AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.373

320d touring spechjälp önskas

Sida 2 av 2
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Jag röstar på att du satsar på årets modefärg: BAJSBRUN METALLIC.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Spacegrå håller sig rätt bra mellan tvättarna. Jonas T: Får du nya motorn i din bil?
Mvh
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
mr.ozz: bajsmetallic, är det en individualfärg? ;)

Passo222: Japp, det blir nya motorn, bad säljaren kolla upp det innan jag skrev på ordern. Spacegrå, jo, men nej...
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Färdigspecat!

Det blev till slut en Svart II med svarta lister, Har kollat en mängd bilar både live och i verkligheten och konstaterar att det ser mer än OK ut, några kromlister behövs inte. Visst, mer jobb än med Alpinvit, men å andra sidan mindre trendkänsligt. Bägge är snygga dock. Som slutfinish får rökarpaket hänga med så jag får snygg lucka istället för ful grop framför växelspaken :)

Dessutom lade jag till både Bluetooth, USB + komfortanslutning. Kollade lite med Dension ang Gateway 500 men de var inte säkra på hur installation i en MY2010 skulle gå till, kunde inte ens säga om jag hade nytta av CD-växlarförberedelse, så jag skippar eftermarknadshistorien. Original vet man ju funkar, med rattstyrning och hela rasket. Löjligt dyrt dock, 12200 minus rabatter är egentligen rena rånet!

Tackar för synpunkter och hjälp. Nu väntar leverans ca vecka 18!
Låter som en bra spec =) Personligen hade jag valt Safirsvart metallic då jag tycker den solida ser så trist ut.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Har en svartmetallic Porsche 964 och den ser jämt dammig ut, även när den är nytvättad. Den gamla blanksvarta av samma modell som jag hade innan var snyggare i lacken. Så safirsvart var uteslutet. De enda metallicfärgerna i standardsortimentet som jag kan tänka mig är djuphavsblå (snygg) eller spacegrå (lättskött). Men smaken är ju som baken, det är tur BMW har bägge varianterna ;)

Nu blev det Blåtand för pengarna istället för färg, något jag kanske ångrar medan jag tvättar bilen, men definitivt inte när jag väl sitter inuti den!
"smaken är ju som baken"
Tack och lov för detta. Hur skoj vore det om alla åkte runt i likadana bilar? Dö trist om någon frågar mig.
Du kanske har rätt om lackerna, har aldrig ägt en svart bil.
Det var en säljare som en gång sa till mig att den solida lacken är känsligare för stenskott och med detta avrådde från att beställa solid svart. Men om det ligger någon sanning bakom det har jag inte den blekaste aning om.
Så länge du är nöjd, blir det kanon för det är du som kommer att använda den. =)
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Ja, stenskott syns ruskigt bra på en svart bil, tyvärr. Om svartmetallic är så mycket bättre vet jag däremot inte, marginellt i så fall. Alpinvitt sväljer såna skavanker mycket bättre.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Man är inte sämre karl än att man kan ändra sig. Det blev Alpinvit istället! Jag såg en på stan igår och konstaterade att det de facto är grymt snyggt, och dessutom mindre känsligt än blanksvart. Ett ynka dörruppslag så hade man varit gråtfärdig. Bilen får antagligen rött ljus imorgon så detta är slutgiltig spec:

Alpinvit II
Tyg/läder Impuls Anthrazit
Dynamic package
Comfort package, med Takreling borstad alu
Dragkrok infällbar
Isofixfästen
Förvaringspaket
Rökarpaket
Kupevärmare med fjärrkontroll
USB-anslutning
Förberedelse för Bluetooth
Anslutning för iPhone/MP3

Känns som en bil man kan leva med ett tag, hoppas jag, även när det är dags att knöla in en barnvagn i den. Annars brukar maxtiden vara 2 år för mina bilar, oftast mindre, man hittar ju alltid något irritationsmoment på dem ;)

Efter att ha testat en hel del på Bygg Själv-sidan och på några vita Audi A4 med svart resp alureling kom jag fram till att alurelingen blir mindre iögonenfallande än svart. Och lite mer praktiskt än helt utan.

