AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.927

Klickljud vid startförsök.

an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
När jag skulle starta min 525ia touring -03 idag så hördes bara klickljud när jag vred om nyckeln och lampor blinkade i samma takt som klickandet. Lämnade den igårkväll och var inga problem med den då. Har fungerat fint hela vintern också. Kan batteriet bli helt kasst bara över en natt eller kan det vara något annat fel? Batteriet är orginal sedan -03. Testade med startkablar men samma fel. Beter sig BMW så när batteriet är dåligt?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Med stösta sannolikhet ett urladdat batteri, ja. Att den inte sparkar igång med kablar är lite märkligt. Har du ordentliga kablar? Är strömdonatorbilen tillräckligt kraftig? Sätter du skorna rätt på plus- och jordpunkt?
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Rätt så usla startkablar faktiskt, ena klämman borta så fick hålla den emot pluspolen på andra bilen som var en chevrolet familjebuss som jag knappt hittade poolerna på så jag ger inte så mycket för det hjälpstartförsöket. Tänkte ta in batteriet och ladda det med min c-tek laddare imorgon. Kan jag koppla ur batteriet utan att det ställer till med bekymmer, något jag bör tänka på?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är det en E39 så har iaf jag haft mina strömlösa många gånger utan påföljder.
De har iofs varit utan navi, vet inte om de är känsliga för strömlöshet.
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Okej, tack för svaren. Hoppas på att det är batteriet som är dött så det inte är något annat mer kostsamt fel.

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
99% chans att det är batteriet, har råkat ut för det några gånger på vintern, monterade in en ctek laddare så försvann det problemet :-)

########
# PAJALA #
########
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Hur mycket Ah bör jag köpa, vad är det orginal?

Du bör köpa minst 90Ah, även om gamla var något mindre. Prova en uppladdning i 24 tim först, man landar inte sällan med urladdat batteri under den kalla årstiden, speciellt om man kör småsträckor osv. Nån gång når man gränsen och då börjar startmotorn klicka, behöver inte vara nåt ytterliggare fel.

FP
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Säkert bara batteriet men försök absolut inte att bogsera igång bilen om det nya batteriet inte hjälper. Bogsera till verkstad. Startmotor eller fullt med olja i cylindrarna om vevhusventilationen har frusit.
Automatare är väl lite svåra att bogsera igång.. Men undras varför VV eller startmotorn skulle haverera för att batteriet gått ner över natten?

FP
To
24
TommiN
X5 4.4 -02
Kolla om batterikablarna kläms åt ordentligt,hade samma på min E39,gick och röck lite i batterikablarna,och bilen hoppade igång.
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har precis samma problem med min 540 just nu.I mitt fall är en cell kass på batteriet,men dom andra är bra.Det klarade ej sista köldknäppen i mitt fall..
Bara att bita ihop o köpa nytt..
Mvh Lelle

Lelle
Det verkar som att e39 slår ifrån och inte ens försöker mala igång om batteriet gått ner sig lite. Och jag skulle hjälpstarta min 540 för några månader sedan, med en Opel Corsa 1,2. Det gick sådär kan jag säga, bmwn vill ha mycket ström för att hoppa igång.

Första försöket: Friska startkablar på kopplade, väntar ca 10 min, vrider på nyckeln, bmwn klickar och Corsan DÖR!.

Andra försöket: Full laddad batteri booster, bmwn klickar. Och boostern visar efter ett försök nu bara halv laddad.

Tredje försöket: Ny laddad booster igen + Opel Corsa, väntar 10 min, bmwn klickar och Corsan dör igen. Booster visar halv laddad igen.

Nu till ett argt sista försök: Ny laddad booster + skrikande 50 hästars Opel motor på 4000RPM i ca 10-15min. Bmwn startar med nöd och näppe och Opeln kokar.

Gn
1
Gnagaren
535i -91
325i -01
530ia -04
Jag hade en e38 740 innan
Den höll på i typ 2 år att klicka ibland
Bytte batteri och hade starthjälp men inget funkade
Bmw sa att det var batteriet men jag mer eller mindre idiotförklarade dom
Till slut dummade den sej hela tiden så jag fick frugan att vrida på nyckeln när jag kollade var strömmen blev av
Det visade sig att jag hade ett avbrott i plus-polen i balken på utgången från kupén till startmotorn.
Jag kapade kabeln inne i kupén och anslöt med ny kabel därifrån till startmotorn
Funkade som en dröm efter det
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
marwin_of_sweden: Tack för ett gott skratt.
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Tack för svaren, köpte ett nytt batteri samma Ah bmw sa att man skulle programera om den annars om man bytte Ah. Monterade in det och den startade på en gång. Batteriet suttit i sedan 03 så antar att det var dags ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.