|
|
|
|---|---|
|
Hej. Undrar vilket et númmret ska vara på en 17 fälg till en bmw 318 sedan. Mina nuvarande sommar fälgar är 16 med ett et nummer på 35, dessa är väldigt spårkänsliga känns som att bilen svänger lite hur den vill ibland, beror detta på att et nummret är för lågt? Har läst att det ska vara 42 på min bil. mvh malen | |
|
Mellan 35-40 beroende på fälgbredd. 7,5x17 et 37-40 blir bra. 8x17 et 35-40 funkar också bra. Mvh Henrik |
|
|
Nånstans runt 45 beroende på fälgbredd. If it works, don't fix it. |
|
|
Som en vägledning kan man väl ta BMW:s originalfälgar i olika utföranden i 17" till E36/E46... De ligger mellan ET41 och ET49mm! Ett lägre ET-värde flyttar fälgens centrumlinje utåt i hjulhuset = mer hävstångseffekt på styrleden och därmed mer spårkänslig. Dock skall man veta att när det gäller spårkänsligheten, spelar däckval (både bredd, fabrikat och modell), däckslitage, slitna bussningar i fram- och bakvagn, felaktiga hjulinställningar och inte minst olika däck på fram och bakaxeln, in. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lånar tråden lite. Jag skall köpa vinterdäck och lättmetallfälgar snart och har samma problem. Jag har en 318D touring -10 som gått 600 mil och har sedan ett tag ångrat att jag lät mig övertalas att köpa bilen med dessa runflat däck. Bilen är blir orolig och känns som den själv bestämmer när vägen inte är helt plan. Jag har bmw orginal 17" v-eker 285 färlgar. Jag har inte koll vad det är för ET på dessa fälgar och har inte koll på vilket ET som gör detta problem lite mindre. Antar att däcken är boven men skulle ändå vilja gå åt rätt håll vad beträffar ET på fälgarna till vinterdäcken. Om jag förstår det hela rätt nu så borde ET45 vara ett bra värde. Kan 16" se ok ut med vinterdäck och vilken dimension och bredd är att föredra på däck och fälg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.