AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.676

Avgasvärden... höga...

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Vid besiktning:

Co 4,1 (0,5)
Co 2500 5,7 (0,3)
Hc 358 (100)
Lambda 0,88 (0,97-1,03)

Icke godkänd

Vid test indikerade Lambdasond trasig. När det var dags byta indikerade Lambda inget varpå verkstaden inte bytte lambda. Testade en ombesiktning men Icke godkänd.

Har tidigare haft dåliga värden men bytte då bakre Lambdan och värdena blev perfekta.

Vad tror ni? Lambda ialla fall? Har skruvat bort den främre som inte är bytt och funderar testa byta den. Har läst ngn som rengjort Lambda, hur gör man?

Vad kostar främre Lambdan?

Bilen en 528 -97 som gått 26.000 mil
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Skulle nog tro att de är en bra ide att byta lambdan. Det är samma lambda fram som bak.

Bytta själv lambda på min för ett tag sen och fick ordning på värdena.

Mvh
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Ok, någon som prövat biltemas Lambda? Original kostar 2250 kr oh på biltema har de en med samma färger på kablarna som kostar 699 kr. Lite skillnad...
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Bytte idag motorolja och filter samt luftfilter.

Ombesiktade och nu var alla värden bra förutom för hög Lambda 1.09, förut var Lambdan för låg 0,88

Åkte till Biltema och köpte en Lambda universal Titanium för 699 kr. Färgerna stämde med original så det var enkelt konvertera den. Får väl se om det funkar sen. Ska ombesiktiga imorgon fredag.

En fråga om besiktningen: Räcker det nu att endast Lambdavärdet blir godkänt? eller måste alla fyra värdena vara bra?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Bra att värdena ordnade till sig lite iaf. Angående lambdan så håller jag tummarna att de funkar, men har inte hört att de ska funka så bra med biltema lambda. På besiktningen ska dom väl egentligen bara kolla det som anmärkts, men dom kollar med högsta sannolikhet alla värden.

Lycka till.

Förövrigt så köpte jag min lambda på mekonomen för 1500:- och det funkade jättebra.

Mvh Robban
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Ok, tack för tipset!

Besiktade idag. Alla värde fortfarande bra förutom Lambda. Den visade 1,05. Det godkända får vara max 1,03

Suck!!

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har lust skrota skiten 4 försök hittills och det faller på så lite
ch
129
cheffer
525i -90
Köp lite elektronikrengöring eller lmm rengöring och gör rent luftmassemätaren med. Kan vara lite sotigt och dammigt där så man brukar kunna fixa en del med att tvätta ren den. Var försiktig! den är ju väldigt ömtålig
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Lite sent,men innan du bytte oljan skulle du hällt i en "sotrensare" typ den som CRC har och sedan bytt oljan.Kanske inte behövt byta lambdan alls....
har gjort detta på några bilar nu. En annan anledning till felaktiga lambda värden är ofta att man haft ett annat luftfilter än original som innehåller en typ av olja som luftmassemätaren inte tål.Då blir det att byta LMM. Bara lite
erfarenheter som jag har.

Mvh Jonas B.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Jobbar vidare idag med bilen. Ska kolla efter eventuella luftläckage. Spraya med startgas kring LMM samt kolla efter läcka i avgassystemet.

Återkommer så klart
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Hittar inget läckage i insuget. Inget avgasläckage heller. När jag tar bort kontakten till LMM så påverkas vartalet direkt. Känns som man kan uteslute de felen.

Någon som vet om Lambda påverkas av att man tankat e85?

OBS Lambda är det enda felet på bilen och den visar 1,05 (0,97-1,03 är godkänt)

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Lambdavärdet påverkas definitivt av e85, motorstyrningen kan bara kompensera till en viss gräns, runt 5-10 procent i bränslemappen med avseende på lambdavärdet. En hög andel e85 ger ett lambdavärde som motorstyrningen inte kan kompensera för.

Det är bara ren idioti det där med att blanda e85 i bensinen för att klara bilbekämpningens simpla krav. Problemet som orsakar för höga värden skall lösas ist.

Sen att varvtalet ändras när LMM kopplas ur betyder bara att den inte är död, den kan vara trasig och felvisande ändå. Men det är inte det som är problemet i ditt fall. Tanka bensin, varmkör ordentligt så kommer lambda att vara inom toleranserna om HC och CO är låga.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
hejsan. Har samma problem. vad för olja använde du?
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tack för svar Turbo!! Kanon, nu är det tankat med vanlig bensin igen. Ska testa besikta på måndag så får vi se :)

Menar du motorolja? Kastade i Biltemas helsyntet W10-40 tror jag den heter. Blev bra värden förutom Lambda då

Varmkörning verkar väldigt viktigt på BMW
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det kan dock vara en idé att fula till värdena under besiktning för att ha mer tid på sig att lösa problemet.

///BMW - Was sonst!
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Besiktade idag igen. Suck!! Lambda 1,00 perfekt alltså men förhöjda värden på det andra. Nu var det inge E85 i tanken och morsan som besiktade bilen fick stå 30 minuter på tomgång och vänta på sin tur. Kan katten blivit kall under den tiden?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ett tips kan vara att du frågar om du får kolla värdena utan att göra en ombesiktning. Är de justa så låter de dig göra det.
Det är inte så kul att slänga bort 200:- varje gång man kollar värdena.

///BMW - Was sonst!
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Jippi! Nu är den redo för ett år till på vägarna. Fina värden och Lambda 1,03.

Tankade i 10 liter E85 i 35 liter bensin sen varmkörde ordentligt. Åkte till BP och frågade om jag kunde få kolla avgasvärdena innan betala 200. Då var värdena bra och jag betalade gladeligen 200 och nu rullar vi igen. Funderar på att köra med lite etanol i den för det var så fina avgasvärden då.

Märkte att Etanol i tanken påverkade Lambdavärdet så man får inte ha i för mycket Etanol. Då skjuter Lamdba i höjden.

Summa: Ny Lambda från Biltema 699 kr samt lite Etanol i tanken och varmkörning (samt ett antal ombesiktningar). Man lär sig någon nytt ibland som "BMW mekaniker"
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Zigsauer
Mycket bra att du kom med ett avslut,dvs att det löste sig (grattis) och att du talade om svaret som ofta uteblir i trådarna. Tack.

Mvh Jonas B.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tack själv och alla andra som skriver här, helt suveränt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.