|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sonen fyller strax halvåret och det är dax att köpa större barnstol. Han kommer att sitta höger bak eftersom vi inte vill koppla ur airbaggen fram. Lokala barnaffären tipsar om acta Graco och Britax olika modeller. Sonen ska åka med ryggen framåt - det är vi överens om. Vi har isofix i bilen och det känns ju bra att använda för att slippa att snören ner om stolen framför men de för bara en model med isofix och den rymms nog knappt ens i en X5a om någon ska sitta höger fram. Vad har ni för några och hur är det i framsätet. Sökte och hittade följande Länk men annars är det sparsamt om märken på barnstolar. Britax multitech ligger bra till nu pga sidoskydd och sov-vänliga sidoskydd. Om den även funkar bak i E36-cabben är det bonus men inget krav. Tacksam för era tips och erfarenheter /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
| Efter ganska mycket efterforskning så kom i alla fall jag fram till att denna är det lämpligaste valet för baksätet i en 3-serie. Länk Den är enlig de återförsäljare jag pratat med den erkänt minsta stolen som tar minst plats utan att för den skull nalla på säkereten. Kolla dock om stödbenet räcker ner till golvet, det gjorde det inte på min E91 men det går att enkelt lösa med en liten "kil" som man placerar på golvet och som återförsäljaren gav oss. | |
Bayer_Aleks |
Köpte själv Britax Hi-Way och det valet ångrar jag absolut inte. Tar upp mindre plats än AKTA Graco tex och BRIO som jag fick provmontera i bilen o på så sätt komma fram till mitt beslut. ISOFIX är det nästan ingen stol som har i "steg 2" barnstol. Ville själv utnyttja funktionen just för att slippa snöra osv, men du kommer ändå behöva bälta stolen baktill på barnstolen. |
|
Står inför samma val, och vi har fastnat för Maxi Cozy-varianten för ca 3000kr. Den går att justera lutningen på utan att ändra på infästningen s.a.s. Isofix kan du glömma för steg-2-stolarna. Tyvärr. |
|
| Glömde att säga att det är en Britax Hi-Way som jag syftade till och länkade till i mitt inlägg | |
|
Jag har kört Besafe Izi Kid med isofix sedan dottern var 6 mån - och det funkar kanon. Jag har en sådan i både min bil och i frugans 116i - med gott om plats i framsätet framför. Så jag rekommenderar den, men kan också rekommendera Britax Hi-tech. /Andreas. |
|
| Det man ska komma ihåg angående ISOFIX är att de endast tillåter barn upp till 18kg, medan rkomendationen att ha barn bakåtvända i bilen är till minst 4 års ålder, så beroende på hur matglad sin lille krabat är så kan det bli problem sista tiden att "hålla vikten". Min är 3år och ligger på 16,5 numera så det är tveksamt om det kommer funka med IXOFIX om ett tag där. | |
|
Satte in en Britax Highway igår i vår E46 sedan och är nöjd med resultatet. Kan rekommendera den stolen. /Johan |
|
|
Highway är efterföljaren till freeway som jag valde (länken i första inlägget). Fördelen med freeway är att den tar ännu lite mindre plats... Utrymmet i framsätet är dock ändå mkt begränsat om man är fullvuxen. Dom ovan som säger att det är gott om utrymme framför maxicosi och izikid kan inte vara långa. /Jonas |
|
|
vill man ha "gott om trymme" så köper man ingen e46 touring.... Frasse |
|
| Har haft Britax Freeway i både min E46 Touring och sen i E61:an. Och visst blir det ont om plats framför även i E61. Det värsta är att det är den stolen man har i drygt tre år. | |
|
Tydligen är det så att minstingen i familjen på idagsläget 9 kg ska ta upp 2,5 av 5 platser i bilen med sin stol.... Ska till affären och prova stolar i bilarna ikväll. Gratis är det inte heller - barnstoltillverkarna vet att ta betalt då ju omtänksamma föräldrar inte vill tumma på barnens säkerhet. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Har en Acta Graco c:a 4år gammal. Det funkar om personen i framsätet inte är över 170cm c:a. Jag är 183cm och kommer in på passagerarplatsen fram men har inte många cm till instrumentpanelen. Sambon med sina 158cm kan sitta med sträckta ben fram! Ska tillägga att vi har en framåtvänd 5-åring bakom förarplatsen också. Vi fixade faktiskt Sälenresan på 50 mil. men då var bilen välpackad. Har provat stolen i en V70 också och det var faktiskt inte mycket mer utrymme i den. |
|
|
När du bestämt vilken stol du ska ha, kolla runt på nätet för att hitta bästa pris. Ibland har butikerna kampanjer och ger rabatter på vissa stolar. Vi köpte vår Britax Highway på kampanjpris hos Babyproffsen för ca 2200:- istället för ordinarie pris som är ca 2800:-. I detta fallet gällde kampanjen bara för Highway-stolar med en viss klädsel. Så det kan finnas pengar att spara om man kollar runt lite innan man slår till. /Johan |
|
|
Det blev en Britax Multitech för 2700 på kampanj hos babyproffsen - helt i linje med lägsta pris enligt prisjakt.se. Får hoppas lilleman gillar den i svartrutigt /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Kör själv med Akta Graco - Cosmic Comfort S i mina bilar.. Bakåtvänd (åker med ryggen framåt) i alla bilar. I Compacten sitter den i framsätet, myyyycket utrymme och gott om plats. I 320i Touring -96(E36) kopplade vi ur airbag fram och hade stolen där, sat fin fint. bra utrymme. Flyttade den sen till baksätet, bra plats till barnstolen men stackars den som skulle sitta i passagerarsätet fram :) mindre bekvämt men det gick. I 525i Touring -03(E39) har vi den i baksätet och det går helt utmärkt för den som åker passagerare fram. Har även erfarenhet av samma stol i en 320i touring(E46) där stolen sitter i baksätet men det blir inte lika bekvämt för dne som åker passagerare fram. |
|
|
förstår inte riktigt vad folk fått för sig att man kan glömma isofix för steg 2(efter 6 mån- cirka 3,5-4 år) Det finns flera stolar som har isofix och jag ser ingen anledning till varför man inte skulle vilja nyttja isofix. BeSafe iZi Kid X3 isofix är en grym stol som faktiskt funkar från 0-4 år(0-18 kilo) helnöjd |
|
| Så klart att det går men som jag nämnde i mitt inlägg så finns det en risk att man måste överge stolen lite för tidigt enligt dom rekomendationer som finns om ens barn gillar mat (som mitt gör!). Då passeras 18kg gränsen innan hon fyllt 4. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.