Alpine ljudpaket åker på när jag fått bilen. M-sportratten hade jag tänkt från början men jag gillar aluinlägget i den vanliga sportratten, den ser helt snyggare ut helt enkelt. Byter nog däremot till Performance eller M-sport växelspaksknopp senare för standard är ju tyvärr rätt lång!
Kanske även sätter på helsvarta njurar.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Bra färg, bra spec. Vitt kommer inte sänka begpriset eftersom det är så pass populärt just nu.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Tack. Kan ju vara värt att notera att jag bestämde mig slutligt när jag läste om BMW 320d ED och inser att BMW själva använder Alpinvit som lanseringsfärg. Även om det är lite mode med vitt så bör det stå sig ett bra tag till. Det är ju dessutom en klassisk BMW-färg. En 02 turbo kan väl bara vara vit (OK, silver också)? ;)
Numera med klarlacken är den ju inte heller lika känslig för matthet som gamla lacker så sköter man bara om bilen ordentligt håller den nyskicksutseende länge. Min vita 120d som gått ca 4500 mil var helt perfekt i lacken efter 3 år.

På vissa bilar kan det däremot bli lite taxi- eller hemtjänstvarning, jag hade nog inte valt en vit 5-serie, även om det är snyggt även där, och definitivt inte en vit Ford Focus. inte för att Forden var något alternativ oavsett färg :D
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Nu står bilen och pryder bilhallen. Hämtar ut den på måndag :)

Jag funderar på att använda 285-fälgarna till vinterdäck och köpa CSL-fälgar i Hyper Black (mörk silver?) till sommarhjul istället. Tror det kan bli grymt snyggt på en Alpinvit bil. Någon som vet var i Europa man kan få tag på sådana? Jag hittar bara i USA.
Såg dessa Länk på en bil häromdagen. Riktigt snyggt var det!
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Sådär, bilen är hemma :)

Jag är extremt nöjd med valet av Alpinvit och blanka rails, de smälter bra in i övrigt så man lägger inte märke till dem på samma sätt som de svarta. Även i övrigt helnöjd med specen, speciellt blåtandstillägget. Möjligt att standardlisterna i kupén ser lite "billiga" ut, jag kanske byter ut dem så småningom, gärna till M-listerna.

Motorn på 184 hk går fint, saknar iofs kicken jag hade i min gamla 120d med Kelleners-boxad 163 hk (ca 205 hk), men fullt tillräckligt. Inga problem att lufsa omkring i 70 km/h på 6:an heller, och snäll från stillastående i stan. Har dock inte pressat den alltför hårt ännu då den är kartongny, så jag vet inte hur den går på högre varv.
Har hittills dragit 0,63 på mätaren, varav det mesta är hemkörning i 110 km/h, plus en del stadstrafik. Min förra Audi hade dragit en deciliter mer per mil, minst, vid samma körning. Och då är ju motorn ännu rå så det kan knappast bli sämre.

Enda minuset är fjädringen, den är lite väl mjuk både i fjäder- och dämparsättning. Onödigt komfortabel... Synd att sportchassit inte följer med på xdrive.
Tjena.

Grattis till bilen. Känns som jag har nåt att se fram mot. Endast 4v kvar till leverans.
Tråkigt att den är mjuk, men med 18" evt 19" vill väl det kännas annorlunda?
Någon som vetvom det finns sänkningssats även till x-drive?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har hittat till xi, men inte xd: Länk Länk

Men de borde kunna kolla upp om det funkar ändå?

Mvh
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
H&R fjädersatsen sägs vara till alla motorer enligt deras egen information. Jag har kollat på denna och är lite sugen. Men helst vill man ju veta innan hur det funkar, jag vill inte ha fjädring som skakar plomberna ur tänderna, så försökskaniner får gärna höra av sig :)

Gewindefahrwerke:
29177-4
Monotube BMW 3er Touring E91 Typ 390X, nur 4WD
Tieferlegung [mm] HA: 20 - 40, Tieferlegung [mm] VA: 20 - 50, Baujahr: ab: 11.2005 | Hinweise: 12 17 32

Sportfedersätze:
29187-4 BMW 3er Allrad E91 Touring Typ 390X, alle Motoren
Farbe schwarz, Tieferlegung [mm] HA: 20 VA: 35-40, Baujahr: ab: 11.2005 | Hinweise: 12
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.