AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.982

Mercedes-Bens SL (R129) - När kom 5-stegsautomat?

Hallåja!

Funderar på en Mercedes SL (R129) till sommaren, antingen då en SL 320 eller SL 500. Min fråga är när de respektive modellerna fick 5-stegad automatlåda.

Något annat specifikt man skall tänka på med dessa kärror?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De har "samma" identiska lådor som BMW / ZF.
För övrigt måste du då köpa en hatt också eller gå till doktorn.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hittade svaret själv på Länk

SL 320 hade 5-stegsautomat hela tiden, medan 500 fick det 1996

Transmission Details
For the inline 6 engines
300SL/300SL-24/SL280: 5-speed manual gearbox, 4-speed automatic optional
300SL-24/SL280: 5-speed automatic optional from 1989
SL320: 5-speed automatic standard
For the V6 engines
SL280: 5-speed manual gearbox, 5-speed automatic optional
SL320: 5-speed automatic standard
For the V8 / V12 engines
4-speed automatic standard, 5-speed automatic standard from 1996.

Mvh,
Kalle
___
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Håller med Hasso, på med basker och en pipa ;)

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Haha, klart du skall ha en SL! Våga Vara Vuxen! ;). Om du är lång rekommenderar jag att välja årsmodell 1996 eller nyare (från hösten 95) med bla skönare stolar med lite bättre skjutmån.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kalle är bara 140cm lång så han kommer nog behöva en sittkudde oavsett :D

M V H
Stephan

Har man råd och tycker att man själv är värd en så är SL en manlig bil, själva urtypen för en två-sitsig elegant, cabriolet.

96 kom facelift, med femstegad automat och en annan inredning, rundare former. M119 som 500:an heter är skottsäker, tål hur mycket styryk som helst. Men det är sexan också,.

Grym kvalitet, men det öär tunga bilar så kolla hjulupphängningar, stötdämpare och bromsar. Kolla också cab-mekanismen, den fungerar med åtta eller tio hydrauliska kolvar som kan få problem med otäta o-ringar. Då fungerar cabben dåligt eller inte alls. O-ringen kostar 2 kr men Mercedes tar hutlöst betalt, Kolla skiinnet i stolar också, Mercedes tar nästan 30 000 bara för skinnet (helt osytt). En mittkonsoll (träbiten) kostar 15 000 och en trasig cabpump kostar 33 000,

Allt detta finns att hitta på skroten, men det finns nästan inga skrotade SL så det kan bli svårt att hitta. Så det är bra om dessa delar är hela. I övrigt krånglar dessa bilar nästan aldrig, det är kvalitet som inte finns i bilar idag.

Klart grabben ska ha en SL! :) Lycka till
Glömde att nämna suffletten, den är ganska dyr att byta. Jag fick ett pris på 30 000 inklö arbete. Finns att köpa till helt andra priser i USA (runt 4000 kr och tar någon dag att byta själv (limmas)), men monteringen är svindyr annars, rena skojarpriserna, Köper du en SL kommer du att råka ut för att andra tror du är svinrik och kommer försöka ta orimligt betalt....
Tack Lasse!

Värdefull info. Största problemet verkar vara att hitta en bil som ens ser bra ut i annonsen - finns bara skit ute verkar det som och detta känns verkligen inte som en bil man köper första bästa av.

På sidan med transmissionsinfon varnades det för problem med kabelhärvan på årsmodellerna 93-95. Är detta allmänt känt eller överdrivet?

Mvh,
Kalle
___
Kalle, kanske denna?? Länk

Har sett annonsen en lång tid. Såldes förra sommaren av Sven Eklund i Bromma. Tog ett antal månader innan någon nappade.. Priset låg då högre än dagens annons.. vet dock inte varför den redan skall säljas igen- tydligen en yngre kille som säljer..
Tycker annars att den: har riktigt snygg färg, svensksåld, ganska få ägare och ett bra pris.
Tyvärr en 95:a, tydligen är -96 att föredra..
Problemen med kabelhärvan stämmer på 6-cylindriga motorerna.. De blir med åren och pga värmeutvecklingen torra som fnöske och måste bytas.. En optisk besiktning är nog på sin plats..
Annars blir man ju smått oroad då man ser prisnivån på delar vid ett "worst case scenario".. men allt elände behöver ju inte drabba en..
En SL är väl annars ett mycket bra val för en sommarglidare.. Tror att prisnivån är bra nära botten för fina och underhållna bilar..
Det stämmer, bra att du nämnde det. Symptomen är att tomgången blir ojämn, dålig kraft i motorn.

Mercedes använde vissa år särskilt miljövänlig plast i höljena, problemet var att plasten blir porös och spricker med åren. Jag har en 92:a och har aldrig haft några problem, men jag har bekanta som byggt om kabelhärvan själva (det sitter en på vardera sida). Allternativt kan man köpa färdig härva av Mercedes i sverige till svinpriser, eller beställa utomlands betydligt billigare. Kolla forumen på www.mbsca.se för mer info.

