AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.429

325 insugs byte på 328 -96

Bu
22
Bulan184
328 coupé -96
Tjena! Skulle vilja ha så många bilder på hur man byter 328 insuget till 325:ans som möjligt. Och så mycket info som möjligt på vad som behövs för att göra bytet ( delar ). Behövs 325ans tomgångsmotor eller kan man använda 328ans? Passar icke vanos insuget på en bil MED vanos eller måste man göra stora förändringar? Passar alla 325 E36 insug på en 328 E36 -96? SNÄLLA ge mig så mycket tips/info/bilder PÅ SVENSKA sidor som möjligt! Orkar inte läsa på engelska och inte heller läsa på alla forum ( står så mycket olika på alla forum)

Mvh Fredrik
Har inga bilder. Men alla 325-insug passar. Du kan även ta från bmw e34 525. Det är lite olika vad det finns för uttag för vacumslangar på de olika insugen, men det spelar ingen större roll.
Du behöver inte byta tomgångsmotor utan använder den du har.
Bu
22
Bulan184
328 coupé -96
Okej... Tack för svaret :) Har du gjort ngt sådant byte?
Jag har bytt på tre egna bilar, två 328:or och en 528:a.
Har haft loss allt vid senare tillfälle på två av dom också pga. frusen vevhusventilation så jag har en del erfarenhet i ämnet.

De olika insugen jag har haft lite olika anslutningar för vakumslangar och dyligt. Men det har gått lösa med t ex t-koppel. Inte så enkelt att ha alla grejer klart innan själva bytet iom. att det krävs en hel del grejer för att få ihop det. Och lite olika grejer beroende på vilket insug man använder.

T ex tomgångsmotorn har en sida som är 22mm och den ska passa mot ett T-kors som är 19mm. Det går även åt en hel del slangklammer.

Sen är det bra att ha två 90graders böjar 19mm och nämnda T-kors i 19mm. Som sagt lite pussel. Men har du ett garage och en bil till att köra och handla slang, klammer eller annat du saknar så klarar du även om det tar lite tid.

Allra bäst är om du har en verkstad där du kan göra eget T-kors osv så behöver du bara köpa lite 22mm slang (innerdiam), lite mer 19mm slang och sen komplettera med lite slang i mindre dimensioner från den lokala bensinstationen. Då kan du göra anslutningarna eftersom för att få allt att rymmas på et bra sätt.

Passa på att byta "oljeavskiljaren" för vevhusventilationen när du ändå är där. Det gjorde inte jag och på två vintrar har två av mina gått sönder med en hel del extrajobb när all olja åkt igenom motorn och ut precis överallt.

Du måste även ha några små plåtbitar och en borrmaskin för att spridarbryggan är lite förskjuten.
Bu
22
Bulan184
328 coupé -96
Tack för infot! :D Har du någon bra bild på oljeavskiljaren?
Nummer 2 i den här bilden:

Länk
Bu
22
Bulan184
328 coupé -96
Okej, tack! Var är det man sätter ett vevhusventilations filter då? Filtret ser ut som "sportluftfilter".
Något sånt behöver du inte använda då du har kvar originalfunktionen på vevhusventilationen.
Bu
22
Bulan184
328 coupé -96
Okej, men jag tänkte mer på "snygghets faktorn" ;) :P
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
bytte till m50 insug på min 328 igår.
Kör nu med öppen vevhusventilation med filter, alltså kopplade inte in något t-kors till insuget. Vill inte ha in kletig varmluft i insuget. Det gamla insuget såg ut som en spilloljecistern inutill. Inte bra för luftflödet...men för miljönissarna.

Kopplade även bort det extra spjället som sitter innan gaspjället. Lustig modell som stryper en del kan jag tänka. Eller rättare sagt, nu sitter den löst jämte motorn och är fortfarande inkopplat så elektroniken fortfarande tror det sitter monterat. Är väl en strypning för att få ner bränsleförbrukningen kan jag tänka.

Kopplade heller inte in varmvattnet som värmer upp gasspjället så insugningsluften blir varmare, hua!! Utan "lopade" tillbaks den slangen till motorn. Risken är ju att spjället fryser på vintern men då får man koppla tillbaks den tillfälligt.

Den tempgivare som sitter på 328ans insug ligger på 5.5 K ohm vid rumstempratur (19 grader) och 325ans ligger på 2,5 K ohm ( av olika modell så det går inte att skifta dom rakt av), Jag borrade ett hål vid luftburken och monterade den där istället. Många bilar har just den givaren där i alla fall.

Alltså kunde jag montera allt utan extra t-kors och dylikt. Hade dock köpt alla delar som skulle gå åt som nu ligger i bagaget..

Gjorde även modsen på luftburken som är nämda här på forumet.
Hela vänstra njurens luft är nu avskärmad in till luftburken med plastdelar jag tagit ifrån andra konstrutioner.
Fast det blir att göra en avskärmning som sitter nere vid centruminsuget på m3 fronten i stället. Bort med ACn så räcker njurarna till för att kyla kylaren. Blir bra tryck med luft där i farter över hundra.

Dom mods jag gjort gjorde en klart märkbar skillnad på bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.