AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.330

Vilken motorolja ska jag välja?

la
70
lampan
328iM -95
Ämnet motorolja börjar bli aningen uttjatat men ställer ändå frågan till er som har lite erfarenheter av olika oljor.
Jag ska snart göra service på bilen och är ganska kluven vilken olja jag ska använda till min 535:a som gått runt 20 000mil. Det verkar som tidigare olje byten skötts bra.
Ska jag ta en hel-syntet olja eller mineral olja? Har tidigare kört med Castrol GTX 15w/40, som fungerat bra.
Vill ha en olja som är tjockare när den blir varm, är fundersam på om inte syntet oljan blir för "blaskig" och av de gör att vipparmarna m.m börjar låta när den blir varm på den typ av motor som jag har?
Några bra förslag?

MVH
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jadu... Om du haft helsyntet i BMWn tidigare är det nog bäst att fortsätta med det. Men du kan ju byta till en tjockare olja ändå. Men tänk på att den får då sämre smörjegenskaper när det är riktigt kallt. 535 är ju en stor maskin.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ingen olja BLIR tjockare när den blir varm. Alla oljor blir mer tunnflytande.
En tunn syntetolja, ex 0w30 är mycket tunnare i rumstemperatur än vad en 15w40 är. Detta gör att oljan hinner komma fram och upp till alla punkter som är kritiska i startögonblicket (som för övrigt är det som sliter mest på motorn).
En 0w40 och en 15w40 är lika tjocka vid drygt 100 grader, temperaturen på oljan brukar dock aldrig stiga över 100 om man bortser från vissa punkter på kammen.
Om din motor "trivs"/låter bättre med en tjockare olja skule jag föreslå exempelvis Mobil 1 5w50 eller Castrol 10w60...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
la
70
lampan
328iM -95
Ja, oljan blir ju inte tjockare när den blir varm, men jag menade en olja som inte blir lika tunnflytande som andra när den är uppe i arbets temperatur.
T.e.x en 10w/30 jämfört med t.e.x en 10w/50 olja.
10w/50 oljan måste ju vara tjockare när den är varm än vad 10w/30 oljan är, eller har jag fattat det hela helt fel?
Är det förresten nån som testat Mobil 10w/50 olja?

MVH
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag kör MOBIL 1 5W/50 i min 525i -90 helsyntet. Kanonbra olja enligt mig. Men jag har ganska mycket ventilljud, men det beror kanske på att jag inte justerat ventilerna på ett tag? Eller ska man kanske byta till en tjockare olja? Men då förlorar jag väl de smörjande egenskaperna även vid kallstart?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Rätt lampan. 0w40 och 10w40 är ju lika tjocka vid 100 grader cirka...

En tjockare olja (ex 10w60) är ju väldigt tjock när den är varm, vilket i sin tur INTE betyder bättre smörjegenskaper vid högre temperaturer. Dock skall ju en olja vara anpassad efter vad den ska smörja så att en så tjock olja kan ju ibland vara motiverad. En tjockare olja ger mer friktion i sig och kan medföra högre bensinförbrukning (något lägre effekt) vilket som sagt beror på hur motorn ser ut och skillnaden kan således vara näst intill obefintlig.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
la
70
lampan
328iM -95
Jag funderar på att testa Motuls motorolja eller Quaker States,lite svårt att hitta återförsäljare till Motuls oljor bara.....
Det är inga fel med att köra med en lite tjockare mineral-olja, bara man sköter oljebytena efter ordning och inte har en alltför tjock viskositet på vintern, då mineral oljan är lite mer trög än synteten.
Men jag vet andra som kör på mineral olja i sina bimmers oxå och det fungerar perfekt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En bra minralolja kan mycket väl vara tillräckligt för att smörja, beroende förstås hur man kör bilen osv.

Vad man däremot inte egentligen kan säga är att "Min bil fungerar perfekt med den och den oljan". Det är ju slitaget man vill motverka, och det är inte direkt något man känner av när man använder bilen. Att motor kaske låter bättre är ju en sak, men det betyder som sagt inte att den smörjer bättre.

Mvh
Anders S.
la
70
lampan
328iM -95
Visst, det går ju inte "känna" om en bil går bättre eller sämre med olika motoroljor.

Många påstår bl.a att Castrols oljor gör att vipparmar, lyftare o dyl. väsnas mer än vad andra oljor gör, själv vet jag inte för jag har inte kört på andra Castrol oljor än GTX, men Castrol har ju flera gånger bevisat genom tester m.m att de har bland den bästa oljan på marknaden, men på en del motorer kanske den "låter" mer än vad just den motorn gör med något annat kvalitets olje-märke som har samma egenskaper som Castrol oljan (samma viskositet m.m)

MVH
PE
15
PEckA
525iT -93
Någon som vet vad BMW auktoriserade verkstäder häller i för olja vid ett vanligt oljebyte?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
PEckA, de flesta BMW-verkstäder (dock inte alla) använder Castrol helsyntet. För ett par år sedan använde de flesta Mobil 1. Anledningen till bytet var främst F1-sponsring.
Båda märkena har mycket bra syntetoljor.

Mvh
be
250
benny
535im-86
Hej! Jag va ute i solna igår och enligt killen jag pratade med hällde dom i slx 0-30 oljan ialla bilar utom M5=(tws10-60) om man inte ber om annan olja .Killen sa att det inte e bra o hälla i slx oljan i gamla bilar han rekomenderade tws 10-60 till min bil
och jag kör nu på slx och e inte nöjd ska byta till tws oljan

mvh benny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.