|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Nu var 545an såld till förmån för att kika efter något nytt. Jag har följt M6 priserna och undrar om förutsättningarna gällande prisbild är motsvarande som för E92 M3, något hög? Tycker man ser många objekt som legat ute lääänge utan att bli sålda. Vad är ett realistiskt pris för en 05/06 med ~5000mil på mätaren, annonserna gör gällande ganska exakt 500 000:- privat och närmare 600 000 hos handlare. Någon som sålt / köpt M6 och kan ge feedback? plocka av 100 000 på denna så blir det affär :) Länk |
|
| är det ett nytt bygge eller vad hade du tänkt dig?? alltid spännande att höra vad du har för dig :D | |
|
Först skall jag hitta en pedantskött orörd orginalare. Sedan får den som lever se :) |
|
|
Detta var en lustig nöt att knäcka, nu sitter man här med fickorna fulla med pengar men hittar ingen bil till salu som man vill ha. Lite tankar vid mitt letande, som nu smalnats av till en M6 eller M3. M6 Vad är det riktiga marknadsvärdet? De M6 som finns tillgängliga, med ett fåtal undantag, har legat halvårsvis ute på annons och är fortfarande kvar. Är de för dyra i förhållande till vad marknaden är villig att betala? Antagligen. Jag har kontaktat ett par av företagen, och flertalet (BMW ÅF) är inte villiga att gå ner en endaste krona från utsatt pris, även om bilen stått i hallen sedan årsskiftet. De tror de sitter på guld. Eller så är de bara dåliga affärsmän? Bundet kapital OCH värdeminskning i över ett halvt år på en 5-700kSek bil??? Orkar inte räkna men mitt erbjudande till dem är bra :) Jag har erbjudit som mest/minst (beroende på vilken sida bordet man sitter) 8% reduktion på utsatt pris. Men Njet! Denna "prutsiffra" har jag valt att basera på vad jag skulle få om jag tecknar litet ramavtal på tjänstebilar hos BMW, dvs avansen och säljarmarginalen är inte tagen helt ur luften... I motsats. Man märker att M6an börjar bli till åren, och man ser numer en och annan sunkig "fyndM6a" dyka upp på blocket för 400kSek. Mer än 100 000 under övriga annonser från BMW handlarna. Även Mobile.de börjar bli populerat med "fyndbilar". Är detta startskottet till att även de fina och ärliga 06/07 M6orna nu börjar rasa till nästa platå? för att stabilisera sig runt 300-400kSek i nästkommande treårsperiod? Tråkigt om denna uddabil också rasar ner i det stora hålet av "värdelösa" M bilar. Särskillt om det sker efter att jag köpt en (dyrt) ;) Dvs just nu är prisbilden väldigt osäker.....! Är dessa billiga bilar bara en liten fnurra eller kommer marknaden översvämmas av suspekta fynd likt det E60 M5 erfarit som fullständigt raserar andrahandsvärdet? Tidigare 6 serie har ju under sin tid varit ganska förskonat från BMWs övriga modellers oproportionella värderas. M3 Var är alla beggade bilar? det finns ju för bövelen bara en handfull ute på annons! Stackars de som valt en M3 utan EDC/M/Navi, dessa verkar osäljbara. Åtminstone till de priser säljarna önskar. Samtidigt förstår man det. M3an blir ganska fattig utan detta tillval, bortsett från avsaknaden av M inställningsmöjligheterna, och bortsett för vad som rymmer sig under huven sitter man i samma förarmiljö som en 7.5 basbelopps tjänste 318d. Någon som sa starkt varumärke??? Tråkmånsen i mig säger att en stabil svensksåld 997a kanske är rena sparbössan över en 3års period, jämfört med dessa BMWs? Och en 997a är ju inte fy skam heller. Även om den tappar någon sekund till 200 vid dragrace ;) |
|
| NPe: intressant och läsvärd genomgång du gjort. M6-orna har ju rasat som stenar. Importerade själv en i dec -06, måste då ha varit en Jahreswagen 05-a och minns jag fick 780´ när jag sålde den. Skulle idag välja en M6 eller M3 och välja bort M5 som jag anser är för vanlig. M6-an för motorn förstås men förstås även för coupén. Hade själv en M3 Sedan -08 i 14 mån och den kan man ju lätt använda som "bruksbil" och de börjar ju komma ner i pris nu. Fick 580´när jag sålde den i aug -09, vilket nog då var bra betalt. Men den var fullmatad, svensksåld endast jag som ägare och cirka 1000 mil vill jag minnas. Hade dock nypris på 803´men jag fick 21% rabatt när jag köpte den och gav väl 630´för den ny vill jag minnas. Det trista med dessa bilar är väl att många har bankörts. Både M6-or och framförallt tror jag M3-or. Såg annars en "billig" M5 Touring på Blocket om den nu var juste och sann, hittar förstås inte annonsen nu. Tänkte först det var nån som fyllde år och en kompis hittat på ett joke... Kanske var så också. M6-an blir nog ett bra värdemässigt köp idag om man hittar en bra bil till "rätt" pengar, kan iofs bli sjukt dyr att reparera. M-3 orna tror jag också står sig bra. | |
