AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.082

Fylla på växellådsolja

Visa användare
14
BMW-Ligan
Bmw 750-98
Var fyller man på växellådsolja på en Bmw-750 98

BMW-Ligan
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Den stora pluggen undertill lådan. Bilen måste vara igång så att lådan "suger" upp oljan. Du får alltså trycka upp oljan.

Det finns även beskrivet på GDS tipsen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Ta bort tråget och köp ny packning, skruv, filter och olja.
Det gjorde verkligen susen för växellådan på min 740.

Ska göra detta på min 750 till hösten. Lådan blir som ny efter ett par mil.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Byter ni vxl-oljan för att ni har problem med den eller bara som serviceåtgärd ? När jag lämnade min 750 för insp2 senast vid ca 14 000 mil så ville jag att Jarls skulle byta växellådsoljan. Då fick jag frågan om oljan varit byt tidigare eller om lådan inte växlade som den ska.

Svarade att jag inte visste då detta inte stod noterat varken i serviceboken eller servicefakturorna jag fick med bilen men antagligen har ingen byt oljan. Jag var också mycket nöjd med hur den växlar, ville bara att oljan skulle vara ny... Då fick jag rådet att aldrig byta oljan så länge lådan fungerar felfritt för jag med stor sannolikhet får problem med den efter bytet och i värsta fall får jag byta/renovera lådan pga av oljebytet då partiklar/avlagringar i lådan kommer börja låsna och täppa till grejer när den nya oljan sköljer runt där inne...

Gick till BMW för att dubbelkolla, ställde samma fråga och fick ungefär samma svar dock ej lika detaljerat om varför.

BMW 4 Life
Visa användare
14
BMW-Ligan
Bmw 750-98
Jag vill fylla på oljan för att bilen inte växlar som den skall, vid kraftigt gaspådrag så gasar bara bilen upp utan att växla, sedan lade backen av efter ett tag, fyller man på oljan så fungerar det igen. Men när jag hissade upp bilen så stod det en lapp på växellådan att oljan aldrig skall bytas. Men man blir ju tvungen vid ett sådant här problem.

BMW-Ligan
Visa användare
14
BMW-Ligan
Bmw 750-98
Backen slutade att fungera så jag bytte låda, till en kostnad av lite under 10 000 för lådan och ca 3 000 för jobbet inkl packning och ny olja. Nu har den rasat på min andra bmw 750 -97, Och jag upptäckte att det stod under växellådan att det var livstidsgaranti på den.

BMW-Ligan
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Intressant, vaddå livstidsgaranti ? Är det en BMW etikett som påståendet står på ? Har aldrig hört att BMW skulle lämna så generös garanti på automatlådorna, ge brukar ju tyvärr ta slut långt innnan bilen gör det.

BMW 4 Life
Visa användare
14
BMW-Ligan
Bmw 750-98
Jag har hört mig för nu med dom som skall laga min växellåda och det som stod var att det var oljan i växellådan som skulle hålla en livstid, men det är förstås bara för att det skulle låta bra, man behöver förstås byta olja på lådan efter 10-12 000 mil.

BMW-Ligan
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Enligt alla "BMW auktoriserade" verkstäder så är det för sent att byta växellådsoljan på min bil om jag inte vill ha problem eftersom den gått för länge utan byte. Dvs drygt 14000 mil. Jag väljer att lyssna på dom. Synd att de inte byter oljan i samband med service då skulle nog lådorna hålla minst lika länge som bilen.

BMW 4 Life
Jag bytte olja på min 740 efter 16000..körde sedan ca 100mil.
Sen nytt byte av oljan och den funkade klockrent..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.