AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
39.608

Vad för "ny" M bil skall man köpa ?

Sida 1 av 4
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Min 545i som står och vilar sig i garaget under vintern ligger nu farligt nära att åka ut på annons.
Kalasbil, men efter att ståtat med ett antal års förtjänsfull tillfredställelse så infinner sig en rastlöshet, jag vill ha något annat.

Kan fö. nämna att när jag köpte bilen tänkte jag "Denna bil kan jag ha tills den åker i pressen. Den är ju komplett på alla fronter!"
Men nu börjar tankarna fara runt.

Jag har länge suktat efter en E60 M5 men de har varit lite dyra, särskillt när jag redan har en lekbil.
Men nu börjar de komma till den, för mig, magiska gränsen runt 400´ hos BMW handlarna inklusive premium selection.
Dock endast de knapert utrustade. Annars ligger de högre.
iofs utrustning som oftast kvittar för mig, bara den har Logic 7 och blåtandstelefon så är jag nöjd.
Den stora nackdelen med denna bil är ju att jag inte direkt kommer häpna när jag sätter mig bakom ratten.
Samma utskit som jag haft de senaste åren. Det är bara när man trampar på gasen som skillnaden kommer infinna sig.
Kommer det räcka eller tröttnar jag på denna "gamla bekantskap" efter ett halvår?
Antagligen tröttna :(

Har således börjat snegla på E92 M3, för dyra fortfarande i Sverige.
Har sonderat Tyskland och hittar premium selection bilar från 45 000€
Billigare hos privatpersoner, men det känns inte så lockande att chansa att köpa annat än hos BMW handlare i Tyskland.
Vad är då denna bils nackdelar, jo den är ju inte så särdeles mycket vassare än min nuvarande 545i.
Nu tror ni jag är knäpp, men nej det är jag inte :)
En manuell 545i med ställbart chassi och M6 krängare är en vägkramare av rang, trust me!
Detta tillsammans med extraktorgrenrör, racekattar och lite övrig optimering sprintar den till 200 på ~18sek, en M3 på ~16-17sek.
Dvs sprinten kommer inte ta andan ur mig, lite mer lättfotat är den säkerligen och en diffspärr har den.
Men i ärlighetens namn kommer jag ha någon nytta av det förutom vetskapen? Nja, sällan...
Vad den däremot vinner mark på är den allmänt modernare bilen, samt den är farligt snygg!

Mina tankar på en Z4M Coupé, den kanske "sportigaste" av de tänkbara alternativen, skapligt billig är den också, men kommer detta kännas intressant? ungefär samma sprinter som den nuvarande bilen. Dock skilljer den sig markant i uppträdandet, detta är en liten och kvick bil!
Dock generellt en "billigare" bil med allt vad det innebär, nja den ligger nog trots allt längst ner på M listan just nu.

Mitt sista nyss påtänkta alternativ är en M6.
Gjorde en slentriansökning och upptäcker att de nu finns i Tyskland hos BMW handlarna från ~45 000€!
Liiite för dyrt fortfarande, men detta är ju riktigt intressant.
Vassaste BMW motorn, udda kaross, och lyxbilsnivå på interiör.
Kan detta vara något? En drömbil på många vis.
Vad är igentligen dåligt med en M6, jag kan inte komma på något just nu :)
Tja bortsett från att den kostar ~50 000 mer än min teoretiska maxgräns för ett bilköp då.

Ge mig din syn på dessa bilar, gärna om du äger någon av dem.
Ti
124
Tim Strindeborg
Bmw M Coupe -00
Bmw 120d M-pkt -08
Även om du har fixat me din 545:a så är det alltid en speciell känsla att starta en Bmw med ett M på. Tror verkligen du kommer bli nöjd me alla de alternativen som du listade..
Personligen hade jag valt M5 E60 alla gånger! Går verkligen inte att jämföra med en "vanlig" E60 på några punkter.

Mvh Tim
Buspelle
Håller med föregående om att M5 E60 är en helt annan bil än vanliga E60. Minns sälv när jag gick från en 528 E39 till M5 E39. Hsde lite samma farhågor som dig men dessa kom snabbt på skam. Tror det är svårt att bli missnöjd med en M5a.

Din sista fundering, M6an, är något jag själv funderat över. Mer spännande i flera avseenden och med lite mer lyxkänsla. Har bara lite svårt för rumpan på den. Om du inte provkört en sådan så gör det. Du kommer att få ännu mer huvdbry efter det.

Är det två bilar som är väldigt lika så är det ju just M5 och M6. Du kanske borde köra en M5 innan du uttalar dig om hur lik en 545i den är? Skillnaden är inte bara rakt fram, den är bättre på alla punkter, oavsett vilka krängare du sätter på 545:an. Att bilarna ser lika ut invändigt är en sak, men där slutar också likheten.

jag har alltid tankat m3:orna högst men nu finns ju m6 också.. hade försökt köpa en coupe oavsett modell då de är vackrare och håller offtast värdet bättre.. z4m är ju billigare och för pengarna som blir över kan du ju köpa lite godis till den :P
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
M_86>>

Du får ursäkta att jag uttalar mig, men hur skall jag kunna utnyttja ett forum annars?
Gällande likheterna som jag berör gällande E60 och en E60M5 vidhåller jag.
I stora drag är E60 och E60 M5 samma bil borträknat drivlina och hjulupphängningar. Att mätaren är vit och graderat till 300+ är inte vad jag far efter :)
Dock jag har ju listat den som intressant, så det är kanske ett bra val?

