|
|
|
|---|---|
|
BMW byter ju sina modellår i September: Men hur är det med andra märken? När byter de MJ? Volvo? Saab? Mercedes VW? Audi? Någon som har koll? ------- //Lövet | |
|
Volvo byter väl i juli. |
|
|
Inom VW-koncernen så byter de modellår lite olika beroende i vilken fabrik de byggs i så helt enkelt är det inte att svara på men i spannet V.35-V.40 gäller inom VAG iallafall. M V H Stephan |
|
|
Det här är ju en hel djungel. Hela modellår vs tillverkningsmånadsproblematiken känns väldigt onödig. Varför inte bara köra modellår=tillverkningsår? ------- //Lövet |
|
|
VW/Audi/skoda byter redan i maj/juni /jonas |
|
|
mina svärföräldrar har en skoda MJ09 som levererades kring 1 juli 2008... tillverkad slutet av maj. /Jonas |
|
|
Slutet av maj är redan vecka 20. Hur går det ihop med Stephans datum? ------- //Lövet |
|
| Grannen har en Volvo S60 tagen i bruk 1/6 2003 som är chassinummer 2004 | |
|
Audi/VW brukar byta årsmodell efter tyska industrisemestern, v. 35-40 som Stephan säger. Att en Skoda tillverkad i maj -08 skulle bli en -09 har jag svårt att tro... MVH Christofer |
|
|
Kan det inte vara vid ny modell som det blir ovanligt tidiga modellårsbyten? T.ex. så kom nuvarande A6 som årsmodell -05 men den levererades till kunder sommaren 2004. Ovanligt tidigt men det berodde nog på att inte ha olika -04:or. __________ Mvh Grelle |
|
| Såvitt jag förstår byter Volvo modellår omkring månadsskiftet maj/juni. Vad gäller VAG verkar det skilja en del mellan fabrikerna. i juni 1999 fick en kollega sin Golf GTI av modellår 2000. Det normala är annars att, precis som tidigare nämnts, modellårsbytet sker under semesterperioden. | |
|
Grelle: De första A6:orna av nya modellen var av 2004-års modell... MVH Christofer |
|
|
Det verkar inte så när man tittar på vad som finns till salu: Länk ------- //Lövet |
|
|
Redan 1998 blev en Passat byggd i maj årsmodell 1999. VW har haft maj lääänge som bytesmpnad. Volvo byter olika, tidigast var väl 2004årsmodell, vecka 9 2003. Fram till mitten av 90-talet var gränsen i Sverige för årsmodellbyte andra halvåret = en bil byggd innan dess stod som tidigare årsmodell, exempelvis den andra byggda 540iA-95 byggd 29 april 1994 den blev 94:a trots att den för BMW är en 95:a. Stephan |
|
|
Lövet: Länk Länk Har tidigare sett flera av 2004-års modell... MVH Christofer |
|
|
Då letade du bättre än jag ;-) Har alltid sett sista A6 som 2005-> ------- //Lövet |
|
|
Ja det kan man generellt göra. De första som kom sommaren -04 blev 2004-års modell, de handlade om någon månad innan det blev 2005:or. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.