AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.362

Dubbelmassesvänghjul, är glappet ok eller ej.

Håller på att byta koppling på BMW E36 328 M52 95-års och undrar om dubbelmassesvänghjulet är okej.

Vad jag har förstått så skall det vara ett visst glapp mellan delen med kuggkransen och den delen som lamellen ligger mot.

Det är bara glapp i rotationsriktningen inget axiellt, radiellt eller vickningstendenser.

Sedan är ytan mot lamellen lite ojämn och har lite brännmärken, borde vara OK att slipa av den lite kanske.

Vad tror ni? Bifogar länk till youtubeklipp.

Länk
Något glapp skall inte finnas på det där viset. Det skall vara rätt stumt då det ligger gummi där i mellan som skall dämpa vibrationer från motorn.

Skulle tippa på att kopplingen slirat så mkt att du bränt gummit i svänghjulet
Okej, men är det verkligen gummi mellan de två olika delarna. Vad jag har sett på andra dubbelmmassesvännghjul så är det två stycken fjädrar som hindrar den på min "lösa" delen från att rotera fritt. Då har det varit glapp när svänghjulet varit nytt. Dock är det konstruktioner från andra bilar.

Ingen som har en sprängskiss på ett dubbelmassesvänghjul (puh långt ord att skriva), eller bilder på ett isärtaget.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det ska vara lite glapp.
Jag tror att det är ok, men det är svårt att säga på bild. Det ska ju ändå vara lite motstånd. Du ska tex inte kunna få den att röra sig enbart genom att hålla i undre delen och skaka den fram och tillbaka. Om du förstår vad jag menar...
Jag bytte koppling och svänghjul på min 328 för 2 veckor sedan och jag kunde endast röra de 2 delarna några millimeter och det var om jag tog i allt jag hade med båda händerna.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Extremespeedy: Det kanske är tajtare när det är splonkans nytt.
Men det blir iaf snabbt lite glapp, och det är inget att oroa sig för.
Detta är jag säker på..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Håller med, det där glappet är för litet för att innebära problem.
Tackar för svaren. Då kör jag på som det är.
Bra att få lite respons på att det nog är okej. Det är ju lite tråkigt att behöva riva ner det igen. Är ju en del jobb.
ma
7.450
marin849
Här är ett exempel på vad jag nog skulle kalla "lämpligt att byta till nytt":
Länk
ma
7.450
marin849
Och här ett nytt:
Länk
Mitt svänghjul har gått 32.000 mil och glappade inget, jag bytte till ett i Aluminium, därav bytet.

Men det är klart lite glapp gör ju inget så länge det inte ger några missljud eller liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.