|
Valet föll på en M6 Efter att provat en samling 997, Carrera 2/4 med och utan S, BMW M3 E92 samt EN M6, var valet enkelt. Det är klasskillnad!! 15sekunder i M6an avgjorde det hela. Det är klasskillnad..... Jag blev euforisk av att köra den! M3 E92 och 997 var bara bra men M6an var ju helt underbar!!!! Faaan vad härligt motorn låter. Jag tar det en gång till Faaan vad härligt motorn låter. Jag tar det en gång till Faaan vad härligt motorn låter.... Jag har byggt bilar som åker slalom runt midjan på denna bil, men det är inte det som är viktigt, detta är GT bilarnas konung! Å det är en GT jag vill ha har jag förstått.... Om inte bakluckan sett ut som en byggbarack hade denna bil varit världens mest eftertraktade bil! |
|
|
Och som tillägg till detta, efter att kört flera E9X M3or Mitt påstående att M3 ar bara är ett (knappt)snäpp vassare som dragracer än min tidigare 545i MT6 kvarstår!! |
|
| gott NPe. visst är bakluckam speciell och smaken vet vi ju hur den är. jag tycker mest att den ser brutal ut. lite som en barracuda. kan man få önska en bild på skönheten? | |
|
bag>> Bilder kommer :) |
|
| Bakluckan ser brutal ut och kommer se modern ut i många år till. | |
| Vad blev det för årsmodell och utrustning? Är grymt sugen själv på M6. | |
| Stort grattis! M6 är bara så läcker! | |
Lasse Karlsson |
Synd att M6:an inte går att använda som "bruksbil2, detta + att den är så j.... ful! modolasse |
| grattis.. nu vill vi se bilder.. den är så himla grym :D | |
|
Än en gång har främsta expertis uttalat sig om M6-designen. Vänta bara till de blir billigare så ska vi se hur förhållningssättet ändras. Mvh Philip |
|
|
Grattis! Kul att du är nöjd. Dock så är jag helt oense med dig angående M6 och M3. Smg III vs DKG är ju stor skillnad till DKGs fördel. Även körkänslan är bättre i M3. Men det är ju min personliga åsikt. Åter igen grattis!!! |
|
|
Bilen står inte i garaget ännu, hämtar förhoppningsvis på Fredag. En Svart / Svart -06/06 Utrustningsmässigt är det få saker som saknas. Det enda som hade varit trevligt,men som inte finns, hade varit fulläder även på i-bräda. Gällande M3 vs. M6. M3 är sportbil, M6 är GT Om man vill ha en banbil / lekbil är M3an absolut det bättre valet av det två. Skarpare vägkänsla och lättare på foten ;) Helt klart mer inspirerande vid aktiv körning (Även om M6an knappast gör bort sig heller) Men jag börjar bli gubbe och vill ha en komfortabel GT racer, och accepterar att den är lite "blötare" på vägen, till förmån för en komfortablare helhet. Å eftersom jag inte kommer köra bana med denna bil utan mestadels nöta landsväg är det komfort och den vassare motorn som lockar. Med det sagt är bägge bilarna verkligen fantastiska i sitt gebit. Det har varit nyttigt att bekanta sig med lite nya bilar. BMW-Jonas>> Hade DKG funnits till M6 hade det givetvis varit bättre. SMG III har ju helt klart sina brister, inte tu tal på det. DKG är helt överlägsen med sin konstruktion. |
|
| NPe: jag har en känsla av att din m6:a inte kommer förbli orginal, har jag fel?? | |
|
Nu har man ju sett VS motors 1800hk motor, så ribban är ju lagd ;) Skämt åsido, några större förhävningar är inte planerade ännu. |
|
| NPe: det är lätt att det spårar ur :P på ett positivt sätt.. har sett dina tidigare byggen och gillar dem skarpt.. du kanske inte gör några större ingrepp men jag tror i alla fall att du kommer göra den lite mer personlig :D hur som hellst så är deet en väldigt spännande bil du köpt.. tycker att bakluckan är snygg och gör verkligen m6:an unik | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.