AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.217

Vilken bil skulle ni välja? (ålder vs miltal)

Sida 1 av 2
Verdi
En hypotetisk fråga.

Du har två st bilar av samma modell framför dig. Båda kostar exakt lika mycket. Båda har samma utrustning. Allt är exakt likadant förutom två saker. Ålder och miltal.

Bil 1 är 2 år gammal och har gått 9000 mil.

Bil 2 är 4 år gammal och har gått 3000 mil.

Hur resonerar ni?
Den som gått mindre om det är exakt samma bil.. dvs inte någon tidig modell med barnsjukdomar.
Beror ju också lite på vad målet med bilen är? att bruka och äga den länge eller bara ha den en kortare tid. Känns som alldeles för många stirrar sig blint på årtal viket resulterar i ett bättre andrahandsvärde på den nyare.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den nyare med mer mil - helt klart. Kallstarter sliter extremt mycket mer än vad landsvägskörning gör så den nyare bilen kommer att vara i bättre skick motormässigt. Över 2års kallstarter extra sliter.

-------
//Lövet
Det betyder ju inte att den som gått längre har färre kallstarter? Jag pendlar med en Honda som får vara med om en kallstart varje dag medan min sambo har en lite äldre bil som körs som mest en gång i veckan på helgerna.

Slutats: det betyder inte att en äldre bil per automatik har fler kallstarter.
Opps råkade visst repetera min poäng där.. taffligt.
Håller med tidigareskribent att det är väsentligt hur milen har uppstått, korta stadsresor ,eller landsvägsmil. Men viktigast är bilarnas skick och hur de skötts. Skulle nog välja nyare årsmodell före lägre miltal,eftersom vissa saker blir sämre med tiden oavsett hur mycket bilen rullat samt att de få milen kan snart bli många om man trivs med bilen.Vilket innebär att man då står med en äldre bil som gått lika mycket som den nyare och därmed har lägre värde vid försäljning. Bilar med väldigt få mil är klart övervärderade./ E38med 30k mil och fler blir det.
au
362
audidriver
540iAT -97
jo men rent teoretiskt sett så har ju den äldre bilen flest kallstarter, dvs om man räknar på hur en normalbrukad bil brukas. man kan ju anta att den nyare har längre körsträckor, därav det högre miltalet.
sen så skulle inte jag per automatik välja nån av dem av de skälen, jag skulle titta på de båda och sedan välja den som är i bäst skick och ev. bäst servad.
au
362
audidriver
540iAT -97
oj, läste inte tomas inlägg så noga. håller med där.
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Bil 1
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
jag valde det senare när jag köpte bil då min bil gick mycket mil de första åren. sen att den var riktigt bra uttrustad gjorde ju också sitt till. det kan ju ha att göra med årsmodellen. eller är det bara jag som ser trenden att de sista årsmodellerna av en serie i regel är bättre utrustade? särkert mer som är standard.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Hur kommer bilen användas? Hur många mil per år exempelvis.

Hur har bilarna använts?

Ålder på innehavare?

Antal ägare?

Generellt så kan man väll säga att om du skall köra LITE så kan du lika gärna ta bilen med mer mil eftersom det kommer att utjämnas innan du säljer den.

Ska du köra mycket så kan bilen med lågt miltal vara att föredra.

Mina 2c.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Kör du själv mycket skulle jag rekommendera den med få mil. Efter några års användande har den gått normallångt. Slår du till på den som redan gått 9000 kommer den efter ett tag ha rullat längre än de flesta och blir således lite svårare att bli av med.

Kör du inte alls långt per år skulle jag däremot välja den som är något år nyare men rullat längre. Av samma orsak - men tvärt om. :)
Verdi
Ja, eller tvärtom. :)

Ska du köra riktigt långt så är inte skillnaden från start på 6000 mil särskilt viktig. 19k eller 13k är inte lika

Kör du lite så kommer du fortfarande ha en riktigt fin lågmilare att sälja om du väljer den som gått kortast.

Säg att du har den i 3 år. Den som kör långt kör 15000 mil. Den som kör kort kör 1000 mil.

Väljer den som kör kort den på 9k så hamnar han på 12k. Väljer han den som gått 3k så hamnar han på 6k.

Den som kör långt hamnar på 24k eller 18k beroende på val.

Nog tror jag det är mer pengar mellan 6k och 12k än mellan 18k och 24k?
Själv skulle jag utan tvekan tagit bil 2. Den borde vara betydligt fräschare. 4 år är inte särskilt mycket. Inte ens ratten är väl blanksliten vilket den förmodligen är på bil 1. Att motorn skulle vara sliten pga stort antal kallstarter tror jag inte på.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Att motorn skulle vara sliten pga stort antal kallstarter tror jag inte på"

Hur tänker du nu? Det som sliter allra mest på en bil överhuvudtaget är kallstarter.

-------
//Lövet
Att köra en bensinare på Diesel eller att krocka sliter mer:P
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Helt klart men det går ganska enkelt att undvika. Att överhuvudtaget starta bilen är svårt att låta bli...

-------
//Lövet
"Det som sliter allra mest på en bil överhuvudtaget är kallstarter."

Hmm, gör det verkligen det? Hur märker man det i så fall? Jag måste säga att jag inte i modern tid hört talas om en motor som slitits ut pga misstänkt kallstartrelaterad anledning. Ändå finns det gott om bilar som kallstartas 2 gånger/dygn år ut och år in. Är det inte elektronikfel och varmgång som huvudsakligen tar död på motorer numera? Annars tuffar dom bara på till imponerande miltal och kan då utan problem justeras ned till säljvänligare mätarställningar.

Men visst, man kan inte utesluta att ägare 11 om 16 år får ökad oljeförbrukning om första ägarna inte använt motorvärmare frekvent. Men att som ägare av en hyfsat ny bil ligga vaken av oro för att slita ut motorn är nog synd att göra.

Jag tycker också det är plågsamt att kallstarta en bil, men tror det är mest psykologiskt. Använder motorvärmare flitigt men ser det mest som en komfortgrej. Om kallstarter vore förödande för motorns livslängd skulle nog motorer rasa på löpande band efter några år, men det gör dom ju inte.
andreas_lofgren: Att den äldre bilen skulle ha fler kallstarter per mil räknat än den yngre är ju ett rent antagande. Det är kanske tvärtom. Sen kan man diskutera hur mycket dessa starter sliter nu när man kör med syntetisk olja.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är helt klart ett teoretiskt antagande. Men det är mycket sannolikt rent logiskt. Sannolikheten att en person som kör många mil på kort tid skulle hoppa i och ur bilen fler gånger per dag är antagligen mycket låg.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.