|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Är i tankarna att konvertera min 328 sedan till en M3, vad ska man tänka på och hur omfattande är det? | |
| Jag tror nog att du kommer undan billigare och med bättre resultat genom att sälja din bil och köpa en M3:a | |
| en komplett 3.2 motor från ebay kostar ca 1400-2000 pund exkl frakt, hur kan du säga att det blir billigare att köpa en m3a som går på 70-110.000 ? Plus att jag sen säljer 328a motorn. | |
| Därför att det är långt ifrån enbart motorn du behöver för att få en komplett m3:a | |
|
Det är inte riktigt så enkelt att bara byta motor och så har du en M-bil. Det skiljer ganska mycket. Det är ett omfattande jobb att konvertera. Mycket riktigt som Decerto säger vill du ha en M3 så sälj din 328 och köp en M3 istället. Det blir billigare och är dessutom lagligt. Lycka till. |
|
| *LOL* Varför? | |
|
Bara för att räkna upp lite som du måste byta: Motor Drivlina, (växelåda/diff mm) Broms system chassi mods (fjädring osv) Så två bättre alternativ är 1. som jag nämde tidigare att köpa en M3:a 2. Modda din 328 med eftermarkands prylar som bla turbo osv så du blir en m3 dräpare:D iaf på rakan |
|
| Dessutom så får du räkna in hur mycket du förlorar i andrahandsvärde. En ombyggd 328 blir olaglig och du får inte mycket för den vid försäljning. En lite äldre M3 har inte mycket till värdeminskning (Om man nu sköter den). | |
|
sorry för trippel post men var tvugen att korrigera mig själv. Olaglig var inte rätt ord att använda. Du kan inte lagligt framföra den på allmän väg ska det vara:D |
|
| 328 har väl samma växellåda och kardan samt diff(om diffspärrad) som m3? | |
| Dock måste du byta chasie o bromsar exemp om du ska ha en komplett m3 ju.. Men ja stoppa i en m3 snurra du om du kommer över en billigt! Det som kommer ta mest stryk är din org koppling. Då har du en bil som går som en m3 rakt fram iaf. Men du har ingen m3. | |
| Jag har redan sportkoppling, m-chassi, samma växellåda som M3 3.0 originalt, bara motor i princip. Kassa tips än så länge iallafall. | |
| S50B30 passar "bolt-on" ihop me dess kablage o box.. Vxl-lådan i E36 328 e likadan låda som sitter i M3 3,0 så den tål d utan vidare.. Sen skiljer ju tex klumpen o dess utvxl osv.. Hade själv långt gångna planer på en sån här konvertering i min 328 touring men tröttna på o leta efter en komplett, vettigt prissatt motor så nu blir d turbokonv. på min ist! :) | |
|
Fasst rent konkret vad är det som är annorlunda med M-chassi? vad är modifierat. |
|
| Hur "olik" är S50B32, hade helst velat ha den. | |
|
Bara för att tipsen inte är dom du tänkt dig behöver dom inte vara kassa. dessutom svårt att ge helt korrekta svar när man inte får all info i första posten. Jag tycker själv att det är roligt att skruva och fixa själv, det är så belönande när man lyckas. Tyvärr är det så att det oftast blir mycket dyrare i slutändan. Tyvärr kvarstår problemet med besiktningen av bilen. |
|
| För o montera S50B32 behöver du EWS, nyckelringsläsaren o nyckeln oxå så e lite krångligare men e gjort tidigare så klart att d går! :) Får du tag i en vettigt prissatt motor o känner för d så go for it! Visst kan man få tag i M3or idag för runt 60k men för egen del hade ja ju tänkt att göra d för vi behöver touring o BMW "glömde" o bygga M3 touring! ;) Bes kan ju disk.. Givetvis inte lagligt me bara motorbytet men me M3 diff, bromsar osv så kan du reg. den som ombyggt fordon! Kolla själv upp detta när ja va på gång.. Finns flertalet som oxå bara kör in o bes o låtsas som d regnar o får igenom bilarna ua... Icke lagligt eller "godkänt" i lagens mening men e ju upp till var o en.. ;) | |
|
Det är andra bärarmar och fram på m3. Det är andra bussningar i främre länkarmarne på m3. Det är andra fjäderben/dämpare på m3. Andra krängningshämare såväl fram som bak på m3. Det är andra krängningshämmarstag på m3. Det är andra fjädrar på m3. Det är andra bärarmsbussningar bak på m3. Det är andra bärarmar bak på m3. the list goes on antar jag.. för att bara titta på väghållning minus bromsarna som såklart är helt annorlunda på m3. Men man behöver ju inte göra om den till en m3. Den kan ju få vara en 328 med m3-motor i. Men som många säger så är ändå ett motorbyte ett rätt stort projekt och frågan är om man inte gör klokast i att byta bil ändå. Du säljer ju 328an så där borde ju ligga några slantar. Tror inte det blir speciellt mycket dyrare i slutändan. |
|
|
Klistrat: M3 motor (3.2) say $3500 + M3 tranny ZF $900 Exhaust $300-$500 Ex manifolds (usually thrown in with the motor) M3 suspension (most can be had from M3 owners who upgraded looking to get some cash) $300-$500 Rear trailing arms $300-$500 used Front Knuckles $200-$400 Brakes front and rear $300-$500 Front bumper $250-$350 Rear (find them cheap at junkyards, its not an inventoried part usually) $200 Side skirts $250-$400 Mirrors $200 (buy fakes from BMP they are very good quality) Chip to convert to obd1 plus 3.5" HFM and intake $900 ?? |
|
|
Frapp, Decerto tack för infot. Dock ingen i den prislistan som jag behöver förutom motorn. Besiktning fixar jag, malmö besiktarna får en flaska vodka och dom släpper igenom sönderrostade opel kadett 88or. Att köpa en m3a är inget alternativ då min är i mycket fint skick och har inte lust att sälja och köpa igen. Turbo är heller inget alternativ, eventuellt kompressor bara. |
|
|
Lycka till. Kan bli ett mycket roligt projekt och är det bara motorn du ska byta och inte få till en komplett m3 är det bra mycket enklare och billigare. Ta det bara försiktigt. För att man kommer igenom besiktningen betyder det inte att man är "in the clear". Smäller du blir det genast massa problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.