AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
96.118

Rep av vanos

Sida 5 av 8
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Intressant,
Jag stod ungefär i 20min och väntade på min tur. När jag fått komma in så tog det extra tid då besiktningsmannen hjälpte sin kollega med en motorcykel. Ungefär 40min stillestånd innan avgasmätningen gjordes.

Kan nämna att jag snackade med besiktningsmannen angående repen av vanos och avgasvärderna. Han varvade upp motorn till 2500rpm på direkten och sen var det klart. Friskluft var som sagt kommentaren.

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Man ser ju givetvis till o flåsa ur bilen ordentligt innan bes och sen ska man aldrig va för tidigt där. Så man får komma in på en gång och slipper stå och svalna...

Lyssnade på mina vanos häromdan o den låter inte direkt bra.... Sen känns bilen slö ibland på lågvarv o ibland inte så förmodligen behövs en renovering.

Får nog bli ett sommarprojekt ihop med kopplingsbyte.

Beemer 4 Life!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag var där med min son på 9 månader så jag var mer bekymrad för att han skulle börja vrålskrika än att bilen inte skulle gå igenom. :) Han tyckte dock besöket var oerhört intressant med alla bilar, slangar i taket och annat skoj.

Jag kollade filmen från besiktningen nu, det blev ju kraftigt förstörda avgasvärden när besiktningsmannen blippade kraftigt på gasen 3-4 gånger (först fett, sen bränsleavstängning=pumpa luft, fett igen osv). Nästa gång ska jag be dom bara höja varvtalet i ett mjukt tryck.

li
3
linkanboy
bmw 523i -98
hallå gott folk, ja verkar ha samma symtom på min 523a -97 som ni skriver här!
bilen är riktigt slö på låga varv, vid 4000 drar den iväg liknande turboeffekt, den misständer nästan hugger lite ibland. fick även en felkod där den sa nått om vanosen.
har kollat igenom den där manualen för att renovera den, verkar ju inte speciellt svårt, bara en sak som är lite oklart, när man monterar tillbaka vanosen i splincen på kammen, måste den sitta i nått speciellt läge, typ precis samma som när man tog ur den?
vad exakt är de ja behöver beställa för att renovera min vanos?

//Linus
va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Hejsan alla glada BMW ägare.
Jag bytte mina vanostätningar häromdagen och WOW vilken skillnad. Motorn går mycket mjukare och känns mycket starkare. Det bästa av allt är att ryckningarna som många m54 ägare har vid start och framförallt körning med tungt släp har försvunnit. Återkommer med info om bränsleförbrukning, den borde ha minskat en hel del.Min bil har gått 32000 mil men o-ringarna i vanos tappar tydligen sis spänst redan efter ett par tusen mil.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Visst är det härligt med en motor som går som ny igen.
va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Ja, inte som ny kanske med tanke på milen, men som du skriver i början på tråden: alla borde få uppleva skillnaden.Den går som en dröm jämfört med innan.
ma
7.450
marin849
Fasen också, jag som hade lyckats förtränga/skjuta upp detta några månader. :)
Jag har vissa problem med att motorn tillfälligt tappar orken om man ökar belastningen för fort vid start, kanske får planera in ett byte ändå.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
När man väl har gjort jobbet så funderar man varför man väntat. Som sagt så borde alla få en chans att uppleva skillnaden. Tycker man att bilen går bra och är nöjd så låter man bli att att repa vanosen.

Går i tankarna att köpa frugan en E39 525i. Det första jag kommer att åtgärda är vanosen utan tvekan då bränsleförbrukningen minskas.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Då är grejerna beställda till både E34 och E39, vi får se vilken som hamnar i garaget först, E34:an är den troliga för den är klart krassligare i vanosgrejerna.

//Magnus

ma
7.450
marin849
Hoppas de kommer i nån diskret liten förpackning som tullen tycker verkar trist och ointressant!
Visa användare
14
Limmet_77
528iM -99
Fick hem mina Dubbel vanos-ringar från USA härom dagen.
Kommer inte i något direkt diskret paket mer storlek som en pocketbok däremot var värdet skrivet till 5$ och märkt commersial sample. (Leverans 1 vecka)
Har precis monterat dem så vi får se i dagarna vad resultatet blir, bytte samtidigt hela VV:n till cold climate så även det ska väl hjälpa till att få den att spinna fint.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Mina grejer kom också häromdagen, inga problem alls med frakt etc. Återstår att ta sig lite tid i garaget :)

//Magnus

ma
7.450
marin849
Jag fick igång INPA/EDIABAS till bilen nu. Det går att se både börvärde och ärvärde.

