AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.088

E28 Oljebyte

Hej, jag har en E28 och har lite "dumma" frågor...
bilen är en 518iS -88 och jag hade tänkt mig att byta olja+filter+tänddetaljer inför en längre sommarresa ner i europa (600 + mil)
Då jag inte har ett garage längre och dåligt med verktyg (brukar låna av en polare) så kan det vara bra att veta följande:

Hur många liter olja rymmer denna lilla 4-cyl?
Oljepluggen, var sitter den (mitt under, på sidan etc, jobbig att komma åt?) och framför allt, är det en standardstorlek på den? har råkat ut för allt såm trekantiga, fyrkantiga, insex, tum o millimeter på alla andra bilar.

Jag måste hyra in mig på den lokale mackens lyft och vill inte flänga in o ut bara för att jag inte har rätt verktyg...

Tack på förhand..

#232 i E28 registret
Länk

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Tjenare bytte olja på min i helgen och det är en 518 i -85:a så dom kanske inte skiljer sig så mycket...
1,25 liter olja går ner och pluggen sitter nästan mitt under alltihop lätt att hitta...
oljefiltret är dock lite klurigare jag kom inte åt det på min utan blev tvungen att montera bort luftburken där luftmängdsmätaren
sitter sen skruva bort olfefiltret med en oljefilterskruvdragare kostar inte många kronor på macken... sen är det ju bara skruva ditt nytt filter , luftburk , hälla i olja klart !
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Här kommer lite hjälp hoppas jag.
m10 snurran rymmer 4L olja, tänk bara på att byta koppar ringen på oljepluggen...så slipper du ha läck där.
Den sitter lättåtkomligt till på sumpen, du ser det när du har hon upphissad, jag har för mig det är 17 el 19mm skalle på den.

Bara ett tipps, kolla over resten av gummislangarna runt motorn dvs kylslangar & bränsleslangar. Dom har en viss tendens att brista på dom mest olämpliga platserna.

MVH
Pelle
cs4605
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
*viktigt*

om du inte redan visste det så skruva in åt oljefiltret med nåt verktyg , det ska bara skruvas åt förhand tills den sitter där för den drar åt sig själv 3/4 sen... står på filtret
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
det ska vara 17mm till oljepluggen.. när du sätter dit nytt oljefilter så ska du ta lite olja på packningen på oljefiltret....

Det är bra att plocka bort luftburken me luftmängdsmätaren.. lättare att komma åt oljefilter.

Det tar inte mer änn 15 min att fixa den..

hrm... då ska jag sammanfatta...
17mm nyckel och 4 liter olja...är det inkl filter?
hur man skruvar till oljefiltret+lite olja på gummipackningen vet jag(har bytt på X antal bilar), men tack ändå ;)

#232 i E28 registret
Länk

rsarits
Det ska vara 4,25L inkl. oljefilter och du behöver inte ens hissa upp bilen. Det är lättare att byta oljefilter om du monterar bort luftburken, du ska ju ändå byta luftfiltret oxå?

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.