|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Buspelle |
Hade utan minsta tvekan valt bil 2. Milen på denna bil betyder att den bara är drygt inkörd. Den bör gå problemfritt många tusen mil. Bil 1 närmar sig en körsträcka kring 10000 mil där det kan börja hända saker och ting. Nu har vi iofs inte fått veta något om skick, men generellt kan man säga att 3000 mil knappt behöver märkas om bilen skötts, medan 9000 mil med nödvändighet sätter sina spår. |
| Tycker man hör många som resonerar som andreas lofgren dvs att allt som räknas som slitdel är motorn. Hur ofta byter folk kolvringar, vevlager, ventilstyrningar och kamaxlar egentligen? Hur ofta byter folk bussningar, stötdämpare, fjädrar, vindrutor, strålkastarglas etc? | |
|
Bil 2 är 4 år gammal och har gått 3000 mil. Alla dar i veckan. |
|
| En äkta långmilare ( med fx. 180km pendlar mil /dag ) måste vära det bäste kjöp. | |
| kilometer, inte mil .. | |
| Att kallstarter är det som sliter mest på en bilmotor lanserades av ngn professor med bilar som specialgebit på Chalmers. Och det förefaller helt naturligt, se på taxibilar som rullar hur många mil som helst pga motorn aldrig blir kall, och långpendlarbilar som är ovanligt fräscha för sina mil.. Tragiskt med fåmilare eftersom de inte gett ägaren så mycket glädje, felköp?/ Freude am fahren, nicht stehen. | |
|
Asså men dina förutsättningar att allt är exakt samma förutom ålder och mil så kvittar det ju hur gammal bilen är. Då ålder ofta bidrar till slitage. Med dina premisser skulle jag givetvis tagit den som gått minst. |
|
Verdi |
De är ju inte exakt lika. De var exakt lika när de var nya. På den äldre har gummi, plast o dyl börjat torka, varit mer utsatt för väder och vind. Kanske har det börjat komma rost osv. Kanske har AC-systemet börjat läcka pga inaktivitet... Jag hade med andra ord valt den nyare som gått längst. |
| På så pass nya bilar med bara 2år i mellan ser man ju knappt någon skillnad alls om dom är behandlade på samma sätt. har det kommer rost och gummisprickor efter 4år så har man köpt sig nått kinesiskt. | |
| Man får ju hoppas att det gummi som BMW använder inte torkar efter 4 år. Däremot bör det vara betydligt mer skavanker på bilen som gått 9000 mil. Jag tänker på vindruta och stenskott t ex. Rosten kan vi glömma. BMW har väl garanti, är den inte 12 år numera? | |
Verdi |
Nej, men den är ju 2 år äldre och kommer alltid att vara 2 år äldre. Det kommer man inte ifrån. Rostgarantier är väl värdelösa? Krävs det inte genomrostning? |
| Ja rostgarantierna är mer eller mindre värdelösa. det måste vara genomrostning på bärande delar. dessutom måste det bevisas att det inte pga misskötsel. Däremot har ju BMW ganska bra goodwill policy . | |
| Vet inte vad ni menar med genomrostning (hål?), men enligt vad BMW sagt till mig gäller att så fort en bubbla spruckit upp genom lacken så byter de hela delen. | |
Verdi |
Tror inte en rostbubbla går på garantin. Däremot tar de nog sånt på goodwill. Inte bra reklam för BMW om någon åker runt med en hyfsat ny bil full med rostfläckar på... |
|
Skicket och utrustning är ju avgörande, men sedan tycker jag att en bil med färre mil i princip alltid känns "tightare". Milen sliter så att säga mer än åren... Jag skulle välja 2 år gammal bil som gått 3000 mil...=) |
|
Martin E |
Spontant kan man säga att det spelar ingen roll om bilen gått 3 lr 9K i känslan att köra. Men den dag man ska sälja kommer kommer garanterat långmilaren vara mer svårsåld och betinga ett betydligt lägre pris. |
|
Som i mycket annat vad gäller bilar tycker alla olika. Personligen tycker jag att det är stor skillnad på en bil som gått 9000 eller 3000 mil. Vid 3000 mil finns i mitt tycke fortfarande en viss nybilskänsla kvar. Sedan kan naturligvis 9000-milaren vara bilvärldens motsvarighet till en MILF och då hamnar ju saken i en annan dager...;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.