|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Hur mätte du tiden i tusendelar? :) Det går ju att ta fram vridmomentkurvan (se tidigare inlägg) vilket jag menar säger betydligt mer än just totaltiden 1500-600 och går att jämföra mellan olika modeller med samma motor. Har du lust att filma hastighet+varvtal så kan jag räkna lite? Vår bil luktar lite "gammal motor" vid kallstart. Ingen direkt slående "oförbränd bensin"-doft, utan snarare lite "blåröksdoft" eller "ofullständig förbränningsdoft"(fast det ryker inte ett dugg blått och den tar ingen olja). Vet ej om det kan bero på fel mängd EGR eller om det ska lukta lite skrutt vid kallstart. Kör man den riktigt varm luktar det typ inget, bara vattenånga. Jag misstänker att jag i sommar får anledning att tacka dig för denna tråd. :) |
|
|
Installerade en tidtagnings applikation på mobilen. Vilket jag ångrade och fått tagit bort applikationen. Mobilen blev trög som f-n. Jo jag skall testa och se om det går. Återkommer |
|
| Ahh, så tiden visades i tusendelar men mättes i tiondelar typ. Som att "mäta" hundradelar med digitalt skjutmått. :) | |
|
Har tyvärr inte något bra att filma med. Filma med mobilen blir hur suddigt som helst. Hur mycket siffror behöver du? Så kanske jag skulle kunna ordna det på annat sätt. Om du specar intervaller för hastighet och varvtal så kanske det går att ordna. |
|
|
Om det skall vara någon vits måste man ha en pålitlig tidbas (dvs att man har exakt tid för varje avläsning) och sen bestämmer ju antalet mätpunkter hur många punkter man får i momentkurvan eftersom man får ut snitt mellan varje mätpunkt och är det glest mellan punkterna får man bara snittmomentet mellan t.ex. 2000-4000 rpm och det ger ju inte så mycket. Dessutom, har man många (tillförlitliga) mätpunkter kan man bedöma lite om det verkar pålitligt eller inte (konstiga ryck i varvtal från bananskal på vägen etc). Det var därför jag tänkte att det är ju perfekt att filma och sen skriva upp värden i en tabell utifrån filmen, tex 5 värden per sekund (var sjätte bildruta) En vanlig digitalkamera brukar ju kunna filma VGA med 30 bilder per sekund, det fungerar ju bra. Sen om man skall förhindra att kurvan "lutar" ner på slutet måste man kompensera rull+luftmotståndet genom att frikoppla och filma hastigheten när den minskar. Då kan man lägga till motsvarande minusmoment som funktion av hastighet så att säga. Kurvan kommer ej bli exakt i Nm, men det är ju inte så intressant här, bara fördelningen över olika varvtal. Dvs. 1. Hitta plan torr väg utan bulor, vindstilla. 2. Acc på tvåan över så stort område man vill, filma varvtal+hastighet. 3. Gör samma sak åt andra hållet. 4. Gasa upp på trean istället och frikoppla nu från 15km/h över maxhastigheten i punkt 2. Filma utrullning så långt du hinner tills vägen tar slut (viktigast att man hinner se lutningen på rullningen, tex. från 100 ner till 60, så kan man uppskatta 60 till 20 eller vad som nu behövs). 5. Upprepa åt andra hållet. Jag har fortfarande inte testat själv i brist på kriteriet i punkt 1! Men det ska jag definitivt göra. Således ingen garanti för hur bra resultatet blir men teoretiskt är det jättefinurligt. :) Som vanligt hänger det på om förutsättningarna kan uppfyllas, dvs om gjorda antaganden gällde under testet. Skulle man väga bil+förare innan testet, skulle det ju gå att räkna med utväxling osv och komma fram till hyfsat värde även i Nm, men drivlinans verkningsgrad är ju okänd och folk verkar skatta alltifrån 80-95% lite godtyckligt vad jag har sett. Kan du visa exakt motorvarv i OBC-displayen? Det går på E39 i diagnosläget, testa Länk. Hastighetsmätaren borde kontrolleras med GPS i två punkter stationärt, t.ex. 40 och 100 km/h annars blir skattning av vind+däck lite fel. Eller så antar man bara att den visar +5 km/h. |
|
|
Jo jag förstod nästan att det skulle bli lite besvärligt. Har samma problem som dig, punkt 1 är lite svårt här omkring och dessutom är det aldrig helt vindstilla här. Greppet är väl inte direkt bra här uppe i norr just nu. Fick släpp vid 5500rpm när jag körde på 2:an från 1500-6000rpm. Känner samma sak som dig. Om det skall vara någon vits så bör man göra det enligt punkterna du angett. Jo jag kan ta fram exakta motorvarv och en hel del andra saker i OBC. Får nog ge med mig då förutsättningarna är dåliga och utrustningen saknas. EGR funktionen är begränsad vid kallstart och fungerar inte tills de rätta temperaturerna uppnåtts. Vanos har även tilluppgift att så fort som möjligt se till att motorn blir varm så fort som möjligt. Även nya bilar luktar vid kallstart, helt normalt. Vanosen har en betydande roll för ventiltiderna och EGR funktionen så blir jag lite förbannad på BMW då de använder dålig kvalitet för oringarna. Men de kunde använda viton oringar till solenoiderna för vanos (knäppt enligt mig själv). Hela motorn är beroende av att vanosen fungerar som den skall. Läste även att en del fått