AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
51.155

E39 sista riktiga bmw?

Sida 2 av 6
Jag tycker E39 ska börja nytillverkas så utvecklingen kan gå framåt!

BMW CS #1812

Jag tycker att E61 är enriktigt bra bil och en är nog så sportig
för den typ av bil den är, nu kan jag inte jämföra hållbarhets
kvalite med E39 jag hade förr då min E61 nästan är ny och E39
hade gått 16000 när jag köppte den.
Men skulle jag köpa en äldre riktigt fin BMW 5:a så skulle de bli en
E34 där var det mycket mer sport än komfort och en underbar
körkänsla med ett grymt motorljud men skulle aldrig ta en E39
före E61 när det gäller den alldagliga körningen
Då tillhör jag den skala som älskar E61:ans design, specielt
med M-sport paket.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Går den som en BMW
Låter den som en BMW
Känns den som en BMW

Ja då är det nog en BMW

de senaste bilarna behöver rätt dyra och stora fälgar för att bli fina.. MEn det är samma sak på e34. fel fälgar ser den ful som stryk men med rätt fälgar så mmmmmmmmmm give!

BMWCS 06641 www.specialsvarv.se
Jag skulle välja M5 E39 före en vanlig E60 när det gäller brukskörning. Det ska dock tilläggas att jag inte kört M5 E60, och tur är väl det ;-)

BMW CS #1812

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Min E39 touring är nog den BMW jag ägt som jag varit mest nöjd med hittils. Kört den 2500 problemfria mil på 1,5år. Angående problemen med frusen vevhusventilation så minskar man nog risken med tätare oljebyten.

Mvh Henrik
Bara vibrationsproblemen gör att jag aldrig någonsin skulle köpa en E39 igen.

Maken till svart hål har jag aldrig hört talas om. Hur mycket pengar man än hinkar i så dyker det alltid upp något annat. En bil som behöver totalrenoveras efter 15-20000 mil kan inte kallas kvalitetsmässig.

Så, nu har jag spytt galla för ett tag framöver och kan fortsätta njuta av min "kvalitetsBMW". :)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Känner mig också tveksam till att köpa en E39 igen, det är för mycket svårfixade typfel som sänker en i många avseende fin konstruktion.

Frågan är bara vad man ska köpa istället för bmw om man vill ha skapligt med motor, drivningen bak och hyggligt bruksvärde?

//Magnus

Jag tycker dock det är synd att klaga på lite vibrationer och rost efter 10-14 år.

Bilarna är knappast byggda för att hålla i evighet.

Är man missnöjd är det väl bara att inhandla en E60 eller lösa problemen ;-)

BMW CS #1812

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Philip: även om jag gillar E39 och har haft ett par stycken så är saker som vibrationer (främst på Touringen) och rost typiska svagheter på E39 och det handlar inte om något som dyker upp efter 10-14 år utan i många fall när bilen är 2-3 år gammal.

En kompis köpte för några år sedan en sv-såld 525iA Touring -03 med en tidigare ägare. Bilen var då 2,5 år gammal och hade rullat drygt 4000 mil. Innan bilen var 3 år gammal så hade huv, baklucka samt 3 dörrar byts på rostskyddgarantin samt att bilen varit inne på verkstad mer en än en gång för vibrationer.

___
//Ulf
Som jag skrev 2010-02-27 20:21

"Precis Lasse!

Enligt mina källor kittade BMW sina karossdelar direkt på galvet utan grundfärg i många år vilket medförde att kittet efter ett tag sprack upp och fukt kom in under.

Det var likadant på E32, E34 samt E38, E46. Konstruktionsfel eller inte?".

BMW CS #1812

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Philip: Vet inte om du svarar på mitt inlägg men denna tråd startades 2010-03-02...

___
//Ulf
M
84
M as in Missile
M5 -01
540-01
523-99
318-99
316-96
jag tycker att det beror mycket på de förra ägaren har de skött servicerna bra och de menar jag att de har bytt delar när det behövs och inte bara bytt olja och filter och jag pratar om erfarenhet har kört 10´mil utan problem medans m5n har jag fått byta nästan allt.
M
84
M as in Missile
M5 -01
540-01
523-99
318-99
316-96
jag menade 10´mil med 523an
Ang. vibrationsproblem: jag tror personligen många såna problem beror på föregående ägare som inte haft råd (eller varit för snåla) för att serva bilen som den ska. Nästa ägare har köpt en billig, rätt nerkörd (men blank) BMW och trott att han skulle få en "ny" bil. Därav besvikelsen.

