AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.715

Var går man in med kabeln till kupéfläkten på E90?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tänkte installera motor + kupévärmare själv på 330:n. Alla tips mottages tacksamt!

Var är det lämpligt att gå genom torpedplåten? Gissar själv på att det finns genomföringar i närheten av handskfacket eftersom säkringarna sitter där men har egentligen ingen aning.

Hur fäster man kablarna i motor-rummet?
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Hallå där, jag tänkte göra detsamma men insåg efter att ha monterat ner skyddsplåten under motorn och iallafall monterat blockvärmaren och kontaktstycket i fronten att det var lönlöst att ens försöka ta sig igenom
torpedväggen på egen hand.
Det är så grymt trångt överallt och jag plockade också ner allting under handskfacket för att se om jag kunde finna någon lösning den vägen men
gav tillslut upp.
Så till slut fick BMW verkstaden hjälpa mig att montera kupékontakten, kostade
ca 1200sek.

//Micke

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Granhult: Ajdå. Du såg inte hur BMW löste det hela? Kan du till exempel se var i motorrummet de gick in och/eller var kabeln ser ut att komma ut i kupén?
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Jag tar några bilder ikväll och mailar dem till dig!

//Micke

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Verkligen hyggligt!
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag tog in den genom ett hål jag gjorde i en vit plastplugg som sitter bakom styrboxen... denna box sitter under några kåpor långst upp i motorrummet på passagerarsidan.Fick ta ur styrboxen för att komma åt.

/Tobias
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
BMW själva går in genom en plugg i golvet på passagerarsidan.
Pluggen sitter under hasplasten ungefär där passageraren har fötterna.
Tänk på att du behöver en extra förlängningssladd till kupésatsen om du har köpt universalgrejer (defas sats för e9x har med den extra kabeln).
Uttaget gömmer du lite snyggt innanför plastkåpan under handskfacket för osynlig installation! :)
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Just ja, du kan inte trycka ur plastpluppen utan du får borra hål i den och täta med något passande tätningsmedel (ap-skit kallas det för, tror det heter butylgummi/butylband).
st
43
steveson
bmw 325 xi touring 06
jag gjorde som du sa jimpa funkade bra . hadde sparat många timmars funderande om jag gått genom golvet direkt. under passagerarfötterna .köpte sedan ny kupevärmare som jag hängde uppochner under handskfacket en sån där slimmad variant .mer än en person har frågat vart kupevärmaren sitter.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tack för alla svar! Verkligen kanon.

Jimpa_e: Jag antar att man lätt ser den vita pluggen utifrån om man demonterar hasplåten, men var kommer kabeln ut inne i kupén? Man vill ju inte borra rakt genom mattan och komma ut i golvet synligt. Men pluggen kanske sitter så att man kommer ut strax nedanför handskfacket?

Ap-skit ja... Tätade en läcka jag hade i dörren på min E46:a med det. Fy fan vilket kladd. =)
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Ta bort instegslisten, böka undan golvmattan (styv som f*n så man får bråka lite med den) och borra inifrån istället.
Trodde att kabeln skulle kännas/synas som en bulle på golvmattan men det gjorde den inte... :)

Det är hasplasten som sitter mot tröskeln som ska tas ner, många clips blir det men jag demonterade inte alla, räcker så man får en liten springa och kan fiska/lirka ut kabeln.
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Hittade denna gamla tråd när jag försökte ta mig genom torpedväggen på min e91 -07 igår. Kan nämna att jag hade rivit så långt att jag tjurade vidare, och hittade faktiskt ett hål från vita elektroniklådan under huven till bakom handskfacket.

Att dra igenom en riktig Defa/Calix-kabel var dödfött, så fick bli EKK för mig där. Borde ju duga. Man behöver inte ur med allt innandöme i elektroniklådan, bara lyfta ur facket som är närmast rutan. Sen ser man två hål, det nedre får man igenom en dragfjäder genom, som hittade sig in till kupén. Hade golvmattan undanvikt, så det blir lämpligt att sen gå under mattan till 'utsidan' av där passageraren har fötterna, för att montera uttaget. Sen får man gör en tätad utgång ur vita lådan i motorutrymmet, men där har man ju lite plats, jag gick genom locket.

Ser inte fram emot nästa del, att hitta mig neråt och sätta slangvärmare mellan motorn och kupevärmepaketet.. Börjar kännas som BMWs pris för montage inte är så tokigt ändå, jag brände säkert fem timmar igår och är inte ens färdig. Jääävlar så trångt överallt jämfört med e46.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.