|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
| Bra att veta om detta. Vad är din åsikt om detta och vanos? | |
|
Ni som har singel vanos och intresserad av gruppbeställningen LÄS detta. Välj själv sen om ni skall beställa en hylsa eller att ni kanske kan tillverka en egen. Om ni väljer att beställa en sådan vargod att ange vilken hylsa. The 17 & 18mm modified sockets are special. They are “modified”. All sockets have chamfers at their opening. This allows for easy insertion of the socket onto the bolt head. In the case of the single vanos, the piston bolt/cap head is only 3mm high! Thus a normal socket would be grabbing the bolt head at the socket chamfers. This cases the socket to slip and strip the bolt. The solution is to remove the socket chamfers so the bolt is being grabbed by the socket strait walls. We found no commercial socket without chamfers. We purchase a good design socket and machine it to remove the chamfer. At $5 each we are losing money selling this modified sockets. We do this to keep the cost down and encourage customers to use the socket. If they don’t they will damage the piston bolt and not perform the repair. |
|
| Glömde bort den, skriv upp mig på en 18 mm hylsa! | |
|
Hej igen! Har svar angående rabbat. "Thanks very much for initiating and being willing to organize a group buy. I offer a buy 5 get 1 free and a buy 10 get 3 free offer. This applies to individual items. The offers don’t apply to the tools as there is not much margin on the tools." Som det ser ut nu är det lika bra att ni själva beställer delarna. Finns inte tillräckligt med intresserade för att det skall vara lönsamt. |
|
|
Ok, då får man väl handla på egen hand och hoppas tullen inte snokar för mycket. //Magnus |
|
|
När vi ändå håller på och snackar vanos, är det någon som använt INPA för att felsöka och provköra vanos systemet? Kanske någon som rent av förstått hur det funkar och kan tala om vad som ska förväntas när man gör olika tester där? //Magnus |
|
|
Det är nog liten chans att du åker på tull. Värdet är litet och paketet är märkt som commercial sample. Det Marin849 skrev i några inlägg före angående tolerans är ju intressant. Hur mycket får vara fel innan motorlampan tänds? Har nu kört ca 70 mil efter renoveringen. Kanske dags för en liten summering. Bilen har fått ett skarpare avgasljud när man varvar Lågvarvseffekten är betydligt bättre. Kan köra på 3:an i cirka 35km/h och bara gasa och motorn drar utan att kännas svag. Bättre gasrespons. Bränsleförbrukningen har nog gått ner mer än det utlovade och då har jag gasat rätt så friskt tycker jag. Tja för mig var det iaf värt varenda krona. Synd bara att man inte tagit itu med detta tidigare. Känns som om jag tar igen kostnaden rätt så snabbt med tanke på dagens priser på bensin. |
|
|
Kollade slangen ner till oljestickan samt insticksröret för vv. Inte en skymt av något gult klegg. Även röret från ventilkåpan var ren. Igår och idag bara kortkörningar -7 grader i snitt. Konstaterar bara att renoveringen av vanos faktiskt har effekt för VV. Är det rent så är det :-) |
|
|
Härligt! Jag gjorde förresten en improviserad prestandamätning under inte alls så kontrollerade förhållanden, har knappt hunnit analysera men preliminärt så ser momentet ut att vara nästan konstant mellan 2000-6000 och det är ju i så fall helt ok! |
|
|
Jag hade förut en kännbar effekökning vid 4000rpm. Den är i princip borta. Självklart finns det ändå risk att vv fryser. Skall bli intressant nästa vinter och se hur den klarar sig. Är inte så hemma på vridmoment och effekberäkningar. Men efter att ha läst följande inlägg här på Autopower så blir man lite klokare. Räcker med att läsa de 2 första sidorna. Länk |
|
|
