AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.538

Biiligt oljebyte på Speedy?

Hallå BMW ägare

Min 530 från 2001 börjar närma sig 19000mil nu och jag tänkte frångå service på BMW då det är lite dyrt... Jag ringde och beställde tid för oljebyte på Speedy Högdalen och skickade frugan med bilen eftersom jag inte hade tid just då.
Frugan sa mig senare att Speedy var mycket billigare än BMW, 1000kr hade de tagit! Misstänkt billigt även för bara oljebyte tänkte jag och ringde upp dom. De hade tryckt i Statoils helsyntet-olja! Inte Longlife? Hur blir det med serviceindikatorn då, undrade jag. Det struntar vi i, tyckte dom. Ni har inte sagt att det skulle vara Longlife. Vad ska vi göra när motorn skär efter 2500mil undrade jag sen? Det är inte vårat problem fick jag till svar.
Ska inte verkstäder veta vad det ska vara för olja i bilarna? Tyvärr så åker väl en del BMW-ägare nu runt med undermålig olja och kommer in först när serviceindikatorn säger till. (dvs för sent...)

Skrev detta som en varning... Lita inte på att verkstäder (iallafall Speedy) vet vad dom gör med era bilar... Suck!

Oljan ska väl hålla ett tag. Annars är det väl bara att byta till den olja BMW rekomenderar. Jag gjorde en oljeservice hos BMW i Segeltorp för 2000kr dock utan kupefiltret för det var redan bytt. Inte så blodigt tycker jag för att få "rätt" grejer.
Jo visst håller oljan ett tag, men den smörjer inte motorn lika länge som serviceindikatorn tror. Jag ska byta själv vid tillfälle (sommarn), skulle gjort det själv nu också men jag vet inte hur jag ska nollställa indikatorn... Tips på det?

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag tycker olja är så pass billig försäkring för att motorn kommer hålla bästa prestanda och "BMW känsla" att det känns lika bra att byta den mycket oftare än vad intervallerna i serviceboken säger. Man får tänka lite på att intervallerna är satta med hänsyn till hård konkurrens från andra företag så det är väl som att tänja lite på gränserna i onödan. Jag brukar alltid köra på den olja som BMW eller Jarls rekommenderar oavsätt literpris och byter senast var 500:e mil eller en gång om året om jag kör mindre.

Just extra oljeservicen kan man göra själv mellan de stora servicarna så blir allt gjort ordentligt utan att man måste slänga massa tusenlappar på själva oljeservicen, oljan och filtret kostar ju knappt hälften av kostnaden.

BMW 4 Life
Speedy dudey kleti pleti.

Mailade till dem och frågade vad de tog för en diagnos 900 spänn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.