AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.705

Hur spårig får bilen vara? Z4 2004

lampan2
Jag har nyligen hämtat hem en Z4 och ställt i garaget, och på resan hem upplevde jag bilen som väldigt spårig.
Jag är inte speciellt erfaren vad det gäller hur pass spåriga bilar blir med större däckdimentioner, det jag har fått köra tidigare tidigare är Porsche 996 samt e39 M5. Båda med breda däck.

När jag säger att den är spårig så känns det nästa som att bilen blir knuffad i sidleds. På nylagd asfalt kändes det bra men när det var något sämre väg fick jag sitta och parrera en hel del.

Är det någorlunda normalt att bilen känns som jag beskriver eller bör jag kontakta en verkstad för konsultation?
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Hehe välkommen till gummiforumet :)

Jag haft Z3, Boxster S, nu Z3 M (enbart av ekonomiska skäl). Generellt spårar dessa korta bilar otroligt mkt. Tips:

- kolla gummibussningar genomgående
- utför fyrhjulsinställniing (bilen krockad?)
- undvik att bredda bilen, ta bort ev spacers
- mer än 18 tum rek ej
- känsklig för däckstyp. Jag ska på med nya Hankook V12, återkommer med rapport.
- håll i ratten ordentligt :)
. undvik asfaltsvägar, kör gärna på platt fin betong i t ex parkeringshus :)

/Mattias i Sollentuna
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej lampan!!

Har upplevt exakt samma sak!!
Jag var i Berlin nyss och köpte en Z4 3,0i och blev mycket brydd på hemvägen.
Bilen for ibland över hela vägen, och slet i ratten så något liknande har jag aldrig upplevt.
Sa till frun att dessa däcken ska av så fort det går annars kommer du aldrig att köra mer än en gång. Det är helt enkelt skitäckligt!!!
På bilen ligger det Bridgestone Potenza roundflat 225x45x17
Vad är det för skit??? Någon som har erfarenhet av dessa däck???

Hälsar Hasse Z4

Hasse Z4
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag misstänker att ni kör på RFT-däck båda två, dessa brukar upplevas som oerhört spåriga. Jag bytte mina 18" Bridgestone Potenza RFT mot 19" Dunlop SportMaxx och det var en skillnad som natt och dag.
lampan2
Tack för samtliga svar, framdäcken har jag tänkt byta till sommare har ca 3mm kvar ida då ska jag se över vilka däck som skulle sitta fint på bilen.

Har någon annan en reflektion får ni gärna dela med er.
16.589
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag kan LOVA er att det beror på däcken. Hade Bridgestone RFT innan och det gick inte att släppa ratten i 1 sekund ens en gång. Bilen kunde lätt byta fil under den tiden! Fruktansvärt.

Bytte till dubbfria vinterdäck nyss icke RFT och bilen går spikrakt! Ingen ändrar hjulinställning, inga bytta bussningar - det beror enbart på däcken.

-------
//Lövet
bm
6
bmwfourlife
Z4 3,0i -03

316ti -02
Efter att kört alla möjliga sportvagnar tycker jag inte att just Z4'n utmärkt sig som "spårig". Själv åker jag på 18' RFT-däck och upplever inte denna enorma spårning utom möjligen på extremt dålig väg (vilket det visserligen finns mycket av i detta land).

Grattis annars till bilköpen! =)

Visa användare
637
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Instämmer till fullo med vad anders lövgren skrev ovan. Jag har också original RFT (Bridgestone) och - yes, den "spårar". Nu kör jag med vinterdäck och den går spikrakt. (Av ren snålhet kommer jag att köra upp mina nuvarande däck under kommande sommar och leva med "bångstyrigheten" men sedan får det bli andra däck).

Do
181
Dofus
E39 528i -00
Har Potenza RTF jag med.. det är hemska. Stenhårda, spåriga och bullrar.
Nästa vända blir den Hankook för hela slanten,
När jag köpte min Z:a satt det RFT däck på den. Den spårade som f-n. Bytte till andra fälgar med vanliga däck (ej RFT) i princip med än gång, skillnad som natt och dag!
Det du beskriver lampan2 beror garanterat på däcken. Byt dem till vanliga däck och mycket av spårkänsligheten försvinner.

Förresten lampan2, grattis till bilen!
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej alla gummigubbar!!

Det var som jag trodde att det kan ju inte bara vara jag som har haft detta
problem.
Jag undrar bara hur man kan få sälga dessa däck, dom är ju för fan livsfarliga. Om man skulle släppa konsentrationen ett ögonblick så kan ju bilen sticka tvärt åt sidan på en hundradels sekund.
Jag vill köra bil avslappnad och välmående och inte behöva sitta på helspänn för att bilen kanske sticker rakt åt h-vete när man minst anar det.
Funderar också hur bilprovningen kan godkänna en bil med sådana däck!!
Jag menar att det får ju inte vara något glapp i några leder eller något annat mystiskt med framvagnen men däck som kan överraska på dom mest livsfarliga sätt det går bra!!!!!!!

Hasse Z4
Extrem spårkänslighet beror inte enbart på däcken, även om dem påverkar mycket i detta fall. Z4:an är spårkänslig i sig precis som många andra sportbilar. Det får man leva med, jag vill ha aktiv körning när jag väljer en Z4, roligast så.

Men Hasse Z3, byt däck = stor skillnad!
Hej!
På min Z3 bytte jag från 17" till 16". Köregenskaperna förändrades radikalt i positiv riktning. Bilen blev mycket stabilare och mindre spårkänslig. 17"-fälgarna var dock mycket snyggare ...

lampan2
Jag har en annan tanke, olika däckmönster fram och bak, har det någon betydelse för spårigheten?
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Olika mönster gör mycket, Har varit med om bilar som fått nästan farliga vägegenskaper pga olika märken/mönster.

Byter alltid alla däck samtidigt nuföritiden. hellre lite billigare däck som e matchade svindyra däck med olika ålder / slitage
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Art: ligger mycket i detta.

Jag har alltid tyckt:

liten bil - små hjul
stor bil - stora hjul

Vi BMW ägare har en tendens att överdriva hjuldimensioner....

/Mattias i Sollentuna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.