AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
55.205

låg oljenivå e91

Sida 1 av 2
st
43
steveson
bmw 325 xi touring 06
fick varning om låg oljenivå 1 liter skulle fyllas .gjorde det körde bilen en sväng skulle fortfarande fylla 1 liter sagt och gjort fyllde 1 liter till . körde bilen oljenivån var enligt datorn bra till dagen efter då ska jag fylla 1 liter igen .kan ej se något läckage av olja . har någon fått byta sensorn för oljenivån och hur mycket gick det på . törs jag testa att fylla en liter till

Antingen byter du olja själv för att säkerhetsställa hur mycket som finns i och om sensorn är trasig. Alternativ lämnar du in bilen.
Se bara till att inte köra med för mycket olja i motorn då det är skadligt.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Motorn måste vara riktigt varm för att nivågivaren ska visa rätt.
Du måste minst köra ett par mil..
Jag skulle inte fylla på mer.
Visar den fortfarande på lite olja när den är varm, så lämna in den på verkstad.
Bayer_Aleks
Den brukar varna så när det är kallt ute för att sedan säga att oljenivån är normal.
Det problemet är en av E90 "barnsjukdomar" och är inte ovanlig att man byter ut oljesensorn. Sväng förbi en BMW verkstad o be dem läsa av ev. felkod på nivågivaren för olja. Men bäst är om du tar ut bilen på en liten tur så den blir varm o kolla därefter.
st
43
steveson
bmw 325 xi touring 06
tack för eran hjälp tror jag gör ett oljebyte för att vara säker

Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
Hur gick det för dig?

Har samma bekymmer på min bil, har provat köra den riktigt varm men det verkar bli någon skillnad.

Förstår inte varför bmw har tagit bort oljestickan, riktigt genomtänkt..
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Det där med att fylla på 3 liter olja verkar inte som någon vidare bra idé... Jag hade blivit misstänksam på att något inte stod rätt till redan vid första litern, på en så ny bil ska det i princip inte försvinna någon olja.

Att oljestickan saknas på nyare maskiner vad något nytt för mig, dumt av bmw...
Hexagon:
E90 6 cyl. förbrukar 1 liter olja var 1500 mil ungefär.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Hm, ok, efter senaste oljebytet (~1300mil) har min 320 inte förbrukat märkbart på stickan. Men det kanske är olika från bil till bil
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Helt idiotiskt att ta bort oljestickan. Man undrar varför?! Skönt att stickan är kvar på dieslarna...
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Frågade tidigare Auto Motor & Sport om hur hög oljeförbrukning man skall godta:

¨....alla motorer förbrukar en viss mängd olja, men det skiljer från exemplar till exemplar. Hur tät motorn är har viss betydelse, min 320i 2,2 -02 slök exempelvis en liter per 3-400 mil vilket också anses normalt (enligt BMW ända ner till 1 liter/200 mil). Sedan beror oljeförbrukningen även på körsättet. Hårdkörning betyder högre förbrukning, även av olja. Kör man långa stinter i 200 km/h blir slitaget på kolvringar och oljeringar naturligtvis högre. Min gamla BMW tuffade ganska ofta på autobahn långa pass med varvräknaren stadigt runt 5-5 500 men bortsett från oljeförbrukningen gick den faktiskt bara bättre och bättre. BMW:s sexor i allmänhet vill ha varv - de är byggda för att gilla att varvas. / Thomas Berggren¨

Mvh
st
43
steveson
bmw 325 xi touring 06
körde en tur på ca 3-4 mil.då kom inte triangeln upp med varningen för låg oljenivå men det visade fortfarande att jag skulle fylla en liter .fyllde en ca 0,7 liter olja tänkte att om inte givare reagerar på det så gör jag ett oljebyte .körde bilen varm då blev oljenivån ok samt att stapeln blev på max .någonting säger mig att givaren inte är helt exakt den verkar ha en något låg kännslighet .om man har oljesticka litar man nog mer på en sådan .
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
okej, jag har också varit och kört min riktigt varm men måste kanske fara en längre sväng, ska iaf fara med bilen imorgon och läsa av felkoder på givaren.
jag litar då inte för 5 öre på den.
Ni
966
Nip
320i-04
Ville bara stämma in, urdumt att inte ha oljesticka. Så enkelt och pålitligt för något så viktigt!

Om man fyller på långt över max så ju det inge bra heller. Det kan väl sabba katten om jag fattat rätt.
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
Det är säkert för att dom vill ha in bilarna på verkstad oftare och för att de ska vara svårare att göra nått själv på bilen.
Roffa1
Jag skulle nog rekommendera TS att ej fylla på med mer än 1 Liter motorolja åt gången. Detta oavsett om elektroniken ej är nöjd. Fyller man på med flera liter olja, så kan flera motorpackningar ploppa ut av övertrycket, tror även att motorn i värsta fall kan ta allvarlig skada.

Läste tidigare om en liknande tråd där TS lämnat in bilen för oljeservice hos Mekonomen. Av misstag hade de fyllt på med 2Liter för mkt motorolja vilket resulterade i att motorn vart förstörd. (motorbyte)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
TS?

TS = Trådskaparen
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har hört att också vissa BMW verkstäder byter olja i motorn när det börjar bli tveksamt med oljenivåindikeringarna elektriskt s.a.s....

Varför har just BMW skippat en så vital genial idé som oljesticka begriper inte jag :(
Begriper inte att också temperaturmätaren är bortrationaliserad från instrumenthuset på många nyare BMW, utvecklingen går bakåt ibland..

Skulle nästan säga att det är en "liten skandal" att så skett på det anrika märket BMW...
Ok om det varit på någon Suzuki eller nå´t, men på BMW?

Mvh Janne.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Håller med att avsaknad av både oljesticka och motortempmätare känns som ett steg bakåt. Visst i en perfekt värld där allt fungerar behöver man det inte men tyvärr är ju inte våra bilar felfria.

Hur är det med instruktionsboken till E90. Står det nåt om att inte belasta motorn för hårt innan den blivit varm? Hur vet man det isf?
När jag kallstartar en motor undviker jag att varva alltför mycket innan den uppnått full temp. Blir ju lite svårt i en modern BMW.
Varför känns det som att de som klagar på avsaknaden av oljestickan och temperaturmätaren inte äger bilar som saknar detta? Har haft en 120i -07 sedan hösten 2006 nu, den har varken oljesticka eller temperaturmätare men vi har aldrig saknat något av dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.