AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
96.116

Rep av vanos

Sida 3 av 8
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Anmäler mitt intresse, enkelvanos.
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Enkelvanos intresserad av att vara med på beställning!
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
skriver upp alla intresserade och typ av vanos samt antal så klart.
Läste nyss via tullverket vad som gäller för köpa av reservdelar. Om värdet i paketet understiger cirka 1500 så är det ingen tullavg. Rätt vad det är så fastnar paketet i tullen och då läggs moms, tullavgift, expeditionsavg på. Nu är det så att grejorna skickas som commercial sample vilket gör att paketet i alla fall har större chans att gå igenom tullen. Det finns vissa risker ändå. Beroende på vilket rabbat som kan fås av Beisansystem kan det ändå bli bra mycket billigare fast alla avgifter.

Jag väntar på att fler skall ansluta innan jag kollar priset, ju fler desto bättre.
va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Intresserad av beställning, dubbelvanos.31000 mil, ibland går den skitbra ibland känns den bara seg.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag är på. M54 dubbel vanos (E39).
ma
7.450
marin849
Ang. tull. Det är väl "bara några sketna o-ringar"?
Dvs det går att skicka rätt många i ett större vadderat kuvert som commercial samples utan att nån skulle tycka att det såg värdefullt ut.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Hej Marin849! väntatade på dig också :-)

Genom att detta är en koll för intresset för en eventuell gruppbeställning än så länge har många bara skrivit dubbel eller singel vanos. O-rings kit är ju självklart men vilka skall ha rattle kit samt Soft Vise Jaw Liners kit.

Kommer lite senare att lägga ut en liten tabell på vad jag tror ni vill beställa. Sedan får ni återkomma så korrigerar jag detta. Svårare än så är det inte. Tror att chansen för tull är väldigt liten men trots allt så kan man åka på det. Det finns alltid en liten risk med utlandsbeställningar från länder utanför EU

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Okej, två intresserade till då är vi uppe i 10 satser av o-ringar iaf.
Då så skall jag höra med Beisansystem angående rabbat för grejorna samt en preliminär fraktkostnad.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Och kommer det med UPS så kan du vara säker på att dom vill ha 620:- i "importavgift"

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Nej de skickas med United States Postal Service (USPS) i Flate Rate kartong.
Tog cirka 2 veckor så damp det ned i brevlådan. Men skall ändå höra med Beisansytem.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Har lagt upp en bild över preliminära beställningar se länken.
Maila eventuella förändringar och glöm inte att ange erat alias som ni har på autopower. Skicka till itheaven@live.se

Länk:
Länk
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
När ska denna beställning ske och hur mycket kommer vi tjäna på detta?

Kan ni vänta tills månads skiftet så är jag intresserad, M52 Enkelvanos

Beemer 4 Life!
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Detta är bara en intresse anmälan än så länge. Vid gruppbeställning borde priset kunna tas ner en del på delarna samt att alla delar på frakten så klart.

Måste nog komma upp i tio o-rings kit för att kunna ta ner priserna. Just nu är det bara 7st kit. 8 Med dig. Det är väl rätt så bra att vänta med beställningen tills månads skiftet då alla får pengar också.

Skriver iaf upp dig på listan.
Ev
80
Evinrude
525ix -96
525ix -94
För mig känns det enklast att dra en beställning på både o-ringar, rassel och gummit för skruvstädet.
Om inte annat så vore det ju surt att upptäcka att vanosen är glapp när man plockat isär den... :P
ma
7.450
marin849
Att byta lagerringar verkar vara lite finkänsligt, man måste få till "lagom" mycket axialspel. Kan bli jobbigt om man inte får till det perfekt?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Inget axialspel är att föredra. Jag justerade lagerringarna så att kolven hade motstånd när man förskökte snurra kolven monterad mot kamdreven. Pekfingret mot kolven snurra, ett lätt motstånd bör finnas för bästa axialspel.

Precis som vad manualen säger, kan man vika kolven har man axialspel dock inte att förväxla med radialspelet. Enklast att testa axialspelet är att snurra kolven monterad mot kamdreven. Sätt pekfingret på kolven och snurra. Snurrar kolven lätt samt många varv så har man något förstort axialspel. Det kommer att höras lite lagerljud vilket är helt i sin ordning.

OBS! Snurr testet går inte att göra innan tagit isär och rengjort lager och brickor med bromsrengöring. Allt måste vara rent.

Höjden på lagerringarna som satt i kolvarna mätte 7,45-7,48mm lite grovt uppskattat via skjutmått. Justerade de nya lagerringarn till cirka 7,30-7,35mm mätte med skjutmått. Man kan se på brickorna hur slitaget har varit. Mycket slitage större axialspel. Måtten som jag angett här gäller bara för min bil. Slitaget på brickorna är självfallet olika från bil till bil. Detta medför att lagerringen måste justeras efter det. Jag rekommenderar att ni sätter brickorna exakt som de var monterade och inte vänder på dessa. Spelar inte så stor roll men det finns redan en lageryta så använd den. Bara dumt att slita av ytan på andra sidan av brickorna.

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Lägg till mej också! M54 dubbel vanos (E39)

Freude am fahren
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Jag tror inte på den här operationen så länge inte någon gjort ett ordentligt vetenskapligt test som visar på resultat före och efter operationen är gjord.
Ex. Prestanda och temperatur på ventilkåpa skulle vara intressant att veta.

Onödigt att skruva om det inte är nödvändigt. Speciellt när det gäller en sån här grej. Ofta får man en känsla att något bilvit bättre bara för att man gjort något som man anser är bra.

Jag tycker min bil känns tystare och mer tight chassiet varje gång jag tvättat den...
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Jag förstår vad du menar kamel2. Jag försöker inte att övertyga folk att deras vanos är kass. Berättar bara vad jag haft för effekter och hur mina o-ringar sett ut. Denna renovering är helt på egetbevåg. Jag har också skrivit att alla kanske inte upplever samma prestanda ökning och bränsle minskning som jag. Det är sannolik att det kommer att variera då våra vanos är olika slitna innan renoveringen.

Håller då med dig att ett vetenskaplig test före och efter skulle vara kul. Dock finns det alldeles för många runt om i världen som gjort denna renovering och alla får mer eller mindre samma resultat. BMW själva är medveten om vanos problemen vilket inte direkt känns så positivt. De har ju valt att uppdatera mjukvaran istället, vilket bara förtäcker kärnproblemet.

Värt att veta när det gäller dubbel vanos. Om bilen känns lite trög vid 3000RPM så är det den interna EGR funktionen som inte fungerar som den skall dvs vanos har svårt att få timningen exakt rätt. Detta beror på bristande oljetrycket mellan den stora cylindertätningen och den mindre. Vilket i sin tur gör att precisionen för timningen blir påverkad på ett negativt sätt.

När frugan kommer och säger att bilen går mycket bättre än förut, så vet jag iaf att jag inte inbillar mig :-)
ma
7.450
marin849
Jag var inne på BMW idag i annat ärende, den mycket trevliga mekanikern sa att det går utmärkt att läsa ut är/börvärde på vanosen och att det finns en viss tolerans men att om felet är större än X tänds motorlampan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.