Oj vilken lång tråd om väldigt lite. En debatt aldrig tar slut och där många gör ett generalfel och antar (ovetandes) att bilen har endast EN växel. 1.Bilens acceleration bestäms av DRIVHJULENS moment. 2. Drivhjulens moment bestäms av motorns moment samt utväxling i växellåda och diff. Sambandet mellan effekt och moment i allmänhet: P=M*w (w=vinkelhastighet) Här brukar många totalt glömma bort att man har en växellåda där man kan välja utväxling mellan motor och drivhjul och därmed tror många helt felaktigt att man skall växla t.ex. vid max motormoment, när man egentligen skall maximera drivhjulsmomentet över tiden. Då använder man växellådan... Slutsats: Den som vill köra fort skall använda växellådan för att maximera den genomsnittliga motorEFFEKTEN. Man behöver egentligen inte ens fundera, om man betraktar bilen som ett system som motorn skall pumpa in (rörelse)energi i: Hur gör man det snabbast? Jo man ser till att stoppa in energin så fort som möjligt! Vad är ett mått på energiflöde? Effekt! Fotnot1: Det lönar sig nästan alltid att varva FÖRBI maximal effekt och växla precis före varvstoppet eftersom det är genomsnittseffekten som skall maximeras. Fotnot2: På en ideal sugmotor (dvs en BMW-motor) där effektkurvan i princip är en rak linje skall man ALLTID växla så att motorn har så högt varvtal som möjligt om man vill accelerera maximalt. :) Fotnot3: Denna körstrategi resulterar också i maximalt antal "smiles per mile". :) |
|
| hahaha. Fonot3 är summan av att köra BMW :-) | |
|
Jag installerade Beisans reparationskit för M54B30 i helgen. Bilen har gått 10500 mil. Har bara kört 15 mil ännu men kan instämma i hyllningssången. Motorn har verkligen förbättrats. Riwa |
|
|
Spännande! Gjorde du några före/efter-mätningar? Jag har märkt att på ettan är det tydligt att det kommer en massa vridmoment runt 4000varv på vår bil, men dels så kör jag normalt aldrig full gas på ettan, och dels varvar den upp så fort så det kanske är vanosen som inte hinner med... Och på tvåan inbillar jag mig att det kommer mer moment på toppen, men jag skall mäta detta före/efter Inspektion II som är om någon vecka... |
|
|
Kul att få höra från någon annan som gjort rep av vanos. Det blir ännu bättre efter 50 körda mil, tro mig :-) Alla borde få uppleva skillnaden. Fixade du lagringen också eller bara tätningarna? Skriv gärna lite mer när du har tid Min bränsleförbrukning har gått ner med ca 1,5dl i blandad körning. marin849: Om tätningarna fungerar dåligt så är testet på ettan vxl inte så dumt tror jag. Återkom efter du har gjort mätningarna, intressant. |
|
|
Jag har inte gjort några föremätningar. Men jag har tänkt att åka till besiktningen och mäta utsläppen efter reparationen snart. På de 2 besiktningar jag gjort före renoveringen har ej avgasvärdena varit nere på noll, dock under gränsvärdena. Jag bytte bara tätningarna då jag inte haft några missljud. Jag har skrivit ett lite längre inlägg här: Länk Riwa |
|
|
Är det någon mer som utfört vanos rep ännu? |
|
| tänkte på den här tråden förra veckan då jag provkörde en 525 som gått 7500mil min har gått 15k mil. Måste säga att den möjligen kändes något piggare på låga varv men knappast så att det är värt att chansa och renovera vanos. | |
|
Har besiktat bilen och allt gick väl :-) Från de två senaste avgasmätningarna var HC 001 (100) Nu var alla värden 0 vid 2500rpm förutom lambda förstås. Här kommer det bara friskluft var kommentaren från besiktningsmannen. Är rätt så säker på att det är repen av vanos som bidragit till det bättre värdet. |
|
|
Har också besiktat. HC 170 direkt när jag kom in i hallen efter att ha stått i 15 minuter med avstängd motor. Sen gick det ner till 10 efter lite varvande av besiktningskillen. Men det har varit 000 båda gånger förut. Det hade gått ner mer om han väntat lite såg det ut som iofs. Jag brukar alltid filma avgasintrumentet vid varje besiktning från start till 2500rpm tillbaka till tomgång så man kan se om något förändrar sig år för år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.