Det finns en funktion för att kunna testa både responstid och läckage i vanosenheterna, men det verkar krävas lite kunskap för att göra det. Det verkar bygga på att man manuellt skall ange vissa kamtider och så mäter datorn omställningstiderna. Låter läskigt att ändra kamtiderna våldsamt med motorn igång.
ma
7.450
marin849
Gammal tråd men jag hittade detta av en slump:
Länk

Det finns alltså en diagnosrutin i DIS som både mäter ställtid framåt/bakåt och läckage på båda VANOS-ställdon!

Vore ju fantastiskt roligt att mäta före/efter renovering.

Duser, du som bytt, OM du skulle ha bilen på verkstad nån gång vore det klart intressant om du bad dem att köra testet. Om de redan har kopplat in datorn tar det som synes i videon bara några minuter. Rapportera värdena här. :)

Ska se om jag kan få mina värden mätta.
sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Hej Duser!
Har en känsla av att det du säger kan hänga ihop med slitna Vanos.
De flesta eller alla? verkar ju ha fått problem med VV då bilarna rullat närmare 10 t mil eller mer. Du bytte dina Vanos vid 12 t vilket gjorde att du tyckte att du fick upp tempen i det området som är problemet, kollade mina rör till VV och de var igenkleggade av oljesmet/kladd och efter att stuckit upp et sugrör i slangen som går ner till oljestickan så kom det lite vatten! Är detnormalt att Vanosen blir slitna vid dessa miltal? Lyssnade lite på mina och tyckte mig höra ett tickande/slamrande från området för vanos men ite i den digniteten som visas i länken. Är ändå lite sugen på at byta i sommar, behövs det några specialverktyg?

Mvh
snacken

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
En mutterknackare behövs men det är väl allt förutom vanliga verktyg.
Jag körde en elektriskt mutterknackare och det går alldeles utmärkt.

De verktyg som Beisan anger bör du ha. Det är lätt att fixa vanos, dock tar det lite tid. Glöm inte att beställa en ny packning till vanosen från BMW.

Jag håller mig dock utanför att säga något om VV och eventuell relation till vanos.

Om vanosen är sliten vid 12 t mil eller inte kan jag inte säga då jag inte utfört någon mätning före/efter. Dock kan jag säga att motorn går bättre och snålare. Filmen som Marin849 länkat till är ju intressant. Om vanos ligger inom tolerans betyder det att den fungerar dock vet man inte hur bra den fungerar. Kan ju fungera så pass att den inte skjuter iväg någon felkod eller lysande motorlampa. Om värden är nära gränsen tror jag att vanosen fungerar som en läckande domkraft, den funkar men den sjunker ihop eller kräver många pumptag innan den lyft bilen.
ma
7.450
marin849
Om ingenjörerna som utvecklat motorstyrningen gjort sitt jobb (på BMW brukar de göra det) så kompenserar de åtminstone för läckaget i regleralgoritmen, alltså genom framkoppling och inte bara genom att kompensera efteråt. Ungefär som man gör med bränsleinsprutningen.

Ställtiden kan ju vara svårare att göra något åt direkt i styrdonet, beroende på hur ventilkonstruktionen ser ut.

Mao, så länge värdena ligger inom tolerans bör motorn producera rätt moment på alla varvtal när varvtalet är konstant, problemet blir då acceleration på ettan, tvåan när varvtalet ökar väldigt fort. Känns det så Duser? Dvs bilen har inte blivit snabbare vid acceleration på femman men stor skillnad på ettan om man stampar pedalen i mattan?

Sen kan man också undra hur mycket ventiltiderna varierar mellan 1500-6000rpm med full gas. Jag har sett att på insugssidan är kamaxelförställningen i direkt proportion till hur mycket man gasar, dvs på full gas ändrar sig vinkeln inte så mycket när varvet ändras, har dock ej kollat över hela varvtalsområdet.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Marin: Öh.. med risk att jag missförstått frågan.
Har lite svårt med att svara på din fråga då bilen känns piggare över hela varvtalsregistret men framförallt känns effekten mer påtaglig över hela varvregistret.

Att bilen blivit snabbare på femman vid acceleration är jag rätt så säker på.
På ettan och tvåan är det svårare att bedömma precis som du skrivit.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Marin: Öh.. med risk att jag missförstått frågan.
Har lite svårt med att svara på din fråga då bilen känns piggare över hela varvtalsregistret men framförallt känns effekten mer påtaglig över hela varvregistret.

Att bilen blivit snabbare på femman vid acceleration är jag rätt så säker på.
På ettan och tvåan är det svårare att bedömma precis som du skrivit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.