|
|
|
|---|---|
| Hejsan,jag har ställt frågan på andra forum men ej fåt något svar,eftersom det finns många kunniga personer och jag har fått hjälp innan här ställer jag frågan här istället.Det är så att jag har köpt en Volvo V70 -00 Tdi med 20000mil,det är dags för service och för några dagar sedan har en ventil/lyftare börjat ticka,kan detta bero på att oljan har tappat sin smörjnings förmåga eller ska jag prova med tjockare olja i så fall vilken.Tacksam för svar | |
|
Det är ju en Audi-diesel som Volvo monterat in så kolla kanske på NordicAudi.com om du inte får nån hjälp här. Annars så borde fråga diskuterats på antingen X70 forumet eller jagrullar-forumet - har du provat att söka på dito forum eller har du bara slängt ut en fråga? M V H Stephan |
|
|
Om en lyftare tappar trycket kan det börja ticka. Kan bero på att lyftaren har gett upp eller att någon oljekanal har koksat. Tjockare olja skulle jag generellt tro förvärrar symptomen om du inte hittar någon särskild info hos Audifolket. Prova att köra den lite hårdare på högre varvtal så kan det släppa. |
|
| Hej och tack för era svar.Jag har sökt och skrivit på volvo forum men inte fått något direkt svar.Jag har haft liknande problem på min M5a eftar att den har stått i 6 månader och det löste sig att jag körde lite hårdare då blev den tyst igen.Någon som vet vad det skulle kosta o åtgärda i fall det skulle vara kassa lyftare? | |
| Castrol Magnatec 5w-40 alt. 10w-40 fungerar utmärkt i dom motorerna. Testa och byt så tror jag att "tickandet" försvinner! | |
|
Skulle vilja hävda att just Magnatech är en olja som faktiskt brukar orsaka ventiloljud.... (dessutom är det ingen äkta syntetolja, trots marknadsföringen - det är en mineralisk EHVI-olja) Bättre oljor som brukar tysta ner motorer med lite ventiltickande, är t ex Valvoline Synpower. Vill man gå ännu längre - sikta på Motuls syntetoljor med esterbas (inte de som "bara" är esterförstärkta), men de är svåra att få tag på och dyra... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.