AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.762

Byte av strålkastartäckglas

ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Halloj!
Fick här om veckan hem mina begagnade AL strålkastare från Schweiz och jag kan säga att det är ett väldigt lyft jämfört med ZKW. Är en väldig lättnad att se när det är mörkt också :)
Men.. verkstan använde sig av mitt gamla täckglas till den högra strålkastaren då det som följde med va väldigt repigt. Men jag ser ju nu att den vänstra strålkastaren ser mycket fräschare och nyare ut. Jag får lixom olika nyanser på strålkastarna.
Detta borde ju bero på att mitt gamla täckglas är dassigt. Så jag hade tänkt mig att köpa ett nytt på bmw och ersätta det.

Mina funderingar kring detta är:
Vad behöver jag för verktyg för att göra detta?
Är det svårt?
Är det någon risk att jag har sönder några fästen eller dyl.?
Och ja, hur går man till väga :) ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Länk

Jag har gjort det tre gånger på min E46:a och det är inte så svårt.
Det pilligaste är att dra ut strålkastarspolarnas munstycken. Försök att ta ett tunnt verktyg som du kan föra in mellan själva täckluckan för munstycket och listen och sedan kroka tag och dra ut det försiktigt tills du får tag med fingrarna.

Sedan är det bara att dra hela munstycket rakt utåt försiktigt så lossar det från hakarna. Nu blir du blöt om du inte redan tömt spolarvätskebehållaren! ;)

Jag har låtit listen under strålkastaren sitta kvar i ytterfästet de senaste två gångerna jag bytt glas (för det var krångligt som tusan att haka loss det yttre fästet, första gången jag gjorde detta) och bara försiktigt vikt ut det tillräckligt för att komma åt hakarna som håller glaset.

Byt packningen samtidigt - annars lär du få läckage!

Är man bara lite försiktig och noggrann och håller prylarna rena (t ex tätningslisten mellan lykthus och glas) är det inte så svårt att byta själv.

Och som sagt - töm spolarvätskebehållaren INNAN du lossar spolarmunstyckena...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag gjorde bytet på min för någon vinter sedan.. Fick hjälp av heltsonika här på forat. Enkelt när man väl sätter igång, men det är bra om man är 2 personer.

Jag gjorde som ovan, fast jag tömde INTE spolbehållaren.. Det rann ut lite, men inte alls mycket sålänge munstycket var fullt utdraget.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Hittade min gamla tråd.
Länk

:)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Ah! Tack för svaren boys! :)
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
är väldigt enkelt, tar max fem minuter för båda.
Ni
966
Nip
320i-04
Tack för denna tråden. Det var mycket bra tips.

Hörde senast att bmw-verkstäder inte alls gör denna operation längre utan byter bara hela strålkastare. Otroligt dyrt ju.
Ber man dem att byta täckglasen gör BMW verkstäder självklart det, men på nyare modeller (E9x) går täckglasen inte att byta.
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Någon som vet om ZKW skiljer sig från AL-glas?
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Det gör dom icke. Jag körde med ett ZKW glas och ett AL glas på mina nya AL Strålkastare då ett glas va sprucket när jag köpte dom på ebay.

Om det är precis lika vet jag inte, då verkstan gjorde det åt mig. Men nog sjutton passar dom iaf :)
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Jag har hört talas om att det finns firmor som polerar gamla glas som blir som nya,vet dock ej vilka firmor

Klabbarparn
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
@eerily: Precis vad jag ville höra :)

@klabbarparn: Jag har sett ett youtube-klipp där man våtslipade och sedan polerade glasen. Iofs glas som missfärgats av solljus och inte blästrade då.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Grizzly! Jag har hört att någon finns i helsingborg!!

Klabbarparn
Visa användare
9
C
520 Touring-98
Glasen kan du polera själv, bara det är plastglas, Meguiars har ett kitt för just det. Har själv kört det på min bil o jag tyckte det funkade bra, de är inte dassiga längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.