|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag har problem med avgasvärdena på min BMW 525i -95 Det är CO2500 samt HC som inte håller sej inom gränserna. Felaktiga värden: Hc = 164 (100) Co2500 = 0.5 (0.3) Godkända värden: Co = 0.3 (0.5) Lambda = 1.00 (0.97-1.03) Jag har sökt på forumet angående dessa problem men inte fått fram något direkt svar på det jag söker. Har någon varit med om något liknande eller vet vad det kan vara? Själv är jag mycket inne på att kattarna är slut, men har ni något bättre förlsag så dränk mej gärna med ideér om vad felet kan vara =) Tidigare ägare har komptestat samt kollat ventiltätningar, så där ligger inte felet. Tacksam för svar. Mvh Michael | |
|
Hej, Jag hade också vissa problem med avgasvärdena men en rejäl urblåsning för att få den riktigt uppvärmd löste det 3 år i rad för mig. Mvh Christian |
|
| Lmm | |
| Var det länge sen du bytte olja? Är det gammal olja har den samlat på sig en hel del oförbränt bränsle och ger högre HC värde. | |
| Olja och stift har inte gått många mil. på sin höjd kanske 200-300 mil. Så det bör inte vara det, Men det kanske kan vara värt att byta inför nästa besiktning ändå. Lmm har jag också funderat på. Ska prova att göra rent den. annars tror jag starkt på kattarna? | |
|
Lambda är bra och om avgasröret är helt innebär lambda 1.00 att bränslebladningen är ok, dvs givare mm bör vara okay eftersom databoxen lyckas reglera in 1.00. Jag tror på dåliga kat och/eller dåliga stift och/eller dåliga ventiltätningar/sliten motor. Drar den någon olja? Var den riktigt rejält varmkörd? Jag brukar ge min lite gas på motorvägen innan besiktningen så katten fått komma upp i temp. //Magnus |
|
| min 523 e:39 hade ungefär samma värden det var catten,men rådet är att köpa orginal för jag köpte pirat,anpassad för min bil men den renade noll så jag fick köpa original 15000 kr | |
|
Har du haft sportluftfilter? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stift och olja är ganska nytt, motorn är komptestad och ventiltätningarna är provtryckta. Så jag använder mej av uteslutningsmetoden och hoppas på kattarna? Köper ju isf begagnade och hoppas på det bästa då nya till denna bilen kostade 13000 kr! :S Angående sportluftfilter så har inte jag haft det på, men tidigare ägare har haft det. Kan det påverka något nu i efterhand? Mvh Michael |
|
|
Nja, jag tänkte mest på att det förr eller senare brukar leda till förstörd LMM. Olja och smuts bränner fast på tråden. Har bilen haft OK avgasvärden efter du köpte den? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jaha okej. Jag har faktiskt tagit loss Lmm för att rengöra, kanske hjälper till lite iallafall! Sen funderar jag även på om Vevhusventilationen kan vara tät, har någon haft liknande bekymmer som har berott på tät VV? Mvh Michael | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.