|
|
|
|---|---|
|
Hej Hustruns 323Ci var plötsligt stendöd efter en kall natt. Trots friskt batteri och motorvärmare hände ingenting. Nu står den i garage och tinar upp och jag hoppas den går igång efter det. ` Vad finns det för områden att börja felsöka för att hitta enkla fel, innan jag lämnar till verkstan? | |
|
Med stendöd menar du att absolut ingenting händer, inga lampor som tänds osv? Inga klick och så? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Hej Lite otydlig felbeskrivning kan jag medge: Startmotorn går runt men motorn tänder inte. |
|
|
Får den soppa? Något som stoppad igen/frusit sönder kanske? //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
| Den gick fint på fredag em, parkerades och sedan tände den inte alls på lördag morgon. Jag hoppas på fruset bränslesystem, alt kanske bränslepumpen är en svag länk på E36? Några kända svagheter i tändsystemet vid kyla/fukt? | |
| Efter några dagar i varmgarage var bilen upptinad och startade fint. Nu en flaska K-sprit i tanken så hoppas jag att det kommer funka bättre i nästa köldknäpp. | |
|
K-sprit är nästan överflödigt idag då bensinen innehåller ca 5% etanol men det gör ju ingen skada heller. Dagen innan bilen var död, kan det hända att den flyttades el. likn. med bara en kort uppstart med kall motor? |
|
|
Den kördes nog som vanligt ca 3-5 km, vilket är den vanliga morgon- och eftermiddagsresan, dagen innan den frös. Jag håller med om K-spriten, det borde inte behövas med 5% etanol, men det är ju trots allt lite olika kemiskt innehåll. Man kan säga att denna E36 verkligen fått lida i vinter, med många kallstarter och korta resor. Nu byter jag bil med hustrun några dagar så hon får sota igen min volvo i stället, och jag kan blåsa ur bmw:n |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.