upp oljetrycket snabbare efter nya oringar i vanos vilket inte förvånar mig ett dugg om man förstår vanos konstruktionen. Dålig vanos ger garanterat högre slitage på lambdasonderna, katalysatorer, mer skit i oljan och eventuellt mer klegg i vv. Katalysatorerna sitter monterade direkt efter grenrören och det är vanos förtjänst att det kan sitta där utan att brinna upp. Har även fått högre temp på kylvattnet. Från att alltid legat på 92 grader så har den stigit till 94 grader. Motorn håller utan tvekan en högre temp. Märker att bränsleförbrukningen minskat, med hur mycket vet jag inte i nuläget. Tyvärr Marin849 så ger jag mig nog när det kommer till mätningarna. Men det skulle vara intressant. För att bedöma om man fått mer kraft vid lägre varv så borde ett test som jag utfört vara en tillräcklig fingervisning iaf. Eller har du någon annan åsikt. |
|
|
Utförde du accelerationstestet före bytet också? Läste lite på Beisan systems. Viton är ju vanliga industritätningar och finns att köpa lite överallt. Eller är det kanske någon konstig dimension som Beisan systems tagit fram packningar i specifikt till BMW. Jag kommer nog ej att greja något med detta de närmsta veckorna tyvärr, men jag skall absolut mäta vridmoment och jämföra mot spec. |
|
|
Tyvärr så gjorde jag inte något accelerationstest före bytet. Tycke att bilen gick bra förutom att vanosen lät lite. Men så här efter renoveringen inser jag bara faktum att jag aldrig skulle vara i närheten av dessa tider. Accelerationstestet från 80-120 på fyran skall enligt instruktionsboken gå på 7,9s för min bil. Så mitt reslutat är jag helt nöjd med. Har inte någon aning angående dimension för oringarna. Går inte heller att mäta de gammla då de är kraftigt deformerade. Grejen är den att du behöver även teflon ringarna och dessa har Besian tillverkat. De går inte att köpa hos BMW. Blir svårt att bara byta den inre oringen utan att ha sönder den yttre teflonringen. I det närmaste omöjligt. |
|
|
Om du vill så kan jag skicka en uppsättning av de gammal ringar till dig. Har ju inte så mycket nytta av dem precis. Vill dock ha kvar en uppsättning. |
|
|
Det vore ju intressant, fast om de är så "ruttna" att de inte går att mäta på är det nog bäst att beställa färdiga ändå. Kostar ju inte så mycket och de ska ju ha cred för att de (till skillnad från BMW!) tagit fram en lösning. Men tack iaf! Måste hitta det där specialverktyget för att lossa viskofläkten nånstans. |
|
|
Kolla här dom har säkert dom verktyg du behöver Länk |
|
|
marin har du provat att bara slå på nyckeln med en klubba? det kan funka. Jag gjorde ett verktyg av ett plattjärn med en urgöpning i änden och två hål på sidorna som går utanpå bultskallarna. /Jonas |
|
|
Nej, jag har alltså inte ens försökt :) Har bara vissa förhoppningar om att kunna göra jobbet "snabbt" och smärtfritt genom att ha allt förberett. Men det låter som en bra ide att modifiera ett plattjärn. |
|
|
Hej! Har just varit i kontakt med Rajaie beisansystems. Genom att jag har skapat en bra kontakt med honom skulle jag kunna fråga om bättre pris vid större beställning. Är det några som är intresserade! |
|
|
Jag är intresserad av grejer för att göra hela jobbet på både en dubbel vanos och en enkel vanos. Det vore kul att se hur ett byte påverkar både missljud, förbrukning och prestanda hos kärrorna. //Magnus |
|
| Jag är intresserad ! | |
|
Är det någon som vet någon verkstad som gör sånt här? Jag är spekulant på en e46 330i som det rasslar svagt om vanosen på. Är det bara skönhetsfel eller funktionsfel? Har tittat igenom gör det själv guideN och det känns eventuellt lite för avancerat att göra själv tyvärr... |
|
|
Har tyvärr inte något svar till dig gällande verkstad. Dock kan jag nog säga att priset för att göra detta kan nog variera rätt så kraftigt. Skönhetsfel är ett fruktansvärt dåligt begrepp enligt mitt tycke. Detta är ett mekaniskt fel, utan tvekan. Ringarna blir väldigt dåliga rätt så fort. Om det vill sig väldigt illa så börjar vanos kolven att nöta mot själva loppet. Kan med handen på hjärta säga att efter 10000mil har ringar tappat 75% av sin prestanda. Ser själv en mycket bättre bränsleförbrukning efter nya ringar samt att bilen går hopplöst mycket bättre. Vilket tyder på bättre precision av kamtiderna. Är man lite händig och tar det lungt så är det inte svårt. Tar mest tid bara. |
|
|
Jag är sugen på att reparera min singelvanos också. Jag lider av en del av ovan nämnda symtom, men framförallt eftersom jag har svårt att tro att någon gjort det tidigare under bilens 14 levnadsår och 20,000 mil... :P |
|
|
Har ställt frågan till Rajaie beisansystems angående bättre pris vid större beställningar. Dock så tror jag inte att det räcker med det som kommit in än. BMW har under 9 år varit väl medveten om dessa brister, vilket de har försökt att patcha mjukvara för att egentiligen dölja huvudproblemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.