AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.267

Råd angående installation av telefonhållare med AUX ut?

Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Då har äntligen Brodit släppt en bilhållare med aux ut till min telefon HTC Hero. Hållaren har en 3-i-1-adapter där man kan koppla in ström via USB, plocka ut ljud via 3,5 mm stereo och koppla in en handsfree. Det är framför allt de två första möjligheterna jag är intresserad av. Länk

Jag har idag en annan Brodit-hållare för fast installation monterad för min gamla telefon så kommer fixa USB-ström från den adapter som medföljde denna hållare och som redan är inkopplad på tändningen. Däremot är jag lite osäker på inkoppling av AUX i min Business-stereo.

Har en E39 '03 (tillverkad i slutet av '02) där, vad jag har kunnat läsa mig till, man har möjlighet att köpa till en specialkabel för att leda in ljudet och aktivera "AUX-läge". Ringde BMW i GBG för att kolla pris och tillgång på en sådan kabel men när de slog på mitt reg.nr fick dom bara upp en vanlig 3,5 mm-kabel hane-hane. Den påminde inte alls om den kabel jag läst om där kabeln skulle ha en speciell kontakt. Har någon kunskap om vad det är för kabel jag egentligen behöver?

Detta är det första jag skulle behöva reda ut. När den tekniska biten är löst skulle jag behöva lite råd om hur jag lossar konsollen under ratten (kabeln är idag klämd i konsollen till höger om dimljusreglaget), plockar ut stereon för att koppla in AUX-kabeln samt leder ner denna kabel till adaptern till hållaren. Den förra installationen gjordes av Ditec men eftersom jag är lite osäker på hur slutlösningen ska se ut tänkte jag att det blir enklast att fixa det själv denna gång.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Tänkte svara på min egna post eftersom jag nu fixat detta.

Det finns mycket riktigt en AUX-kabel som passar och efter andra besöket på BMW blev det rätt, produkt# 65120153502. Var bara att koppla ur en befintlig kabel (troligen CD-växlaren) och trycka in denna. Då aktiveras AUX-läget.

För att komma åt kablaget bände jag loss aluminiumlisterna på båda sidorna om ratten med ett "fiskben" och lossade på skruvarna där under. Tog även loss plastkonsollen under ratten. Ett jäkla pillande och ett antal skärsår senare var allt färdigdraget.

Så nu funkar det fint att spela MP3:or i mobilen och streama från Spotify! :)
Visa användare
136
Toklimpan
VW Tiguan Tdi R-Line 2014
Som ska bytas mot 325d cab 2011 snarast!!
Hej!
Vad är det för kontakt i "ytterändan"? Dvs den som du pluggar i mobilen i. ÄR det en hona, modell hörlur?

//Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.