 150 000 efter sex år så är värdeminskningen 4 200 kr per månad. Lägg därtill räntor om du lånar (om du inte har en halv miljon på banken själv), samt tar med i beräkningen att du istället skulle kunna investera dessa pengar i värdepapper (om du nu hade pengar, och inte behövde låna), så är kostnaden några tusen till i månaden, säg 7000 för en normal Svensson-BMW. Leasingbolagen/banken lånar ju inte ut pengarna gratis, dom måste tjäna på affären. Då inser man att det spelar inte så stor roll om den drar 0.8 eller 1.2 liter per mil, det är en liten kostnad i sammanhanget. Säg att det kostar 5 kr mer per mil pga V8:an drar mer än en mindre diesel (som har hög bilskatt), och du kör 2000 mil per år, så blir det bara 800 kronor i månaden. Ställ dom 800 kronorna mot dom 6-7000 kronor som man reellt får betala för nöjet att köra en ny bil som inte ens är din egen, utan bankens. Verdi: jag vet inte varför du blir provocerad av att jag är säker, men det kallas projektion, en term inom psykologin som används för att beskriva hur en person som inte vill inse eller kännas vid sina egna ”svagheter” för att försvara självbilden kan tillskriva dessa egenskaper på andra personer istället. ;) Köp en V8:a och var en cool kille du också. ;) Du vill ju, innerst inne vill du slippa vara en grå liten belånad IT-konsult, eller hur? Haha, ta nu inte illa upp... ;) Ha en fin dag, bildårar. |
|
|
Verdi: haha, jag erkänner, jag kollade också på melodifestivalen, inte helt nykter... Och jag tyckte faktiskt alla låtar var bra, det har nog aldrig hänt förr att jag tyckt det. Rätt låt vann tyckte jag Jag gillade Pernilla, mycket för att jag tyckte hon var klart sexigast av tjejerna. En åldersgrej kanske, börjar jag bli gubbe? ;) Nej, jag skyller på ÅNK - åldersrelaterat nedsatt korttidsminne, så jag kan bara komma ihåg den senaste låten... :) Klart Audi A4 är en jättefin bil (och nu är jag faktiskt seriös), jag bara tramsade igår. Jag tycker du är en okej typ, du är rätt verbal får man säga, och du tål en snyting och kan ge igen. :) Nu ska jag gå ut med Tiger, min vovve, i solen. |
|
| LasseSL500: Bilen är företagets och företaget är mitt! Alltså MIN bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.