|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag menade att det borde vara tvärtom. :) Dvs svårt att märka skilnad på femman OCH att effekten av taskig vanos blir mindre på femman, men STOR skillnad vid fullgasstämpling på ettan. Samt en betydligt snabbare respons i allmänhet när man fipplar med pedalen av/på/av/på etc. |
|
|
haha.. Jo jag förstod nästan att jag missförstått frågan. Dock så ändrar det inte vad jag skrivit. Responsen är utan tvekan mycket bättre efter vanos rep. Ärade Marin849, du har nu under nästan ett år funderat på detta. Jag föreslår att du tar tag i saken och gör en vanos service i sommar, för visst är du lite nyfiken ändå :) |
|
| Haha, klart jag är. Skyller på att jag varit upptagen. Och att min "borde göra med bilen lista" är så lång men betas av katastrofalt långsamt. | |
|
Är det någon som har bytt på en singel vanos? Beställde ni även verktygen isåfall eller hitta ni på något annat? |
|
|
Dags att byta... VANOS-enheten på avgassidan läcker/är seg. Länk |
|
|
Jag har bytt på en M50TU, dvs singelvanos. Jag beställde verktyg också, de som säljs, eller liknande, behövs för jobbet. //Magnus |
|
|
Hade bilden för kamtiming uppe för avgas resp insug och gjorde några test. Största regleringen sker om man stampar plattan i mattan mellan 1000-1500rpm (plågeri), då ställer de om drygt 30 grader (varav 10 grader sker just mellan 99 och 100% gas då även bränsleblandningen blir fetare). Man ser tydligt att omställningen inte är momentan. Kopplade bort solenoidventilerna och upprepade. Märkte ingen nämnvärd skillnad i körbarhet, eller vid start från stillastående vilket jag hade förväntat mig. Den stora skillnaden var att motorn var väldigt slö just runt 1000-1750 rpm, fortfarande slöare än vanligt men inte lika katastrofalt 1750-3500 rpm och sedan mer och mer "normal" sedan helt ok vid 5000 och uppåt. Men ljudet blev konstigt. Dämpat på nåt sätt. Som att lägga en filt framför en HiFi-högtalare typ. |
|
|
Tjena! Blåser liv i denna tråden igen..Tänkte fråga Dusan: Var du tvungen att ta bort mkt på lagerringarna innan de blev lagom.Svårt liksom o veta hur tröga de ska vara...För man kan väl inte bara smäcka dit dem? superman |
|
|
Kolla på bilden som visar axial och radialspel Länk Det skall finnas motstånd när du rullar kolven, när den är fastskruvad. |
|
|
Fixade dubbelvanosen nu,med både lager o packningar.Bilen har gått 28000 och de gamla packningarna var verkligen dåliga.Dock tyckte jag inte att de märktes väldigt stor skillnad som alla tycker..Kanske blir bättre när man kört de där 32 milen efter renoveringen? superman |
|
|
Ge det några mil att 'slita in' sig på. Men förvänta dig ingen revolution om motorn gick okay innan också. //Magnus |
|
|
Hej alla. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter, samt ett problem som har uppstått. Jag bytte oxå ringar på min VANOS ihopp om att bilen skulle gå bättre. Men jag fick problem istället. Svagare på låga varv, ett konstigt lite brummande, precis som ni beskriver här i forumet. Får även felkoden att Vanosen har "jammat". Har två olika Vanos enheter eftersom jag har bytt motor på min bil. Köpte en till uppsätnting av Beisans ringar o bytte den andra VANOSEN. Hade samma problem. Tycker jag följer beskrivningen, ställer kammarna som de skall o drar in VANOSEN som man skall med verkytget som jag har. Får det ändå inte att fungera o bilen går ganska så illa på låga varv med fullt gaspådrag. Bilen går dock lite bättre när den blir varm om man låter den stå ett tag. Kan det var nåt med oljeförsörjning? Så: Samma prblem med olika VANOS enheter. Den borde vara korrekt installerad har gjort detta förr utan problem. Båda med BEisan systems ringar. Båda får samma felkod, samt samma problem med gången. Har gjort om detta 3 gånger (bytt solenoid etc.) Får det inte att lira. ngn som har nåt förslag? Hur vet man om oljeförsörjning fungerar som man skall? Annats tips på när man ställer kammarna? Tack för input, skall göra ett sista försök i helgen så får vi se hur det går... /Ulf |
|
|
Har du kollat att styrdonet försöker styra ventilerna? Om du har en dator kan du ju läsa av kamaxellägena i realtid, och då t.ex. själv lägga ström på solenoiden och se om det händer nåt. När jag pillade med VANOS bara för att testa så märkte jag att om man stör systemet genom att rycka en enstaka sladd så stänger den ner hela VANOS-systemet. Men då får man andra koder än "jammed". Kan man behöva lufta ventilerna?! Kanske lossa anslutningarna vid ventilerna lite och se att det kommer olja där när motorn går? |
|
|
Efter att ha kollat lite extra nog på mitt problem med VANOSEN så stod den lite lite fel på avgaskamaxeln. Konsturerade en litet verktyg så jag kunde testa vanosen med tryckluft och mätte den ovisst rörde den sig för lite. Av med allting igen. Gjorde om timingen och var nogrannare denna gång. Testade den när jag drog runt den och denna gång lyckades jag. Bilen är som ny (spann på ettan stillastående) Har jag aldrig lyckats med förut på torr asfalt :-) /U |
|
|
Ok nu har ja kört de där 32 i inkörningsmilen efter renoveringen.Bilen går sjukt bra o den är verkligen rolig att köra.Nu känns de på alla växlarna faktiskt,den drar mkt bättre över hela registret..Känns som man bytt motor el nåt.Hade riktiga problem me tomgången innan där den pendlade riktigt mkt o kändes orkeslös.Klart billig investering de här..var roligt o lärorikt att göra de själv dessutom.. superman |
|
|
Läst denna tråd nu och kommit fram till att min vanos måste fungera bra! Känner ingen effektpuckel alls vid ett visst varvtal, drar lika tråkigt genoim hela varvtals registret = (tråkig karaktär på 2,5 M54) Tomgången är stabil ,varm som kall. Rätt eller fel ? |
|
|
På min kändes ej nån effektpuckel varken innan el efter.. superman |
|
| Någon skrev att bilen orka dra på 3,ans växel från 35 km/h utan problem, samma på min,drar iväg bra utan att tveka. | |
| Testade min på 3an i morse, händer ingenting före ca 3500 i varv. Tyckte mig höra lite rassel från motorn igår och misstänkte vanos.. | |
| En snabb koll med dator visar om/hur bra Vanosen fungerar, så slipper man byte i onödan menar jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.