|
|
|
|---|---|
|
Så här på vintern, om man ska göra handtvätt enligt konstens alla regler; bör man applicera avfettningsmedel före eller efter smutslösaren "presoak"? Det normala förfarandet på sommarhalvåret är för min del att applicera smutslösaren som första steg, därefter högtryck, och därefter mekanisk bearbetning med svamp/wash mitt allt enligt min rekondare, Länk | |
| Har stor erfarenhet av peters produkter,presoaken är bara en "gruslösare"..för att få bort saltet o det,så får du använda vanlig avfettning först. | |
|
Hej! Ok, så för att vara övertydlig ang ordning och tillvägagångssätt: 1-applicera avfettning på torr och smutsig bil 2-högtryckspola nerifrån och upp 3-applicera smutslösaren 4-högtryck igen nerifrån o upp? det anges ju att smutslösaren helst ska appliceras på torr bil? Bör man alltså skippa steg 2 och lägga smutslösaren direkt "på" avfettningen? |
|
| precis så i den ordningen du skriver det i!! presoaken kan du med fördel lägga på en redan spolad bil,dock inte direkt på själva avfettningen. | |
| Tackar :) | |
BMW 528 |
Tvättade vår bruksbil E87...dock ej för hand denna gång. Hos StatOil macken ställde jag krav på den bästa avfettningsmedlet...fick förslaget och rekomendationen att använda Turtles EXTREME NANO-TECH PREWASH-T för 79 kr. Effektbeskrivning: För kallavfettning högeffektiv smutslösare i gelform. Löser effektivt salt, tjära och annan svår smutsför biltvätt. Det beskrivs också att p.g.a gelform så dunstar det inte bort som så många andra sorter gör. Jag lät det verka i 10-15 min innan jag körde in till högtryckstvätten. Märk väl att vi inte kört vår bil i tvätt sedan sen-hösten.....p.g.a lathet och tidsbrist. Bilen var rejält skitig. Efter dagens tvätt med detta medel....så meddelar jag mackpersonalen att de fortsätter rekomendera denna produkt. M.a.o blev jag nöjd med resultatet. Några frågor avslutningsvis.....är det fler som provat den som jag provat? Vilka övriga och bästa avfettnings produkter som konsument ( ej industriprodukter ) har ni provat och som ni rekomenderar ? |
| Känner inte till detta medel men Turtles miljömärkta avfettningsmedel fick högsta betyg i Auto Motor & Sports test 2006. Länk | |
|
Mycket beror på vad man vill lösa upp/tvätta bort. Mest torr smuts/damm, salt eller olje och asfaltstänk? Det som förvånar en del med testresultatet ovan är att man skriver att kallavfettning (petroliumbaserad) inte går bra att applicera på våta detaljer, medan s.k.naturavfettning och alkaliska produkter går bra även på torra ytor. Min erfarenhet är tvärtom, alltid lätt avsköljning först med vanligt rent vatten för att spola bort det som lossnar, dvs damm och lösa partiklar. Därefter önskat avfettningsmedel, men stor varning för att lägga på alkaliska medel på torr lack om man inte snabbt som attan sköljer bort och bearbetar ytan. Det etsar sig lätt fast, permanent. Petroliumbaserade medel har jag personligen aldrig misslyckats med, fördelen är att de är så pass mera effektiva än alkaliska att man endast behöver använda liten mängd. Mikroavfettning kan vara en bra kombination av de båda. Här finns mycket matnyttig info om innehållet i de flesta medlen, man förstår snart att det är samma soppa i många flaskor med olika etiketter, och långt ifrån lika många tillverkare som det finns varumärken. Håll till godo: Länk FP |
|
|
Tillägg: Det finns mycket att lära genom att läsa säkerhetsdatablad från de olika "tillverkarna". S.k. oktanhöjare är mest vanlig fotogen t.ex, säkert klart billigare att köpa denna i litersförpackning utan glättig etikett.. Samma sak med många kemikalieprodukter, det är mest "t-shirts och marknadsföring" som man uttryckte det i nån kanalfilm...) FP |
|
BMW 528 |
Det senaste som jag hört om förtvätt av asfalts smuts, att man med svamp och lampolja löser upp asfalts fläckar innan man tvättar på sedvanligt sätt. Någon som provat det, det skulle var riktigt intressant att höra ! |
| Använder prewash T nästan varje gång jag tvättar numer, den är helt underbar! har man inte tid att göra en ordentlig tvätt på vintern så på med prewash och sedan spola av bara, bilen blir ruggigt ren! Naturligtvis blir lite av smutshinnan kvar, men inte lika mycket som när man använder kallavfettning! Synd bara att det blir så dyrt, jag använder en flaska varje gång jag tvättar, Blir väldigt dyrt i längden :P | |
|
Då kollar vi i databladen: Lampolja och Turtle Prewash-T innehåller båda petroliumdestillat 80-100%. Utmärkta avfettningsmedel med andra ord, under solen intet nytt...) Välj det som är billigast skulle jag säga, och troligen är det inte den med glättig etikett och grön sköldpadda.... FP |
|
|
skillnad produktmässigt melllan prewash T vs en "smutslösare" som presoak Länk ? är bägge eg avfettningsmedel eller är det helt olika produkter? håller med om att prewash T är riktigt bra, speciellt nu när de fått iordning på pumpen i flaskan (många reklamationer på dessa förra året) |
|
| vet nån förresten om prewash T är "dåligt" för bilar med lackskydd? alltså om det är så pass starkt petroliumbaserat avfettningsmedel att det sliter onödigt mycket på lackförseglingen? | |
|
Instämmer att Turtle Prewash är en bra produkt. Det är lätt den produkten som gäller vid asfaltsfläckar. 10-12 minuter låter jag det ligga på under uppsikt så det inte torkar. Högtryck därefter och jäklar va fint asfalten rinner bort. Tjockare asfaltsklumpar kan behöva en omgång till. Mycket nöjd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.