AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
613

Styrmotorer ventilation

Funderingar kring dessa motorer: hur vet styrsystemet i vilket läge motorn är? troligen är det stegmotorer som körs till ett utgångläge när man stänger av bilen( då hörs det en massa surrande)??

En av barnsjukdomarna på 7-serien är de två övre styrmotorerna bakom stereon som lossar/brytslös. När jag skulle återmontera dessa visade sig den ena ha ett läge som ej var fysiskt möjligt utan att bryta sönder dess eget fäste således har den tappat greppet om var den igentligen är.

Jag spånar: troligen behöver varje styrmotor ett fast ändläge som det körs till varje gång man stänger av bilen för att veta var motorn befinner sig och på så sätt styra motorn i rätt läge via pulser till motorn.

För att jag skall kunna fixa detta fel måste jag alltså återskapa detta fasta utgångsläge ( hela fästet är sönderbrutet från värmepacketskopan).

hjälp mig så jag inte svamlar iväg
Petter
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ditt resonemang låter logiskt. Kan intyga att surrandet kommer från alla spjäll som stängs ett i taget då du slår av tändningen. (Förmodligen hör du ytterligare ett surrande på vänster sida som är förspänningen som släpper på torkararmen).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.