|
|
|
|---|---|
|
Håller på att byter olja och oljefilter på min 530 med M60 motorn årsmodell -94. När jag fick upp oljefiltret så upptäckte jag nått som sitter i oljefiltret. Kollat på sprängskisser och dom kallar det stöddon. Går det att ta lös och sätta det på nya oljefiltret eller måste man köpa ett nytt sånt å sätta i?? Och vad är funktionen på detta "stöddon"?? ENDAST FOER OMBYGGNAD STOEDDOM står det på realoem.com :s sprängskiss. Delen har har artikelnr: 11421745392 | |
|
En svart plastgrej som sitter genom oljefiltrets mitt? Det är någon ombyggnadsgrej som tillkommit på M60 i efterhand. Jag montera en sådan själv på min M60 för ett antal år sedan, jag vill minnas att den sitter fast i oljefilterhållaren och inte ska följa med filtret. //Magnus |
|
| Den sitter i oljefiltret men fast i filterhuset. När jag byter filter på min så sitter den svarta kvar. Skulle din va paj råkar jag ha ett filterhus komplett med den där svarta mojengen till bra pris. | |
|
Den svarta "mojängen" är kvar i huset. Men det är jussom ett metallrör inne i filtret, ena ändan är det jussom en metallflärp som släpper igenom åt ena hållet å inte åt andra. Och den sitter då så klart kvar i gamla filtret och nya filtret har inte det där metallröret och metallflärpen. |
|
|
Ok.. artikelnumret du länka till är den svarta mojängen. Jag har aldrig haft någon metalflurp på mina oljefilter, det funkar nog kalas utan. |
|
|
Då få ja tacka fö all hjälp. |
|
| Troligtvis är det en eftermonterad backventil. | |
|
Finns två olika filter, se till så du fått rätt. m60-b30... |
|
| Det gör det, men de går inte att montera fel filter. Lr det går att få i den korta filtret i långa huset förståss men då är man bra dum om man inte ser att något är fel. Brytpunkten va 95/9 | |
|
Dom ser precis lika ut utvändigt...med längd och alla mått. Men det är invändigt som är annorlunda. Kan det vara nå skillnad på piratkopia filter och orginal BMW filter?? Tillverkaren av filtret jag köpte är Mahle. |
|
| Mahle är originalfilter, skillnaden är att när man köper de på Bmw så står de en Bmwlogga bredvid Mahlemärket :) | |
|
Tjena, När du har stöddonet ska du inte använda filter med metallhylsa invändigt. Jag monterade det på min fd M60 och fick då till filter utan metall på insidan och en kommentar av BMW att inte använda metallfiltren längre. |
|
|
TAckar Ola. Precis va ja villa höra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.