AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.379

Uppgradering av ljudet i E39

ma
15
mangan75
523iAT -00
Undrar om det finns något bra tips för att uppgradera ljudet i bilstereon på e39?
Jag har en 523iT-99/09 med enkelcd(kallas den buisiness tro?), och vill helst inte dra massa nya kablar och montera slutsteg utan räcker det med att byta högtalare? Vilka ska man isf byta till. Har inte tänkt att lägga ner en förmögenhet utan vill bara ha ett ok ljud, som det är nu så får man skämmas. Har sökt på forumet men inte hittat ngt relevant..
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På mina bilar har jag monterat en baslåda med slutsteg i bagaget, finns massor av varianter i olika prisklasser. Jag har 10 eller 12" bas med slutsteg på några hundra Watt. Batteriet sitter ju i bagaget så det är lätt att få ström. Sedan har jag använt mig av en omvandlare från högnivå till lågvivå, och kopplat in på högtalarna i hatthyllan eller baksätet. En ganska enkel installation som inte kostar skjortan. Man kan även ta manöverströmmen till slutsteget från bakljuset, så slipper man dra några kablar fram.

BMW CS #5206
ma
15
mangan75
523iAT -00
Okej. Men om jag "bara" vill byta högtalare på befintliga platser, finns det några bra alt. då? Och blir det att acceptabelt resultat. Jag är inte ute efter värsta basdunket bara ett rimligt bra ljud, till ett bra pris. Nu är ljudet under all kritik för en bil som kostade 300000:- ny.
Jag hade nog tittat på någon mera känd tillverkare av bilhögtalare.
MB Quart brukar gillas av många, stammar från Tyskland även om man kanske inte skriver det alltid, hittar bara USA-sidor i brådrasket:
Länk
JVC har iofs säkert vissa kvaliteer men jag tror inte de ligger bakom högtalarna ovan, kommer säkert från någon masstillverkare i Kina.
Specarna som Netonnet anger får man ta med en stor nypa salt, men de flesta nätsäljare och även andra har liknande fantasisiffror i många fall.
Frekvensområde och basåtergivning "på pappret" säger mycket lite, allt beror på hur monteringen sker, bakomliggande volym och täthet, frihet från resonanser osv, dvs det beror mera på bilen än på högtalarelementet.
Liknande gäller för effekttåligheten (inte uteffekten som man skriver i specen...) Om högtalaren är felaktigt monterad så kan man köra livet ur den med något 10-tal (äkta) watt, det gäller att den får jobba med optimal "låda" i bilen.

FP
Jag själv ska uppgradera högtalarna både fram och bak då det som sitter i just nu är det sämsta jag har hört och har svårt att tro att det beror på stereon.

DLS brukar alltid låta bra.

Kan någon bekräfta att man upplever en förbättring med enbart högtalarbyte.
Visst spelar det roll vilket frekvensområde som anges i datablad osv, men ingen högtalare i världen ger någon bas utan att monteras i en form av låda eller på en baffel (en stor skiva). Aldrig så lite läckage mellan fram och baksida vid felaktig montering så försvinner möjligheten till basåtergivning, vilket säkert är vad som inträffade i ditt fall.
Man kan säga att "alla" högtalare, även en pytteliten sak, kan återge ner till 20-30Hz, helt utan att läsa datablad eller specar. Det är bara att kolla på hörlurar, från minsta plugg till större modeller. Alla kan ge mer eller mindre bra bas, men lossa den några mm från örat så blir det bara lite viskande diskant.
Säkert är det många som uppgraderat E39, originalljudet tilltalar inte så många. Själv gick jag på separat baslåda och låter de mindre högtalarna spela med mindre basbelastning. De låter inte så illa då de kör från midbas och uppåt.

FP
jag har aldrig varit med om sämre ljud original.
Jag monterade ett par högtalare från netonnet för 199kr i min mazda från 91 de lät tom bättre än det som satt original i bmw:n

Så jag måste få till ljudet i e39:an utan slutsteg det låter helt enkelt förjävligt.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Jag uppgraderade ljudet på min gamla 523iT genom att byta högtalare runt om.
Kommer inte ihåg modellen men märket var MDS men jag blev inte nöjd för slutsteget i orginal stereon är inte stark nog.
Visst kvaliten på ljudet blev bättre men det gick inte spela högre.
Så jag tog ur orginal stereon och satte i en Sony,ett större slutsteg, en 12" baslåda och drog om alla högtalarkablar i hela bilen.
Visst det var lite jobb men attans så bra det blev.
ma
15
mangan75
523iAT -00
Okej, är förstärkaren det hänger på?

Har BMW själva ngt uppgraderingssteg? Jag vill behålla radion som den ser ut, och inte sätta in ngn baslåda. Det jag kan tänka mig är att byta högtalare, och ev montera in ett extra litet slutsteg då(helst ngn orginal del isf) Omöjligt?
la
376
lappen525
520D Touring -10
Vet inte om dom har nått uppgraderingskit men det betvivlar jag starkt på.
För att koppla in ett slutsteg måste du ha lågnivå från stereon och det finns inte utan det måste du fixa själv.
Se här: Länk
Alternativet är att koppla på en högnivå->lågnivå adapter på tex bakhögtalarna.
ma
15
mangan75
523iAT -00
"lappen525", kommer du ihåg om du kollade ohm-antalet på de högtalare du installerade då steget inte orkade med? Så att högtalarna inte var för tungdrivna?
Länk
la
376
lappen525
520D Touring -10
Det var samma ohm men mer watt men slutsteget i orginal stereon är väldigt klent.
ma
15
mangan75
523iAT -00
Tack Gasar-Magnus.
Hittade inga phoenix. Tror ni dessa funkar: ArtNr: 285GTO508C
på BRL.
Får jag föreslå att ni kollar in denna tråd: Länk
Då lev.tiden är början på April så finns tid att haka på! PM:a mig om ni har frågor.
Mangan: det var mest HUR man monterar valfria 5,25" av god kvalitet kan ju monteras (så länge det inte är extrema magneter på dom)

Lägg slantarna på ett bra framsystem ( och även i orginalhålen bak) av välkänt märke ( och ett ljud DU gillar, skillnaden i ljud mellan t.ex. Infinity,DLS,JBL,PhoneixGold,Amega etc etc etc är stor).
Lyssna lyssna lyssna på dina favorit skivor och välj det ljud du gillar ( du betalar och det är i din bil det skall sitta....)
För mellan 1000-2000:- brukar man få bra valuta för pengarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.