Mitt råd skulle vara att hitta en till rätt pris som helst är okej på de nämnda dyra punkter. Gärna en 96:a eller nyare med 18-tums AMG-fälgar eller liknande, och jag tycker personligen att dom ska vara sänkta. Med hardtopen på blir den lika tyst som en "vanlig" bil, jag har själv kört min genom europa ner till Monaco med HT på. Nivåreglering skulle jag undvika personligen då den är dyr att reparera om den trasslar. Småsaker kan man fixa, det är rätt kul att ha en bil att pyssla med. Min egen hade en del skavanker när jag köpte den, jag har gradvis fixat den år för år.

Hittar du ett bra ex så kommer du bli lycklig med den bilen. Somrar med sol är helt underbara, och jag blev själv lugn i trafiken sen jag skaffade min SL (har haft den sju år nu). När jag tidigare stressade i en ettrig turbo-bil blev jag plötsligt lugn med en mullrande V8 och cab. Jag bara cabbar ner och lägger mig i högerfilen och lyssnar på musik och trivs, betraktar mina stressade medtrafikanter. Kraft finns om man vill, men det är en glidare.
P.S. Jag svarade på Kalles fråga om kabelhärvan. Den gäller alla motorer, även V12:an.

Personligen tycker jag du sikta på en V8 eller V12:a, och försök hitta en med Xenon och facelift (t ex tredje bromsljus i bakluckan, snyggare ratt och inredning). Du behöver inte oroa dig för V12:an, det är ju annars ett vanligt och felaktigt rykte att den skulle trassla mer än V8:an.

Udda färger ligger lägre i pris, helt klart mest populära är blanksvarta (Mercedes 040), silver och röda.
Kalle! Kollade upp bilen igen på transportstyrelsens hemsida.. Minnet sviker visst! Svensksåld, nja... Kom hit 1997-07, 10 ägare- kan mycket väl ha sålts i dagarna, bilen avställd 2010-02-22.
Och nu när Euron äntligen sjunker igen- kanske dags att blick ner mot Europa??
Tack igen för värdefull info!

stockbroke,

Den bilen var mycket intressant, fram till att jag liksom du kollade upp den på transportstyrelsen. Killen verkar inte veta vad han har. Bilen kan ju vara bra för den sakens skull.. men en svensksåld få-ägar bil är det ju onekligen INTE!

Hittade denna i Tyskland, som ser extremt rätt ut: Länk

(undrar om den cp-länken funkar)

Tror faktiskt också att prisbotten för dessa bilar är nådd. Eller rättare sagt - den nåddes för ett år sedan. Nu har de redan börjat gå uppåt igen, för fina exemplar.

Hur pass otympligt är taket, att ta av och förvara?

Mvh,
Kalle
___
Hardtopen är mycket lätt, ca 15 kilo. Först använder man knappen på mittkonsollen (den stora, fyrkantiga röda) för att låta hydrauliken lossa taket, sen lyfter man bort det. Två personer lyfter det lätt, det är bara att se upp så man inte repar något. En det har linor i taket i garaget för att lätt kunna lyfta hardtopen själv.

Angående priser: jag köpte min för sex år sen och den står högre i pris nu (iofs har jag lagt ner en del på den). Veckans Affärer listade för tyvå år sen R129 och några andra modeller som bilar som kommer att stiga i värde.

Ang bilen i länken: priset är okej, men nackdel för 6:a (320), det verkar inte vara en facelift, 17-tums AMG och orange blinkers. Troligen har den gamla bakljusen också. De nya kom -96 och kostar ca 3000. Vita blinkers kostar ca 1000.

En SL blir överlägset snyggast med bredare fälgkant bak än fram, antingen 18 eller 19-tumshjul. 17 blir lite "80-tal" och 19 är på gränsen till att se konstigt ut på modellen. (tycker jag) :)
Motoriseringen är för en gångs skull av mindre vikt för mig, viktigare då att det är fempetad låda, känns stenålder med 4-stegare.

Angående utseende så gillar jag faktiskt det tidiga 90-talsstuket med kontrastlack, ballongdäck och orange blinkers, även om en riktigt sen bil i rätt kulör och AMG-fälgar förstås också är snygg - men på ett annat vis.

Mvh,
Kalle
___
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Innan du slår till på en 320, se till att ha provkört dem ordentligt. Var på G att köpa en CLK320 -02 Cab i somras och som jag förstår det är det samma motorisering. Det var, utan att överdriva, det största sömnpillar jag har kört. Vääääldigt långsamma växlingar, död känsla i styrningen, tråkigt motorljud, seg, tungrodd vid sidledsförflyttningar. Om SL 320 känns på samma sätt som CLK320 så skulle jag satsa stenhårt på 500an.

-------
//Lövet
Kalle,

Ring mig om du vill ha info om den beryllblå SL320 - 95an i Sthlm.

Bilen är svensksåld, sedan exporterad till sommarhuset söderut för att sedan återimporteras, allt dokumenterat.

Klart du skall ha en R129, bästa bilen jag haft i alla fall :)
Mercedes köper inte automatlådor från ZF, dom har egen tillverkning av dessa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.