Angående "e60 modern" - det är väl bara karosslinjerna på e39 som känns lite omoderna (nya bilar är ju "modernt" med en kilformad fönsterlinje längs med sidan (bakre rutorna lägre än de främre) och en massa krims-krams i belysningen? Allt annat är i princip detsamma som i e60 - fast mer gediget på e39. Mindre plast, bättre material i e39.

Min 740 e38 hade problem med vibrationer, det enda som hjälpte var att byta slitna stag och bussningar. 540:in har gått 26000 mil och är superstabil, finns inte tillstymmelse till vibration. Troligen pga att föreg. ägare bytt slitagedelar. (dock åkte jag på att byta hjullager bak, smällar man får vara beredd på med en äldre bil)

Personligen skulle jag aldrig överväga en e60/61, den är för ful på insidan och känns som en BMW som tappat sin identitet (tycker jag). Jag tror problemet (för mig) är att nyare BMW är för feminina, dom ser sminkade ut.

Lika illa tycks det vara med nya 5-serien. Jag såg en ny sån i trafiken här igår (en coupé-liknande historia) som var enormt ful (tyckte jag).

Men jag kanske har fel? Vi får väl se... :)
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Njurarna på E39 påminner mycket om en fiskmun, oproportionerligt liten! Inredningen får mig att tänka på inrökt herrklubb. Ska det vara äkta BMW-känsla så föredrar jag E34!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min E39:a har inte gett mig problem(annat än att instrumenteringens belysning ballade ur en superkall natt nyligen, reparerade sig själv :))...hitintills, vare sig med vevhusventilation,vibrationer, kittsläppsproblem med rost som resultat eller annat...
Snart 20000mil rullade.

Min E32:a går också som en bil ska göra, dvs startar, rullar till målet och tillbaka ;)
Drar dock otidsenligt med soppa kan man väl tillägga..dryga 34000mil i dagsläget.

Mvh Janne.
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Håller med Steaman, E34 är en RIKTIG BMW.

Men men, E39 är ju så mycket skönare och tystare att åka i och E61:an är ju ytterligare lite skönare att åka i.

Personligen tycker jag att E39:an var ett stort steg åt fel håll designmässigt, den ser ju mycket mesigare ut än E34:an. Det tog mig många år att acceptera utseendet.
Men en bil som man har till vardags borde väl ändå vara viktigare hur man åker i än hur den ser ut, eller?

Varför hålla kvar vi gamla bilmodeller, de kommer ju ändå att dö ut så småningom, vare sig vi vill eller inte, i alla fall de som används året runt som bruksfordon. Man får väl köpa sig en gammal fin E34:a och ha som entusiastbil och ta ut och lufta soliga sommardagar.

/Maxax

Förutom kittsläppsrosten och vibrationsproblemen kan nog de flesta här på forumet enas om att E39 är en riktigt bra bil. Det försprång som BMW hade -96 i mellanklassen är så gott som bortsprunget idag jämfört med Audi och Mercedes.

Inte klagade motorjournalisterna på plastighet, knepiga köregenskaper i älgtestet och bristande fotgängarsäkerhet när det gällde tidiga E39. Vem tror ärligt att E60 kommer slippa vibrationsproblem när stora delar av framvagnen också är byggd i aluminium?

Jag vill dock inte smutskasta E60 då det med all säkerhet var den modell BMW behövde för att utöka marknadsandelar i mellanklassen och locka till sig ett nytt kundklientel. Försäljningssiffrorna har det inte heller varit något fel på. Hoppas F10 sopar banan med konkurrenterna!

BMW CS #1812

Läste om nya F10an lite i ams och där börjar man nu plocka in saker som nästintill hör hemma på race-banor istället för vanligt bruk?
Jag menar kjolar mm för minskat luftmostånd mm.
Kul på fjällsemestern när snön yr och sätter igen allt vad plastdetaljer heter för att lämna rester kvar på vägen för tusentals kronor :S
Plast hör hemma hos Toy´s R us och inte på karroseri-detaljer hos BMW !
Förövrigt verkar F10 ha bra prestanda mm,så motormässigt håller man nog konkurrenterna på plats :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.