Att min 545i och en M5 skulle vara samma sak kan jag inte läsa att jag skrivit, tillika tror jag inte så, så du förbryllar mig lite med ditt inlägg!?
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Kanske fel att skriva på ett BMW forum men jag hade tittat vidare efter något sportigare, exempelvis en Porsche 911 om du är rädd för att en M5:a skulle vara för lik din gamla 545. Iom att du även tittar på en Z4M antar jag att utrymmet i en M5 inte är nödvändigt?
Visst de är kanske inte snabbare än en M5/M6 men känslan är en helt annan.
Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Bara slå till på en M5a, grymmare bil för mindre pengar går inte att få.
zcooter
M6 har jag för mig är något tyngre än M5:an men en läcker kaross
BMW´s Z modeller tycker jag skall vara av roadster typ och inte cupe´er
Vill du ha mer "kräm". -Ja men åk förbi Schnitzer, Hartge eller MK-Motorsort o trimma den. Eller ännu järvare, prova en annan prestanda bil av rang!!!!
Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Tvärtom Zcooter, M5 är tyngre.
Men har man lite mods så tar man M6 iaf :)
Länk
Jämförelsen faller för isåfall är alla bilar lika ur samma företag? En vanlig 997 är väldigt lik en 997 GT2 också eller? :) En CL500 är lik en CL65 AMG? Förstår du jämförelsen? Jag har inget att invända mot det du säger annat än att så är inte fallet, likheterna är mycket större än bara karossen. Ställ din 545i bredvid en M5 och jämför. Du missar en underbar bil, om inte M5 är valet så föreslår jag M3 E92, klockrena maskiner på alla sätt.
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Npe.

Känner så väl igen det du skriver. man har mycket men mycket vill ha mer. v fan gör man? Själv tror jag inte M5an håller dig nöjd jättelänge. nån månad eller 2 sen har mna nya funderingar. Har själv samma dielemma just nu. Börjar själv fundera på att spara ihop lite mer pengar till nsäta säsong och köpa mig en SL55:a istället...

Får väll se...

Lycka till !!

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Jag hade definitivt valt m6an. Jag har provkört m5 e60 men jag tycker den var ganska tråkig. Som en vanlig 5-serie som du säger men lite snabbare. M3an är rolig för den är liten och kvick. M6an har jag inte kört, men den är ju så snygg!! Spara lite till och köp en m6. Ovanlig och kommer hålla värdet mycket bättre än en m5.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
m3 e92 är ju inte vidare snygg. däremot m3 e90 facelift. fast den är väl ganska dyr och ovanlig ännu så länge. jag hade valt m6:an eller Z4m coupé.
Z4
28
Z4 Coupe
BMW Z4 Coupe 2006, uttagen april 2007
Z4M Coupe så klart.:-) för mig räcker det dock men en vanlig Z4 coupe, vilket även många nämner som testkört båda.

Lev livet

Vad är det du söker i nästa bil så blir det lite lättare att tipsa.
Jag antar att du skruvar en hel del själv och har ett högt kunnande.

Är det effekt du önskar eller bara något nytt?
Man ska inte köpa en ny M-bil, Porsche porsche ;-)
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Lite som Tim skrev där uppe. Även fast det mesta ser likadant när man sitter i förarstolen sprider sig ett leende när man startar upp en M. Iaf när jag drar igång min M3'a. Det har nåt med ljudet att göra. Det där lite råa ljudet som låter som en motorsåg på metallrör. Eller kanske nåt annat. Och man låter själv lite som Mr Burns i Simpsons: Länk

Men jag vet att jag iaf inte skulle vara lika nöjd om jag startade en 335 eller något annat. Fast känner man inte så är det ju så klart bäst för plånboken.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Tack för alla fina uppslag och funderingar.

Som ett par av er nämnt, Porsche står givetvis högt upp på önskelistan. Tyvärr har jag inte råd med en Porsche som matchar mina önskemål.
För mitt målpris får jag som bäst GT3or från 00 med blästerdimmiga framlampor ;)
Men jag vill ha en turbo och då nosar prislappen på ~500´ för de billigaste -01
För mina pengar får jag annars välja mellan högarna av halvnakna tvålkopps 996 C2/4 med platta mintgröna standardstolar och automat, och det är tyvärr ingen drömbil.

På frågan vad jag vill med bilen är det lite svårare att svara.
En bil robust nog att brukas annat än på söndagar, samt ändå ha hobbybilsprestanda för att förgylla vardagen.
Om det blir ett byte skall den som sagt ersätta 545an, med allt vad det innebär.

Billigare bil som motsvarar önskan än en E60M5 finns nog inte, en svårslaget komplett bil, till bra priser nu med ett par år på nacken.
Men en M6 lockar mer, Synd att det är så skralt utbud på dem och priset fortfarande är lite högt.

En Maserati Quattroporte kanske :D
Jag tycker det låter som att en Maserati Quattroporte är något för dig. Vet inte hur servicekostnaderna ser ut på en sån.
Varför inte en E63 AMG istället för M3. Den borde vara en prefekt kompromiss mellan din 545 och M3. De är dessutom läskigt lätta att skrämma upp till samma effekt som E63 AMG och då är den till och med snabbare än en standard M5.
Dock är det 50.000 Euro. Men du vet hur det är, men kan lika gärna lägga på 15-20% på det pris man först hade tänkt köpa bil för. :-)

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.