|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det är väl bara att hoppas att man hinner se oljetryckslampan den dag då nivån hamnar under sugsilen ;) Tacka vet jag min gamla Merca som t.o.m. har oljetrycksmätare. | |
|
Varför? Tja, jag är bara en vanlig bilintresserad Svensk som vill ha koll på mina temperaturer och nivåer på hyfsat "analogt" vis inte bara elektrisk koll.. Men du "Chris87" är väl en sådan som inte vill ha koll på dina temperaturer eller oljenivåer utan kör och "chansar" tills det rasar eller tills det börjar blinka i diverse lampor på panel och man ska fylla ditten o datten utan att VETA ;) En oljesticka kan knappast visa fel...eller? En temperaturmätare är en tingest som gör att du i tid t.ex kan se om det börjar gå för varmt, eller att kanske termostaten behöver "ses över" och t.ex. att temperaturen inte kommer upp i rätt gradtal... Har man ingen temperaturmätare eller oljesticka så är attityden att "det ska nog gå bra att köra dit man ska" och lita på att det går bra utan att egentligen veta eller ha någon koll annat än via den "eminenta iDriven" och lampor som lyser när det är kris... Men det är väl så den moderna bilägaren vill ha sin bil...dvs den ska rulla hela tiden utan vare sig service(alldeles för långa serviceintervall generellt sett på nyare bilar anser JAG) eller annan koll.. och blir det problem, köp nytt. Mvh Janne. |
|
|
En teori om varför BMW valt att ta bort temperaturmätaren på nya bilar är troligen att moderna bilar inte kommer upp i arbetstemperatur på många mil och denna information vill man bespara användarna. Min 330 är nu på vintern inte uppe i normal driftstemperatur (vilket jag gissar är 85ºC) förrän efter 2-3 mil. Med den vetskapen är det inte så kul att gasa så jag antar att BMW resonerar som att det man inte vet har man inte ont av. Motorerna kommer ju ändå att hålla i många år efter att garantiåtagandet är över. Men ändå, noggranna ägare som avser att behålla sin bil länge och/eller verkligen bryr sig om slitaget har det svårare nu. En sak är säker: BMW har inte tagit bort tempmätaren av kostnadsskäl. Det går ju att få fram motortempen i de dolda menyerna så det är inte många rader mjukvara som skulle krävas för att föraren skulle få informationen. Alltså är skälet något annat. Oljestickan kan möjligen ha försvunnit av kostnadsskäl även om jag tror att det även där ligger något annat bakom. Har ingen aning om vad dock, det verkar helt hjärndött. |
|
|
Det ironiska med de gamla dieselmercorna med oljetrycksmätare var att de gick 60-70000 mil med ev. något vattenpumpsbyte och utan att krångla med oljetryck eller annat. En analog vattentempmätare säger ju så mycket mer än en lampa. En liten luftficka och man ser ett litet pendlande i temp. Och med BMW´s tillförlitlighet på oljenivåflottörer så är ju ett slopande av stickan rena vansinnet. En gammal mercadiesel skulle jag nog kunna slopa tempmätare och sticka på då de höll för allt. Har kört en ett par kilometer med tempmätaren i topp 120°C då kylaren var frusen t.ex. En BMW med plastkylare, känsliga toppar och en vevhusventilation som klämmer ut olja både här och där behövs nog all koll i världen ;) |
|
|
Janne T och fartoflakt: Håller helt med er. Det löjliga är att inte BMW prioriterat bort "ekonometern" mot tempmätare. Aktuell förbrukning kan man ju ha i färddator som t.ex. Audi ovh VW. MVH Christofer |
|
|
Självklart är att BMW vill ha in bilarna för att suga ur mera pengar av ägaren. Trenden är lika på andra märken och Audi gick längst med detta då motorhuven inte kunde öppnas utan detta krävde verkstadsbesök !! Trenden är lika hos BMW och fler saker som går att fixa själv på äldre modeller försvinner på de nya. Att själv byta/kolla oljan,byta div filter mm är snart borta. Då sitter vi där fast i verkstadens händer. Och följdfrågan blir då hur mycket vi bilägare blir blåsta på? Vilken typ av olja din/våra bilar får vid ett byte på en verkstad vet man inte om man inte står och ser på när meken häller den ur ex en dunk med text på. Att bara befinna sej i verkstaden hjälper föga då man som regel använder ett munstycke kopplat till en slang där inget står utan bara meken själv vet vad som rinner i slangen ner i din motor? Det sägs att biltillverkare säljer med förlust men tar in vinsten via verkstads besöken istället,så därför vill man bygga in dessa service-funktioner så vi ägare inte snor dom på denna möjlighet !! Kan räkna upp en massa brister på nyare bilar/märken som vi ägare får betala med allt tunnar plånbok,men vi gör det av någon konstig anledning bara för att få åka en nyare bil ?! Kvaliteten blir sämre överlag trots att bränsleförbrukningen jämte effekten blir bättre,men totalkostnaden för ägandet skjuter i höjden med rekordfart istället. Räkna på den totala kostnaden per mil där allt ingår så kommer chocken snart,det lovar jag. På min E39 har jag en total kostnad på ca 25kr/milen ( 1000 mil per år ). Detta spöar det mesta då jag utför servicerna själv med oljebyten,stift,filter etc. |
