AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.815

Driftskostnader M5 E-39 ?

Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Börjar tröttna på att åka dieselknatter....

Skulle vilja veta reella driftskostnader för en M5 02-03.
Kör ca 5.000 mil /år.
Lånade hem en ny 520d-10 och visst, trevlig bil men det var ju inte en riktig AHA upplevelse. Sen när offerten hamnade på närmare 500K tyckte jag att det var sådär..... Värdeminskningen lär ju hamna på 300K på 3 år. Tänkte då att om man köper en M5 för runt 200K så kan ju i alla fall värdeminskningen inte bli högre än 200K :)

// Pontus
Hej!
Här är en tråd som avhandlar kostnader för en Bmw M5 E39, fast den kanske du redan sett?

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kör du 5000 mil per år så skulle jag rekomendera dig att istället titta på en 535d trots dieselknatter...Dessa går bra origignal och annan programvara matchar dom nästan M5 E39.

När det gäller M5 E39 02-03 så är nog inte värdeminskningen den enskilt största kostnaden utan underhållet på en sådan bil kan bli hyffsat brutalt. Hittar du en som gått kring 10' mil och du sedan på två år lägger ytterligare 10' mil så är det mycket slitdelar och annat som kommer att kosta. Är inte kopplingen bytt så lär det inträffa under dessa mil vilket kostar 7-11' beroende var man gör det, nya bromskivor+belägg runt om går på en bit över 10', luftmassemätare är det många som fått byta och dom kostar en handfull tusenlappar och det finns två st. Allt kostar mer till en M5 jämfört med en "vanlig" E39 och det är som sagt ingen ny bil så saker kommer att gå sönder.

Det är dock en underbar bil och spenderar man många mil på vägarna så finns det få trevligare alternativ att ratta...

___
//Ulf
ed
776
edge
520dT M -15
5000 mil per år, kommer nog bli dyra år.
Bensin
Service
Slitdelar
Men om du räknar på en 200k budget på 3 år så lär du klara dig =)
ed
776
edge
520dT M -15
Oj skrev fel. Om du räknar på 200k på 3 år så lär du inte klara dig... Du förlorar de inte i värdeminskning men på annat sätt...
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Joel: Jo, såg den tråden men tyckte inte att det var så mycket "riktiga" kostnader med där, nån hade kört 300 mil o hade kostat på si o så nån annan hade kört 700 mil osv....

Programmer: Jo, har väl funderat lite på 535d också men V8'an i M5 är ju helt underbar. Älskar e39'an, hade en 540iA -96 för ett antal år sedan och det är den bästa bil jag haft (även som vinterbil var den helt suverän). Jag tänkte att jag skulle ha det trevligt på jobbet i några år framöver....

Okej, koppling lär man väl få byta nån gång (kanske 2 ggr på 15.000 mil) - a' 10K, bromsar - 10K , LMM - köper man väl på VAG, billigare där.... :)
Inspektion I o II, kostar ? Finns det nån större service än dessa ?

Allt kostar mer än man tror.... Har räknat lite löst på vad nuvarande transportmedel har kostat med leasingkostnad, service, skatt, försäkring, däck, drivmedel och hamnat på den facila summan av 13.800 / månad, så vi kan ju säga att allt under det är +

// Pontus
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Pontus: jag har haft en 540iA Touring -00 och en M5 -03 och båda var kanonbilar och med bra vinterdäck så funkar dom utmärkt även på vintern.

När det gäller en 7-8 år gammal M5 så är det väldigt svårt att göra en kalkyl på vad det kommer att kosta eftersom den utan vidare kan rulla problemfritt ett antal månader och sedan kan två större reperationer komma som kan svida. Precis som för de flesta bilar i denna ålder men nästan allt kostar mer till en M5 oavsett om det rör sig om ett stag eller en list...Hade min i 2 år och körde 2000 mil (från 8000 till 10000 mil) under denna tid. Blev ett kopplingsbyte och nya skivor fram samt lite annat smått. LMM behövde jag aldrig byta men VAG är tydligen inget alternativ som rekomenderas då flera här på forumet fått problem.

Service gjorde jag bara en vanlig oljeservice och den är i princip enbart dyrare pga att mer olja behövs men Inspektion II kostar nog några tusenlappar mer än till en vanlig E39.

För egen del så kommer nästa vagn förmodligen att bli en 550iA E60/E61 med M-sportpaket. Inte riktigt en M5 men då automat är ett önskemål av frun så är det väl så nära man kan komma bortsett från en Alpina B5...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.