AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.078

e34 525 tds svårstartad pga läckande spridare?

blir en 525 tdsa svårstatad på grund av en (av 6) dålig spridare? man kan ju tänka sig att om det är på första eller tredje kolven (som ska tända först?) att den då ska dra runt minst ett extra varv?

är jag helt ute & cyklar?
på burlins i skellefteå påstår de att den inte ska vara svårstartad pga en spridare, men min egen kunskap & några andra motorintresserade som jag känner säger att den inte borde vara det.

någon som vet?
Ett vanligt fenomen som uppstår då en Diesel blir svårstartad varm som kall efter den stått en halvtimme typ är att det läcker vid någon bränsleslang.
Vanligast är att en slang vid spridarna läcker typ en returslang som torkat och spruckit.
Då rinner bränslet tillbaka till tanken pga att luft kommer in i systemet och man får gnugga länge innan bränslet når fram till spridarna igen !
Samtidigt när luften kommer in så måste systemet självluftas igen,och detta genom att köra på startmotorn,därav gnuggandet.
Ett annat problem är att den sk förpumpen trilskas och matar fram för dåligt/lite bränsle,men detta märks vanligast att bilen/motorn blir orkeslös vid körning,typ över 2000rpm edyl.
Oftast brukar detta märkas att man har halv eller 1/3 dels bränsle kvar i tanken men bilen vägrar starta eller stannr vid körning.
Hoppas detta hjälper Dej?
Jo jag tror jag fattar vad du menar.

Nu vet jag ju att felet är 1 spridare läcker och jag var som bara tvärintresserad av att veta om det gör att den blir svårstartad?

Det kan vara precis som du säger att det är någon returslang som har farit illa fast det är inget jag vet av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.