|
| På BMW 130i har du oljetempmätare, då olja har nått rätt temp är det bara att gasa på. När vattentempen har nått rätt temperatur är bara oljan pisslöje inte läge för att gasa på, många tror att då tempmätaren står på mitten så är oljan varm men det är den inte det tar mycket längre tid för oljan att bli varm än vattnet. | |
|
Mina erfarenheter: Generellt sett så tar det dubbelt så lång tid för oljetemperaturen att uppnå driftstemperatur jämfört med kylvätskans... Kontrollerade detta på en av mina fd bilar(528i E28) som en tid hade monterat oljetempmätare, ca 1 mil tog det för oljan under sommaren att uppnå 80 graders temp i sumpen då hade kylvätskans temp varit "i mitten" efter någon km från "kallstart".. Mvh Janne. |
|
| Ja, med en M3:a eller M5:a med 10w-60 olja kanske man vill ha koll på när oljan är uppe i temperatur, men en Svensson-BMW med blaskig 0W-30 kvittar det nog om man trampar plattan i mattan om bara oljan kommit upp i plusgrader i alla fall ;) | |
| Angående tempmätaren på nya bmw bilar(den saknade),kan det inte vara så att den skulle visa varierande temp i så fall hela tiden.Är inte den elektriska vattenpumpen behovsstyrd numera.Detta är enbart en spekulation från min sida. | |
|
Redan på M54 motorn är det elektroniskt styrd termostat. Tempmätaren visar temperatur med referens utifrån motorstyrningen. Detta ger en stabil temperaturvisning trots att temperaturen varierar beroende på kylbehov. mvh/ Anders |
|
|
Har varit idag och läst av felkoder på bilen utan resultat, enda som framgick var 35mm, om det då är nivån eller vad det kan vara. Så nu vet jag inte alls vad jag ska göra, vill ju inte hälla i en till liter för att testa och oljan är bara 500 mil gammal. Det är kanske säkrast att byta oljan så man ser hur mycket som finns i den. En ny givare kostar runt 1000:- undra hur mycke en ny sticka hade kostat.. |
|
| Det går ju alltid att tömma ur och mäta upp hur mycket olja det är och sedan hälla tillbaka den i motorn. | |
| Chris87: jo jag har funderat på att göra det men är lite rädd över att jag skulle lyckas få med en massa skit som far ner i motorn, men om jag hittar ett rent käl eller dunk så borde det ju vara lugnt. | |
Roffa1 |
Annars finns det trattar med inbyggt nätfilter i botten, då slipper du smutspartiklar i returoljan. |
|
Jo jag vet att de finns såna trattar, tänkte hälla ut oljan idag för att vara på säkra sidan. Får hoppas att det är givaren som spökar, hade inte varit roligt om den har tagit 2 liter olja på ca 500 mil. |
|
|
Har nu kollat oljan och det var ca 1,5 liter olja för mycket i motorn, tur jag inte fyllde en andra gång.. Beställde en ny oljegivare som kostade 1600:- |
|
| Titta, stickan behövs! ;) | |
|
Jo visst gör den det! kommer man kunna lita på givaren nå mer när den vill ha lite olja, även om jag får en ny monterad.. tror inte det |
|
|
Jag kollar oljan elektroniskt och gör en check kontroll varje gång jag kör bilen. På så vis ser jag mnad för månad att oljan sjunker en pixel lite då och då och jag försäkrar mig om att allt är helt på bilen. Om motorn skulle bli för varm vet jag att den kommer varna. Det enklaste är att som jag gör kolla oljan ganska ofta så man inte blir förvånad en dag av att man ska fylla på en liter, då vet man också att man inte helt plötsligt en dag saknar 3L. Jag skulle inte köra utan en extraliter i skuffen när jag vet att påfyllning är nära, och jag skulle inte heller pressa den och framför allt skulle jag inte fylla på 3L utan att lämna in den. Det skulle betyda att du kört bilen med bara hälften av oljan och då bör motorn tagit skada, om den inte redan gjort det så gör den det av 2L för mycket. Tips: Läs instruktionsboken innan man gör något man inte är 100% på... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.