|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag pluggar till cnc-operatör och fick den briljanta idén att svarva egna remhjul. Är det något man törs ge sig på? Det kanske finns flera här på forumet som funderar över samma sak, eller som redan har tillverkat egna remhjul. Skulle va tacksam om jag fick lite åsikter kring detta :) /Jonas | |
| Ja, varför inte, men vad är syftet, ändra utväxling, göra dom i ett lättare material?? | |
|
Visst kan du testa men dom som finns redan på marknaden kostar inte vidare mkt så ser inte riktigt vitsen. |
|
| Varför inte, säger jag! Om jag hade tillgång till CNC-fräs eller svarv skulle jag okynnes-tillverka saker hela dagarna :) | |
|
Frågan är om det ens blir nån skillnad :P känns dumt att tillverka något som inte fungerar. Vi snackar väl enbart några futtiga 100 gram i vikt som man kanske kan spara på att tillverka egna remhjul? Isåfall borde man ev. ta en titt på svänghjulet och försöka lätta lite där istället? Tror original-svängis väger 13kg typ.. Är som sagt bara i "funderingsstadiet" ännu, inget planerat. Skulle man fullfölja alla korkade idéer så vettekatten hur bilen skulle se ut ;-) /Jonas |
|
|
Man byter dem inte så mycket før viktens skull utan främst før att minsta "parasit" førlusterna som generator, vattenpump, ac osv genererar genom att sänka hastigheten på hjulen. detta ger ingen økad effekt i motorn men mer av det motorn genererar kommer ut i drivlinan. Vet inte exakt hur mycke det skulle ge på en s50 motor men på usa modellen s52 så verkar det floroera siffror på upp till 5-10hk give or take. Jag har letat lite efter en uppsättning men hittar bara till s52 motorn. Någon som vet vart man hittar underdrive pulleys till s50b32?? |
|
|
Okej! Men frågan är ju hur många % man skall öka dimensionen på generatorhjulet och vattenpumpshjulet. Någon AC har jag inte. Snackar vi enbart 5% eller är 15% fullt möjligt? Man vill ju inte att bilens kylförmåga och strömtillförsel skall bli lidande... :( /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.