|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Vilket program ser man hur vanosen fungerar? Har INPA och det ser man inte mycket med. |
|
|
I INPA ser du både bör och ärvärde! 1. Stämmet är med bör i olika varvtal och belastning? 2. Hur snabb responstid? Välj att bara visa är/bör för en kam i taget så uppdaterad siffrorna tillräckligt fort för att man ska hinna se. In med hög växel och ca 1200rpm variera sedan brutalt mellan ingen gas och full gas. Använd ett skätminspelninhsprogram så kan du titta på filmen efteråt och få ut responstiden. max ca en sek är ok och kritiskt är att det alltid blit rätt vinkel stationärt. I BMW DIS finns en testrutin, se film ovan. |
|
| Hm. Du har väl enkelvanos, och visst är den steglös på M52? | |
| Hm, M52 före M52TU har kanske enkel vanos, ej steglös. Då är frågan om man ser kamaxelläget i INPA (livedata för motorstyrning)? Det finns ju då bara två positioner den skall växla mellan. | |
|
Nja jag ser inga värden på vanosen i INPA för min modell M52 Det enda värde som jag tror kan ha att göra med den är camshaft postition som man kan se så här: Länk |
|
| Då borde du kunna se att den byter melln två distinkta lägen om du dtar fulögas på tvåan från 1000-6000 varv. Använf ett skärmfilmningsprogram och titta efteråt. | |
| beställa nya ringar å ställa in bilen över en helg min rycker å efekten kommer runt 4 å kleg i slangen | |
|
Kan tipsa om lägre pris på specialverktygen för att låsa kammarna. Länk |
|
| Någon som vet på ett ungefär vad en bmw-verkstad skulle ta betalt för att reparera singelvanos på en e36a? | |
| Någon? | |
|
bihra...Ring o kolla men tror dom byter till en ny fins inte många märkes verkstäder som renovera dom byter mer ut till ny del bara vanosen tror jag på bmw kostar kring 6000 kr +arb Jag ska renovera min har skaffat en x vanos som jag ska renovera så byter jag bara sedan när jag har tid så spara man lite tid :) tid tid o tid |
|
| Tänkte göra likadant på min m54:a. Renovera en extra vanosenhet och sedan bara byta så slipper bilen stå still så länge! Passar vanosen från alla m54 rakt av eller finns det skillnader? | |
|
Hej. Jag har en Alpina B10 3.2 som knackar/rasslar lite ibland men inte alltid. Tycker nog att den känns lite trött på låga varv också. Har även problemet att gasen "hänger" sig, eller det är fördröjning på vägen ner i varv, tex om man växlar mellan ettan och tvåan, om man då släpper upp kopplingen för snabbt så hoppar den fram pga att varvet redan är uppe sedan innan växling. Den stannar inte uppe helt men den går sakta neråt. Kan detta bero på vanosen? Vad kan det annars bero på? Någon som vet vad det kostar att renovera vanosen på verkstad? |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tänkte ge mig på det här så fort jag får packningrna då motorlampan tänds och INPA säger vanos jammed exhaust. Återkommer med info. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Nu är bytet gjort. Var superenkelt. Så nu skall det busköras (går visdt fortare innan de är "inslitna" om man buskör lite") Återkommer med resultat. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
Benainförbrukningen garden gått ned med 0,18-0.21 per mil. Har kört 20 mil nu. Avvaktar med att berätta hur den går tills jag har kör 32 mil. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Härligt. Men är de så illa att den säger att VANOSEN är syltad så har ju kamaxeln stått fel och regleringen helt uteblivit, så det är klart att det ska ju vara skillnad. :) Min VANOS läcker lite enligt självtestrutinen, men eftersom den hela tiden håller kammarna i rätt läge finns varken felkod eller ökad förbrukning. Detta tror jag är det absolut vanligaste "felet", och det enda man kan märka av det är att om man stampar fullt på väldigt lågt varv (~<1300) kan motorn frusta till lite innan den drar ordentligt beroende på lite längre omställingstid för VANOSEN. Jag misstänker också att man kan märka en liten skillnad vid fullgasacceleration på ettan eftersom varvet då ökar så snabbt att den inte alltid hinner följa med helt exakt (känns som att motorn blir starkare ju mer man varvar, fast den egentligen ska ha fullt moment från 3500rpm). |
|
| Precis så känns min också. Stampar man iväg på ettan känns den jätteslö. På trean fyran så går den mycket bättre när vanosen hinner ställa om riktigt.Tycker också att när motorn är kall så är den märkbart piggare iväg på låga varv. Kanske för att kall tjock olja läcker mindre. | |
|
Aha. Högsta omställningsvärdet på min var 1,1 sekund, och gränsvärdet var 1 sekund. Minns ej vilken sida (insugssidan är den viktigaste!). Vet heller hur stor omställning som görs under testet så man vet ju inte riktigt vad man ska relatera denna 1,1 sekund till. Om det är worst case, dvs max omställning vet man ju att det aldrig kan ta mer än 1,1 sekund att ställa om och att den då även gjort minst halva omställningen på 0,55 sekunder. Men det tar väl bara 2-3 sek att varva ur på ettan iofs. :) |
|
|
Kävlingepågen // Vad hade du för vanos enkel eller dubbel.. Hade du specialverktyg till att låsa kammen ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.