|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min premie verkar gått upp från ca 8500 kr till drygt 15000 kr (trots att jag inte haft någon skada). Jag har en 530iA 2001, vilka andra försäkringsbolag finns de med hyfsat låga premier??? Snabbt svar skulle uppskattas enormt. | |
|
För mig är TryggHansa klart billigast, men jag kör iofs Saab och Ford. |
|
| Lutar åt Atava än så länge... | |
| Helt sjukt ändå med Vesta. Jag lägger ut en stor varning för dem. De dubblar premien för mig som inte haft ett enda ärende hos dem sedan jag tecknade försäkringen för 3 år sedan? Jösses. | |
|
Det blir mer och mer tydligt att Vesta körde med lockpriser de första åren de var aktiva i Sverige. Antagligen får de inte lönsamhet med den prisnivån och tvingas höja sina premier för vissa bilar. ------- //Lövet |
|
|
Jag pratade med Vesta för en månad sen ang försäkring av en m3:a E46 då fick jag pris på 8500kr/helår. Idag ringde jag o fick pris på 29750kr :( |
|
|
Ja Vesta gräver sin egen grav. |
|
|
Kan meddela att Vesta, trots höjning, i många fall ändå är betydligt billigare än de flesta andra bolag. Min egen 330xd skall helförsäkras eftersom den är tre år. Vesta blev t.ex. över 3000:- billigare än BMW originalförsäkring fast de har högre självrisk. Vesta 6000:- Folksam/OK 6700:- Trygg Hansa 8700:- BMW original 9300:- Div. anda bolag 11-13000:- MVH Christofer |
|
|
ja har också haft att göra med det skitbolaget först så lockar dom med bra premie seda mitt i premie preioden så ändrar dom försäkringspremien !!! SKITBOLAG! I och med jag betalar via autogiro på alla mina försäkringar så gör jag det måndsvis! nu har jag bytat till If som e ett jätte bra bolag ! för min del lite dyrare men både kontakten och vilkoren e bra för våra försäkringar så det e värt att betala en liten slant extra! hade med If att göra som senast i fredags då vi fick en jätte is klump på en av våra bilar från ett höghus (slapp både självrisk och var liksom inga problem med låne bil när bilen lämnas in på verkstad!! kan varmt rekomendera IF |
|
|
Jag har haft Vesta sedan 2007, då de var klart mycket mer prisvärda än alla övriga bolag. I somras hade jag en självförvållad plåtskada och de hanterade ärendet perfekt. Jag har med andra ord varit mycket nöjd med dem, men nu har de höjt premien kraftigt för BMW och tydligen sänkt för andra märken. Min höjning var ung. 4000:-/år. Från 7-11'. Det blir många % det. Innan premiehöjningen blev jag kontaktad av Folksam, som har erbjudit en lika låg premie, som Vesta ville ha från början. Jag misstänker att det också är en ingångspremie, som ökar efter två år, men då är det bara att byta igen. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Rekomendera IF... Mnja... Jag har dessa själv, men skulle gärna byta efter vad jag såg på Plus (SVT).... Där var det en kvinna som fått sin SAAB stulen och inte fick ut ett öre pga IF ansåg att det inte gick att stjäla just hennes bil! Dessutom var den inte stöldbegärlig. Hennes bil hade en sk "immobilizer", därför gick den inte stjäla. Troligen har de tagit bilen med en lastbil/kärra, men några såna "if" verkar inte finnas... |
|
|
25% höjning på en bil, 10% på den andra. Mvh Asken |
|
|
Vesta verkar ha spårat ur helt och hållet i sin prissättning. Från att ha varit extremt prisvärda till bland de dyraste i klassen. Trygg Hansa är det bolag som gör bäst intryck på mig. Atava funkar så länge du inte måste ha med dem att göra. Med andra ord: Undvik. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Med tanke på många av svaren i tråden verkar det ju som att man inte hade tillräckligt med statistik när man gav "lockpriserna". Det är väl helt enkelt så att skadekostnaderna för BMW varit mycket högre än vad man tänkt sig. Skulle man försöka ta ut detta från andra bilmärke så blir det ju istället så att dessa lämnar bolaget och så måste man ändå höja. | |
|
Det handlar inte om räknefel, utan om ingångspriser. De flesta försäkringsbolag gör så. Det är ju självklart att premierna skall motsvara de faktiska kostnaderna för en viss grupp. Se'n handlar det ju om att gruppera på ett adekvat sätt. Att en muskelstark bil i händerna på en ung förare har höga premier, är ju inte konstigt, medan en äldre förare i en dieselkombi kanske inte är lika kostsam. En annan fördyrande faktor är alla unga som skriver sin bil på mormor på landet, råkar ut för en skada och sabbar statistiken för gruppen. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Jag tecknade precis en försäkring med Folksam. Premien för min 530D -01 30000km/år helförsäkrad med hyrbilsgaranti och assistans blir 7400:-/år. Rekommenderas. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
konstigt jag kontaktade vesta idag fick precis lika pris som förra året 5600 helår på cabben. Så det verkar vara olika från fall till fall..... |
|
| Jag har Vesta på 2 bilar och Hem/Villa samt är förmånskund hos Nordea. Betalar 4.500kr i helförsäkring/år för min 528. Har varit inblandad i lättare olyckor med båda och hanteringen har skötts mycket proffsigt av Vesta. | |
|
@Korak, Är du förmånskund hos Nordea? Jag försöker hitta ett samband. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Gorth Nej Det roliga var att hon sa att den skulle bli dyrare för att jag inte var kund hos nordea. Sen när hon tittade efter skillde det inte en krona mot förra året Men jag fick ingen förklaring hur det kunde gå ihop så lite bora bora verkade det vara . Eller m.a.o de verkar ha noll koll. Däremot importbilar verkade de sky som pesten. Jag hittar heller inget samband.... Kanske att cabbar är mindre skadebenägna än andra bilar |
|
|
redigering mitt pris gällde till sista april första maj höjdes priset me 30% !!!!!!!! adjö Vesta välkommen Folksam skillde nästan 3000 spänn på lika försäkring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.